Prof. nazw. dr Krystyna Kubik Warszawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Dolnośląska Akademia NGO – profesjonalnie i efektywnie jest współfinansowany ze środków Rządowego Programu- Fundusz Inicjatyw Obywatelskich ALFABET.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Administracja publiczna
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
„Wszelka praca wykonywana z zamiłowaniem jest szczęściem,
Normy praktyki zawodowej
Skąd pochodzą zasady moralne?
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
„Czym skorupka za młodu...”
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jak budować pozytywny wizerunek placówki?
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Przygotowanie wystąpienia publicznego
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Prawa i obowiązki ucznia…
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Prawa Dziecka.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb mundurowych
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Postawa asertywna.
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Prawo pracy.
Zasady etyki prawniczej
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
PRAWO.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Zasada lojalności.
Zasada lojalności.
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?. Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Prof. nazw. dr Krystyna Kubik Warszawa 16.10.2011 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI Nowy wizerunek urzędnika -etyka i kultura zachowania Prof. nazw. dr Krystyna Kubik Warszawa 16.10.2011

Teza: Nowy wizerunek urzędnika kreuje jego: kultura osobista, kompetencje, etyczne postępowanie, umiejętność zarządzania własnym czasem, korzystanie z nowoczesnych technik komunikacji, a także profesjonalne wystąpienia publiczne

Cele wykładu: Poznanie podstawowych zasad tworzenia pozytywnego wizerunku urzędnika. Poznanie wartości czasu, jako podstawowego kapitału w budowaniu wizerunku urzędnika i Urzędu. Zewnętrzne atrybuty, kultura zachowania i wiarygodność wizerunku urzędnika. Poznanie głównych determinant profesjonalnych wystąpień publicznych.

Korzyści Urzędu z przestrzegania norm etycznych

Nakazy etyczne pracownika administracji Służba ludziom, a nie panowaniem nad nimi. Obowiązek przestrzegania prawa stanowionego i prawa moralnego. Kierowanie się w pracy zasadą dobra wspólnego. Godne zachowanie w pracy i poza nią, a także okazywanie szacunku wszystkim ludziom. Budowanie zaufania obywateli do Urzędu. Stosowanie sprawiedliwych opinii wobec wszystkich. Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji. Bądź lojalny wobec przełożonych i podwładnych. Wykonuj swoje obowiązki profesjonalnie z należytą uczciwością.

Tworzenie wizerunku urzędnika Wygląd zewnętrzny (rekwizyty). Świadomość własnej wartości. Akceptacja społeczna. Integracja z zespołem. Kultura osobista.

Uwarunkowania norm etycznych Normy obowiązujące w danym kraju Postawa moralno-etyczna pracowników Etyka i moralność otoczenia Działania niemoralne I nielegalne Kultura urzędu

Części składowe etyki urzędników Grupa norm prawnych. Grupa reguł etycznych. Grupa zasad moralnych.

Zasada moralna Jest to nakaz dążenia do realizacji wartości, cennego dobra, które jest przyjmowane przez społeczeństwo, np. miłość, prawda, sprawiedliwość. Realizowanie tych wartości jest obowiązkiem nie tylko urzędników, ale całej społeczności.

Pożądane wartości i zachowania urzędnika uczciwość, rzetelność, prawdomówność, sumienność, praworządność; poszanowanie prawa obywateli do prywatności i godności; profesjonalizm i odpowiedzialność; jawność i przejrzystość działań związanych z udostępnianiem informacji publicznej (z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa); neutralność, brak stronniczości, bezinteresowność;

Pożądane wartości i zachowania urzędnika c. d. szczególna staranność w wykonywaniu obowiązków; uczciwość w zarządzaniu informacją, a więc wykorzystanie jej wyłączenie do celów służbowych; odporność na naciski i próby wywierania wpływu; godna postawa w każdej, nawet konfliktowej sytuacji; współodpowiedzialność za działania oznaczająca także nieuchylanie się od decyzji i wynikających z nich konsekwencji

Kodeks etyczny i jego znaczenie Określa wartości i standardy postępowania, które powinni przestrzegać urzędnicy wypełniając swoje obowiązki służbowe. Wspiera urzędników w prawidłowym wypełnianiu standardów zgodnie z oczekiwaniami i akceptacją społeczności lokalnej. Pozwala na informowanie mieszkańców o standardach zachowania i wykonywania obowiązków służbowych, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników samorządowych.

Neutralność polityczna i wyznaniowa Pracownik samorządowy: powinien być neutralny politycznie i wyznaniowo; bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne oraz wyznaniowe lojalnie i rzetelnie realizuje strategię urzędu; nie uczestniczy w akcjach protestacyjnych, zakłócających normalne funkcjonowanie urzędu, nie ulega naciskom.

Wybór zawsze zależy od stanowiska pracy. Etykieta ubioru Wybór zawsze zależy od stanowiska pracy.

Etykieta ubioru c.d.

Elementy stroju - zasady elegancji Podczas wystąpienia należy unikać: Skrajności w ubiorze. Ciasnego stroju, który krepuje ruchy. Silnych perfum lub intensywnej wody po goleniu. Brzęczącej biżuterii, niemodnych strojów. Nie wypróbowanych butów czy innych elementów ubioru. Silnych kolorów czy dużych kontrastów kolorystycznych.

Dodają powagi: Marynarka. Najmocniejszy neutralny kolor, w którym dobrze wyglądasz. Dobre pióro. Eleganckie klipsy dla kobiet (byle nie długie i brzęczące). Pasek dobrej jakości. U kobiet dobrze dobrane obcasy.

Rady szczegółowe - Mężczyźni: Kiedy stoisz marynarka powinna być zapięta. Krawat ma mięć odpowiednia długość -do paska. Spodnie odpowiedniej długości. Skarpetki tego samego koloru co buty lub spodnie.

Rady szczegółowe - Kobiety: Buty nie powinny być jaśniejsze od koloru sukienki Trzeba unikać tkanin z dużymi deseniami; mogą przytłoczyć was albo męczyć wzrok widzów. Silniejsze kolory niech znajdą się bliżej twarzy, aby ku niej ściągać uwagę.

Ogólne zasady, które pomagają urzędnikom w życiu codziennym życzliwość dyskrecja lojalność uprzejmość punktualność kultura

Korzyści Urzędu płynące z przestrzegania norm etycznych i wysokiej kultury pracy Pracownicy identyfikują się z Urzędem i efektywniej pracują. Urząd ma uznanie w środowisku. Urzędnik jest zdeterminowany do bycia konkurencyjnym. Kultura pracy integruje społeczność.

Wybrane wartości i zachowania etyczne urzędnika Służba ludziom, to najwyższy nakaz etyczny. Przestrzeganie prawa stanowionego i moralnego. Realizowanie dobra wspólnego. Poszanowanie godności wszystkich ludzi i zachowanie godne w miejscu pracy i poza nim. Przykład zachowania ,kultury i rzetelności w pracy. Traktuj wszystkich sprawiedliwie, nie dyskryminując nikogo. Bądź bezinteresowny i bezstronny.

Wybrane wartości i zachowania etyczne urzędnika c. d. Okazuj przynależność do wspólnoty z innymi, wspomagaj ubogich. Dbaj o tradycję, kulturę własnego narodu i jego tożsamość. Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji. Bądź lojalny wobec przełożonych i podwładnych. Bądź skromny, unikaj pychy. Nie wyróżniaj osób ani grup. Powierzony urząd publiczny sprawuj według swej najlepszej wiedzy, umiejętności, z należytą uczciwością, sumiennością i gorliwością.

Normy i wartości w kodeksach etycznych Kodeksy etyczne zobowiązują pracowników do postępowania zgodnie z wartościami społeczeństwie oraz do służenia interesom państwa i lokalnej społeczności. Najczęściej wymieniane w kodeksach wartości i normy, to: uczciwość, rzetelność, prawdomówność, sumienność, praworządność; poszanowanie prawa obywateli do prywatności i godności; profesjonalizm i odpowiedzialność; jawność i przejrzystość informacji publicznej (z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa);

Normy i wartości w kodeksach etycznych c. d. neutralność, brak stronniczości, bezinteresowność; szczególna staranność w wykonywaniu obowiązków; uczciwość w zarządzaniu informacją, a więc wykorzystanie jej wyłączenie do celów służbowych; odporność na naciski i próby wywierania wpływu; godna postawa w każdej, nawet konfliktowej sytuacji; współodpowiedzialność za działania i nie uchylanie się od decyzji i wynikających z nich konsekwencji.

Czas to kapitał: CZAS TO PIENIĄDZ ! Benjamin Franklin niezmienny nie można go magazynować nie można go rozmnażać nie można go przekazywać przemija nieodwracalnie ze stałą szybkością CZAS TO PIENIĄDZ ! Benjamin Franklin

Zarządzanie własnym czasem – mój czas Planowanie czasu Poszanowanie czasu własnego i innych Poznanie pożeraczy czasu Samokontrola wykorzystania czasu

Przykładowe pożeracze czasu Brak celów, priorytetów Próba robienia wielu rzeczy na raz. Nieumiejętność mówienia „nie”. Osobisty brak zorganizowania Brak samodyscypliny. Nieumiejętność słuchania innych Zadania niewykonane do końca Niespodziewani goście Lenistwo itp.

Przyczyny nieetycznych zachowań urzędnika Najczęściej spotykane to: przekonanie, że działanie mieści się w granicach etycznych i prawnych i nie jest niemoralne i nieetyczne; myślenie, że przyjęty sposób postępowania leży w najlepszym interesie Urzędu; przekonanie, że można w określony sposób postępować, gdyż nie zostanie to nigdy publicznie ujawnione; przeświadczenie, że jeżeli określone postępowanie jest korzystne dla Urzędu ,to organizacja zadba o to, aby nie zostało to wykryte i ujawnione.

DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ