Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

Telepraca w EBIB redaktor ebib.
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Wprowadzenie do mikroekonomii
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
Ekonomiczna teoria biurokracji
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Młodzi wobec wyzwań współczesnego z uwzględnieniem Warmii i Mazur
Funkcje pieniądza.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Otoczenie systemu produkcyjnego
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polska Rodzina – wyzwania, działania, perspektywy Warszawa,
Wprowadzenie do mikroekonomii
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Bezrobocie.
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
w praktyce pedagogicznej
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Wprowadzenie teoretyczne
przedmiot i metody analizy
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Max Weber o Genezie Kapitalizmu
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
1 Pomiar rynku pracy: Polska. 2 Dzisiejszy wykład: cele Statystyka publiczna - polska i międzynarodowa Podstawowe miary opisu rynku pracy Zmiany na rynku.
Historyczne formy organizacji społeczeństwa Podtytuł.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
przedmiot i metody analizy
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Społeczne przemiany pracy oraz konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26)

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 1. Przykład: „Pracujący biedni”(CBOS, grudzień 2008): pojęcie „pracujących biednych” (ang. working poor) – są to osoby mające stałą pracę zarobkową (etat lub jego część), których dochód netto w gospodarstwie sytuuje ich poniżej 60% mediany całej populacji; „pracujący biedni” w liczbach w Polsce: dochód oraz cechy społeczno-demograficzne; charakter zatrudnienia oraz wykonywanej pracy; poziom zadowolenia z życia. praca jako wartość (CBOS, maj 2004): wartość pracy i pracowitości; pożądane cechy pracy.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 2. Kategoria „pracy” w socjologii („praca”: łac./angiel. Labor, greckie ponos, niem. Arbeit – oznaczają ból i wysiłek); spory wokół definicji „pracy” - pozyskiwanie środków służących egzystencji, czy też są to wszystkie formy aktywności, które nie są odpoczynkiem? klasycy socjologii o pracy: Emil Durkheim – podział pracy a przemiany solidarności społecznej (od mechanicznej do organicznej); Max Weber – postawa wobec pracy jako jedna z przyczyn wyłaniania się gospodarki rynkowej (kapitalizmu); George Simmel – praca jako czynnik zmieniający wartość obiektów, osób lub czynności. współczesne zainteresowanie socjologii „pracą”: przemiany społeczne i technologiczne form pracy, sposoby jej organizacji, wartości z nią związanych oraz brak pracy (bezrobocie).

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 3. Historyczna ewolucja kategorii „pracy” (M. Marody, A. Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004): społeczności zbieracko-łowieckie – praca jako „element bycia” (egzystencji) w świecie: zbieractwo (kobiety) i łowiectwo (mężczyźni); brak podziału na „pracę” i „wytwarzanie” (czas wolny, „życie towarzyskie”); brak strukturalnych konsekwencji „pracy” (praca nie tworzy podziałów społecznych); fundamentalna zmiana - rolnictwo i osiadły tryb życia: związek między produkcją żywności a zwiększeniem liczebności społeczności.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 4. Praca jako „zadanie” w społeczeństwie tradycyjnym: spory wokół „społeczeństwa tradycyjnego” (społeczeństwa proste, starożytne, feudalne itp..); praca w społeczeństwie starożytnym; zmiana charakteru „pracy”: podział na pracujących i nie pracujących oparty na podziale „zadań”; praca jako dziedziczona konieczność – „powołanie” (społeczeństwo feudalne); związana z produkcją żywności (rola własności ziemi); praca odbywa się w ramach samowystarczalnych wspólnot; przemiana charakteru pracy od „powołania” do „zawodu” (dotyczy to mieszczaństwa i wymiany handlowej).

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 5. „De-naturalizacja” pracy - praca jako „zawód” w społeczeństwie nowoczesnym: spory wokół społeczeństwa nowoczesnego: K. Marks (rozwój sił wytwórczych), E. Durkheim (rosnący podział pracy), M. Weber (kultura, etos), W. Sombart (racjonalizacja gospodarki związana z księgowością); zmiany charakteru „pracy”: podział na pracujących i nie pracujących zostaje oparty na zatrudnieniu; ocena pracy opiera się na kryteriach ekonomicznych (specjalizacja i efektywność); koncentracja pracy (zatrudnienia) w przemyśle, administracji i usługach; „miejskość” (urbanizacja) pracy i wymiany dóbr/usług.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) (cdn. pkt. 5): „de-naturalizacja” pracy (cdn.): praca nie jest już nie związana z naturalnym rytmem życia i natury; wymaga nauki zawodu (szkolenia i specjalistycznej wiedzy), dyscypliny i pracy (zaangażowania); społeczne znaczenie miejsca pracy: pewność zatrudnienia, przeświadczenie o „długim trwaniu” zawodu/pracy w biografii jednostkowej; biurokratyzacja życia społecznego –społeczeństwo „kontraktu” (rutyna pracy).  

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 6. „De-materializacja” pracy - praca jako „dobro rzadkie” w społeczeństwie postnowoczesnym: spory wokół pojęcia „społeczeństwa post-nowoczesnego (informacyjnego)”; praca skoncentrowana bardziej na operowaniu abstraktami, informacjami oraz ideami (usługi) niż na produkcji (wytwarzaniu) - gospodarka „oparta na wiedzy”; zmiany charakteru pracy: płynne granice między czasem pracą a czasem nie-pracy; koncentracja na produkcji rynkowej (na rzecz konsumpcji); zarządzania „zasobami ludzkimi” (efektywność zatrudnienia i szkolenia w umiejętnościach pracy zespołowej);

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) (cdn. pkt. 6): współczesna rola marketingu: od tworzenia konkretnych potrzeb do kreowania stylów życia; elastyczny system zatrudnienia (praca w „projektach”): ludzie „rdzenia” (specjaliści, ważni dla firmy); ludzie „peryferii”: dotyczy to sektora usług („różowe kołnierzyki”); pracownicy buforowi (praca tymczasowa - „Mcpraca”). „de-materializacja” pracy: indywidualizacja jednostki; jej wyzwalanie z uwarunkowań klasowych i zawodowych; praca staje się „dobrem rzadkim” – „dlaczego nie ma pracy?”.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 7. Przykład – społeczne wymiary konsumpcji: „Zachowania konsumenckie (CBOS, lipiec 2008): sposób dokonywania zakupów (sam/a, czy z innymi osobami – z kim?); preferowane miejsca zakupów; postawy wobec „okazji” i „promocji”; zakupy przez internet; style robienia zakupów; dokonywanie zakupów w niedziele; spędzanie wolnego czasu w centrach handlowych.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 8. Konsumpcja jako ważne (kluczowe?) zjawisko społeczne dla zrozumienia współczesności (dla naszego kręgu kulturowego): pochodzenie słowa „consume” (XIV wiek), oznaczało ono zużywanie i niszczenie (także było nazwą choroby płuc). Od połowy XIX wieku stało się neutralne, a obecnie słowa „konsument” i „konsumpcja” są istotne dla określenia naszego związku z dobrami i usługami; konsumpcja jako pojęcie nasycone „wartościami” i budzi emocje; konsumpcja a wyobrażenia o społeczeństwie: konsumpcja a inne pojęcia (produkcja, inwestycja, ekologia); konsumpcja jako obraz „dobrego” społeczeństwa (społeczeństwo zachodnie) i jego przeciwieństwo; mówi nam o tym, kim mógłby być człowiek (moralnie i duchowo rozwinięta istota), a także co to znaczy „dobre życie” – poszukiwanie przyjemności, czy kultywowanie cnoty?

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 9. Społeczne przemiany konsumpcji: społeczeństwo tradycyjne – konsumpcja w celu zaspokojenia potrzeb podstawowych; społeczeństwo nowoczesne - dominacja produkcji nad konsumpcją i wzrost konsumpcji dóbr luksusowych; społeczeństwo „późnej nowoczesności” - pojawienie się „kultury konsumpcji: J. Baudrillard – w tej kulturze dobra konsumpcyjne zyskują na znaczeniu dzięki symbolom, które są w nich zawarte; częściowe uniezależnianie się konsumpcji od produkcji; zjawisko „produkcji konsumpcji”; funkcjonalność towarów ustępuje pola ich funkcjom symbolicznym; władza konsumencka i „my” jako pasywni konsumenci.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 10. Stereotypy/obrazy „konsumenta” w potocznym dyskursie: konsument jako „racjonalny aktor” (konsumenci nie są naiwniakami, kalkulują, ale mogą też podejmować niewłaściwe wybory); konsument jako „nadawca komunikatu” (konsumpcja jest traktowana jako komunikacja i wymiana symboli na temat naszego stylu życia i tożsamości: konsument może być „poszukiwaczem tożsamości”, „hedonistą/artystą” lub też „buntownikiem”). konsument jako „ofiara” – popełnia błędy, może źle inwestować, kupować niewłaściwe towary itp.; konsument jako „naiwniak” – jest wprowadzany w błąd, łatwo podatny na reklamę i perswazję.

Społeczne przemiany pracy i konsumpcji (WDS 2008/2009 nr 26) 11. Dyskusja na temat zmian modelu konsumpcji - „zrównoważona konsumpcja” (ONZ, 1998) - konsumpcja powinna: uwzględniać wymagania środowiska, inaczej konsumpcja musi być „ekologicznie zrównoważona” (choć nie powinna prowadzić do „ekologizacji zamożności”); odwoływać się kryteriów społecznych i być sprawiedliwa społecznie; kłaść duży nacisk na rozwój sektora usług o „eko-efektywnym” charakterze; odwoływać się do wartościach etycznych i dążyć do pobudzenia własnej odpowiedzialności za wybór konsumpcji; uznawać odmienne strategie konsumpcji w krajach zamożnych, a inne w krajach biednych - „wspólna troska, ale odmienne reakcje”.