Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Wychowanie i pseudowychowanie
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
socjalizacja i kontrola społeczna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
KULTURA ORGANIZACYJNA
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Prezentacja multimedialna
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Wiedza o społeczeństwie
Indywidualny plan resocjalizacji
I. Gerontologia społeczna jako nauka
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA
Definicja kultury organizacyjnej
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Psychoanaliza Freuda.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Harmonia i ład społeczny
Człowiek jako istota społeczna
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
RODZINA.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Komunikacja międzyludzka
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
środowisko wychowawcze
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Kultura współczesnego świata
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Psychologia Marta Riess.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9)

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 1. Przykłady: konsekwencje zamiany dzieci w szpitalu: które dziecko zatrzymać – urodzone czy wychowane? (notatka prasowa); „Między młodością a starością” (CBOS, luty 2007): samopoczucie fizyczne i duchowe związane z wiekiem; kres młodości, wiek dojrzały i próg starości; autoidentyfikacje związane z wiekiem; dyskusja: periodyzacja życia jest związana z jego biologicznym rytmem, ale granice między dzieciństwem, młodością i starością są uwarunkowane kulturowo; „wydłużanie młodości”.

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 2. Socjalizacja (łac. socialis, czyli „społeczny”) to proces uczenia się, dzięki któremu stajemy się członkami danego społeczeństwa i kultury. Związane jest z nią poszukiwanie odpowiedzi na takie pytania, jak: w jaki sposób stajemy się zdolni do życia w naszej kulturze (społeczeństwie)?: socjalizacja jest tu rozumiana jako proces czyniący kulturę „drugą naturą” człowieka – to, co właściwe danej kulturze staje się uznane za „oczywiste”; jak „wchodzimy” w daną kulturę (dane społeczeństwo)?: socjalizacja jest tu rozumiana jako proces „nasiąkania” kulturą, który łączy pokolenia; jak społeczeństwo wpływa na nas?: proces stawania się takim, jakim chce od nas mieć nasze otoczenie społeczne.

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 3. Struktura procesu socjalizacji („anatomia” i „fizjologia” społeczeństwa): ·  płaszczyzny procesu socjalizacji: o     jednostka; o     grupy (interakcje i czynności); o     instytucje; o     całe społeczeństwo. stadia procesu socjalizacji (od urodzin aż do śmierci). w procesie socjalizacji uczymy się: minimum kulturowego (podstawowych umiejętności społecznych - porozumiewania się, życia z innymi, logicznego myślenia itp.); wiedzy i wartości tej danej kultury (języka, tradycji kulturowej, emocjonalnego związku z symbolami narodowymi itp.); norm i wzorów określonych zachowań (ról społecznych), jak np. dziecka, nastolatka, ojca, dziadka lub socjologa, turysty, itp.; koncepcji „ja” (osobowość i tożsamość) oraz wyrażania emocji.

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 4. Podstawowe prawidłowości procesu socjalizacji: wczesna socjalizacja jest najważniejsza; osoby najbliższe pozostają naszymi głównymi wzorcami osobowymi; najważniejsze są wpływy w grupach pierwotnych; największy wpływ wywierają długotrwałe związki z innymi; socjalizacja a stabilność porządku społecznego: funkcje socjalizacji: transmisja kultury i tworzenie ładu społecznego; problem „prze-socjalizowana koncepcja człowieka” i wpływ konkurencyjnych środowisk społecznych. socjalizacja a zbliżone inne pojęcia, jak: „wychowanie” (zamierzone oddziaływania na jednostkę; wychowanie naturalne, instytucjonalne i samowychowanie); „internalizacja” (przyjmowaniu za własne narzucanych z zewnątrz norm i wartości itp.).

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 5. Typy i rodzaje socjalizacji: pierwotna (małe dzieci, w grupach pierwotnych, podstawowe kompetencje kulturowe) i wtórna (kolejne etapy życia, ogół instytucji społecznych, złożone kompetencje kulturowe) - „rytuały przejścia”; resocjalizacja (proces modyfikacji osobowości jednostki w celu przystosowania jej do życia w danym społeczeństwie, polega m.in. na stosowaniu odpowiednich zabiegów w określonych instytucjach (odosobnienia); kontr-socjalizacja (socjalizacja dewiacyjna); socjalizacja antycypująca (wyprzedzająca) - proces aspirowania do pewnej grup[y społecznej, do której jednostka chciałaby należeć, naśladowanie jej członków itp.; socjalizacja odwrotna – wdrażanie starszego pokolenia przez młodsze w nowych warunkach kulturowych; akulturacja (adaptacja do innej kultury); socjalizacja polityczna, kulturowa, językowa itp.

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 6. Wybrane koncepcje procesu socjalizacji: „behawiorystyczna” (osobowość to wyuczony repertuar zachowań – jednostka jako „black box”): mechanizmy uczenia się: · wzmacnianie – mechanizm nagród i kar (tworzenie hierarchii nawyków); · naśladowanie – reakcje otoczenia społecznego (fazy: „naśladujące zachowanie”, zapamiętywanie go, przyswojenie - „gra w wyobraźni”, motywacja do jego realizacji); · przekaz symboliczny. „psychoanalityczna” (model „tłumionych potrzeb”): Zygmunt Freud (1856-1939): model konfliktowy (antyspołeczne popędy i potrzeby a zinternalizowana przez nas tradycja społeczna i kulturowa); rozwój osobowości to kontrola nie akceptowanych popędów; części osobowości: id, ego i superego.

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) „rozwoju poznawczego” (Jean Piaget, 1896-1980): rozwój poznawczy i umiejętności posługiwania się symbolami (rozwój myślenia jako podstawa socjalizacji) - etapy: ”sensomotoryczny” (do 2 lat; „stałość przedmiotu”); „przedoperacyjny” (ok. 2-7 lat; mowa i egocentryzm); „operacji konkretnych” (ok. 7 – 12 lat; myślenie o rzeczach konkretnych); „operacji formalnych” (powyżej 11 lat; „myślenie o myślach”).  · „socjologiczna” (koncepcja stadiów socjalizacji, G. H. Mead, 1863-1931): rozwój umiejętności wchodzenia w role społeczne - etapy: etap wstępnych przygotowań; „zabawy” (przyjmowanie różnych ról); „gry” (przyjmowanie wielu ról); „uogólniony inny” (pojawienie się „jaźni”/self).

Socjalizacja i stabilność ładu społecznego (WDS 2008/2009 nr 9) 7. Główne spory związane z socjalizacją: biologia a socjalizacja - natura czy kultura jest ważniejsza? długość procesu socjalizacji -czy socjalizacja jest procesem permanentnym? „nieudane” skutki socjalizacji: przyczyny (wielość kręgów socjalizujących i skutki „równoczesnego uczestnictwa”, zwiększenie liczby i dostępności środowisk kontr-kulturowych, spadek skuteczności tradycyjnych środowisk socjalizacyjnych – grup pierwotnych, osłabienie kontroli społecznej); czy potrzeba zawsze resocjalizacji? socjalizacja a indywidualność jednostki: przeciw „przesocjalizowanej” koncepcji jednostki. socjalizacja a wolność człowieka: problem „nisz” społecznych/kulturowych.