Dr Zbigniew Krzewiński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

INNOWACJE TECHNOLOGICZNE W OBSZARZE IT
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PL Marketing Sp. z o.o. Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak Władysława.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo Wielobranżowe PA-CO Paweł Minkwitz Głażewo Łowyń Zespół konsultantów:
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
opis projektu jednym zdaniem
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA PMU – PODUKCJA MASZYN I URZADZEŃ
Biznesplan.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE System CRM w Focus Telecom Polska - cechy i funkcjonalność usługi Autor: Tomasz Paprocki.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Szkolenia E-Learning SIMP Consulting Stanisław Płaskowicki Dorota Płaskowicka.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Zintegrowane systemy informatyczne
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Czego można nauczyć się za pośrednictwem OWES? Ewelina Polak, Barbara Parzonka-Przybyło, Marcin Sanetra Szczyrk, r.
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Dr Zbigniew Krzewiński Charakterystyka działań z obszaru e-gospodarki i e-administracji podejmowanych na regionalnym poziomie AUDYT TECHNOLOGICZNY Dr Zbigniew Krzewiński Leszno, 30.11.2010

Agenda Istota i cele audytu technologicznego Strategiczne zarządzanie technologiami Identyfikacja zasobów technologicznych Technologia i konkurencyjność przedsiębiorstwa Portfel technologiczny przedsiębiorstwa Model audytu zarządzania technologią

Istota audytu technologicznego Strategia technologiczna: 1. Analiza strategiczna – analiza misji i strategii przedsiębiorstwa 2. Założenia (hipotezy) strategiczne - wybór w zakresie fundamentalnych kwestii 3. Plan strategiczny – zdefiniowanie głównych zadań do realizacji decyzji strategicznej 4. Na wszystkich etapach ważne jest uzasadnienie (przyjęcie pewnych założeń)

Istota audytu technologicznego Funkcje audytu – czyli po co nam audyt? Metoda identyfikacji przewag konkurencyjnych firmy Identyfikacja kluczowego know-how w działalności firmy Wytyczanie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa Pozyskanie i wykorzystanie nowych technologii

Istota audytu technologicznego Główne cele audytu: Ocena potencjału technologicznego Kontrola stosowanych procedur Analiza potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie przyszłego wykorzystania technologii

Istota audytu technologicznego Wykorzystanie technologii jest ściśle powiązane z innymi dziedzinami tj. : Pozycjonowanie produktów i rynków firmy Obszary wspierające: automatyka, IT, logistyka itp. Innowacje wspomagające: wydajność, jakość elastyczność, energochłonność Absorpcja nowych rozwiązań

Istota audytu technologicznego Audyt technologiczny wymaga zbadania całej firmy w tym również: Zasoby ludzkie Zarządzanie i komunikacja marketingowa Działalność operacyjna Działalność badawczo-rozwojowa Kontrola jakości

Wartościowanie – Value Co-creation Zebranie danych Kluczowych wartości Analiza Wartościowanie – Value Co-creation Raport Istota audytu technologicznego Główne etapy:

Strategiczne zarządzanie technologiami Wprowadzenie Wzrost Dojrzałość Schyłek Cykl życia produktu i technologii Model Levitta 1960 Innowacja Czas

Proces produkcji, dystrybucji Innowacja technologiczna = pozaproduktowa PRODUKTOWE INNOWACJE Model biznesowy Proces produkcji, dystrybucji Technologia Żródło: Opracowanie własne.

Decyzja strategiczna Własne prace R&D Outsourcing

Open innovation - w świecie szeroko rozpowszechnianej wiedzy, firmy nie mogą wyłącznie polegać na swoich własnych badaniach, ale powinny nabywać patenty lub licencje na wynalazki i inne nowatorskie rozwiązania od innych firm. Ponadto firmy powinny udostępniać swoje wynalazki, które nie wykorzystują, innym podmiotom na zasadzie sprzedaży licencji, tworzenia konsorcjów czy firm typu spin-off. Henry Chesbrough, University of Berkley

Jak wdrażać innowacje? DEFINICJA PRODUKTU i potencjalnych klientów Uświadomienie sobie WARTOŚCI dla klienta KLUCZOWI KLIENCI WIZUALIZACJA produktu RZECZYWISTA POTRZEBA – gotowość potencjalnych klientów do zapłacenia za produkt PLANOWANIE – bieżące analizy liczb SZYBKIE WEJŚCIE NA RYNEK

Istota sukcesu wdrożenia SZYBKIE WEJŚCIE NA RYNEK – palma pierwszeństwa zawsze procentuje FEEDBACK LOOPS - grupa stałych i szczerych komentatorów-współpracowników WYKORZYSTANIE PROTOTYPÓW – warto je budować nawet jeżeli nie będą wdrożone PERMANENTNE INNOWACJE – nastawienie na szybkie wdrożenia nowości CASH IS KING – nacisk na zachowanie płynności

Srebra rodowe – bez outsourcingu LUDZIE, KLUCZOWE PROCESY, WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA TAJEMNICE HANDLOWE WSZELKIE WYRÓŻNIKI, które sprawiają, że firma jest unikatowa

Strategiczne zarządzanie technologiami Wprowadzenie Wzrost Dojrzałość Schyłek Czas

Strategiczna decyzja Case study –produkt Eskulap na licencji Politechniki Poznańskiej: Doskonały produkt – nagrody i wyróżnienia Wdrożenia w ok. 100 szpitalach w całej Polsce (znaczny udział rynkowy) System zamknięty, brak interfejsu przeglądarkowego Trend rynkowy – aplikacje typu SaaS

Identyfikacja zasobów Case study – mFinder (firma typu Spin-out Politechnika Poznańska): Firma oparta na wiedzy wspólników Nisza rynkowa – systemy zarządzania flotą w transporcie miejskim KLUCZOWE ZASOBY: własność praw autorskich do opracowanej aplikacji, kodów źródłowych, serwera, licencje na aplikacje mobilne, grafika i znak towarowy

Technologie a konkurencyjność Wartości klienta Dostarczanie wartości Komunikowanie wartości Kreowanie wartości – value co-creation Identyfikacja wartości – crowd sourcing Wartość dla klienta

Model H. Strikwerdy MISJA MANTRA STRATEGIA (w tym KOMUNIKACJI) WARTOŚCI I PRZEWAGI RYNEK KAPITAŁ POZYCJA BRANŻOWA SKALA KNOW HOW KOMUNIKACJA OPERACYJNA KONKURENCJA BRANŻOWA WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA PARTNERSTWA FEEDBACK LOOP + WYNIK FINANSOWY KOSZTY PRZYCHODY

Model transakcyjny MISJA MANTRA STRATEGIA (w tym KOMUNIKACJI) WARTOŚCI I PRZEWAGI RYNEK KAPITAŁ POZYCJA BRANŻOWA SKALA KNOW HOW KOMUNIKACJA OPERACYJNA KONKURENCJA BRANŻOWA WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA PARTNERSTWA FEEDBACK LOOP + WYNIK FINANSOWY KOSZTY PRZYCHODY

Model dystrybucyjny MISJA MANTRA STRATEGIA (w tym KOMUNIKACJI) WARTOŚCI I PRZEWAGI RYNEK KAPITAŁ POZYCJA BRANŻOWA SKALA KNOW HOW KOMUNIKACJA OPERACYJNA KONKURENCJA BRANŻOWA WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA PARTNERSTWA FEEDBACK LOOP + WYNIK FINANSOWY KOSZTY PRZYCHODY

A. Osterwalder – business model canvas 9 elementów: segmenty klientów propozycje wartości kanały dystrybucji relacje z klientem strumienie przychodów kluczowe zasoby kluczowe działania kluczowe partenrstwa struktura kosztów

Duże źródło niszowych produktów Dostarczyciele treści Społeczność Zarządzanie treścią Duże źródło niszowych produktów Dostarczyciele treści Społeczność Dużo niszowych segmentów Utrzymanie serwisu Promocja Narzędzia do tworzenia kontentu Dostarczyciele niszowych treści User generated content Serwis WWW Platforma on-line Koszt rozwoju platformy Koszty promocji (głównie w sieci – np. SEM SEO) Sprzedaż mniejszych ilości większego asortymentu

Rozwój oprogramowania Organizatorzy eventów Ciągła konsumpcja i współtworzenie Klienci zasypywani informacjami Ciekawostki Kreatywność i inicjatywa eCommerce/Augmented Reality Spotkania społeczności Klienci poszukujący nowych wrażeń Serwis społecznościowy, platforma z oprogramowaniem Platforma on-line Eventy Prowizje od organizatorów eventów, sprzedawców Koszt rozwoju platformy Koszty promocji (głównie w sieci – np. SEM SEO) Ad support*

Zarządzanie ryzykiem Model V. Khosli Wartość firmy Ryzyko Przychody Opracowana Koncepcja Działająca Technologia Sprzedaż rynkowa Wartość Czas Wartość firmy Ryzyko Kapitał

Portfel technologiczny Analiza portfelowa jest stosowana w sytuacji gdy: Branża dynamicznie się zmienia – jest nieustanny rozwój produkcji, konkurencji lub technologii Szybkie zmiany technologii powodują, że nie każdy produkt ma możliwość generowania marży Następuje wypieranie z rynku produktów/usług

Portfel technologiczny Kryteria oceny (benchmarking): Potencjał rozwojowy danej technologii Stopień upowszechnienia danej technologii (zastosowanie w danej branży, procesie itp.) Stopień standaryzacji Możliwość zastosowania w innej dziedzinie (uniwersalność) Czas potrzebny na opracowanie nowej technologii Proces wdrażania nowej technologii

Przykład Audytu Technologicznego

POUFNY WYWIAD BEZPOŚREDNI Zasoby ludzkie – zespół i kwalifikacje Forma prawna Struktura własności Lokalizacja poszczególnych procesów Model biznesowy Główni klienci Główne rynki zbytu (Eksport) Najlepiej sprzedające się produkty Najnowsze produkty Otwartość na innowacje Źródło technologii (własne R&D) i outsourcing Zarządzanie prawami autorskimi, Benchmarking branżowy – trendy na świecie, najbliżsi konkurenci Efektywność technologii – wielkość produkcji do wielkości nakładów Bariery rozwoju i zmian technologicznych Analiza słabych stron, atutów, zagrożeń i szans (SWOT)

Dziękuję za uwagę