Cztery estetyki sytuacji edukacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Warsztaty psychologiczne
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
SUKCES.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Kształtowanie motywacji pracowników
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
Opracował J. Stryjkowski
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Lider- Przywódca.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Witam na spotkaniu z Latarnikiem Polski Cyfrowej Równych Szans
Zespół Szkół im. Ks. A. Kwiatkowskiego w Bychawie
Pozycja lidera – kierowanie
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Poczucie komfortu. Poczucie komfortu to nie tylko wygoda ale także. Poczucie bezpieczeństwa i bycie wśród ludzi, do których masz zaufanie. Wytrwałość.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Uwarunkowania sukcesu absolwentów z niepełnosprawnością intelektualną na zmieniającym się rynku pracy. Beata Jachimczak.
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Poznaj samego siebie Warto… Zygmunt Korzeniewski.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Jak motywować dziecko do nauki ?
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Proces przewodzenia i kontrolowania
Motywacja w sporcie.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Cztery estetyki sytuacji edukacyjnych propozycja Lecha Witkowskiego

Bycie tym PIERWSZYM Posiadanie racji podstawowej i ostatecznej, z dostępem do mechanizmów, środków egzekwowania tej racji Prawo i obowiązek, a przynajmniej zadanie utrzymania poziomu autorytetu, stopnia asymetrii relacji, stopnia powagi, skupienia uwagi i skupienia środków oceny… Walory mistrzostwa i autorytetu Wmontowanie w strategię pożądanych i preferowanych zachowań uczniów/studentów postawy silnej rywalizacji, w najlepszym wypadku zorientowanej na indywidualne postrzegane i nagradzane mistrzostwo w odgrywaniu zadanej roli

Bycie tym DRUGIM Bycie kimś ważnym, uznawanym za istotny punkt odniesienia, tym dopełniającym, brakującym, potrzebnym, cenionym Bycie znaczącym innym, czyli bycie uznanym za mającego coś do powiedzenia, zasługującego na uwagę Autorytet rozumiany jako „zdolność do przedstawienia akceptowalnych racji” (Carl Friedrich) Zdolność do angażowania, aranżowania, pobudzania wyobraźni Bycie znaczącym, życiodajnym intelektualnie i emocjonalnie partnerem, a nie dominującym strażnikiem jakiegoś kanonu

Bycie tym TRZECIM Bycie katalizatorem negocjacji i porozumienia Tłumacz – proponuje pewne treści nie będąc równocześnie strażnikiem ich mocy, egzekutorem ich dominacji, czy prawodawcą ustanawiającym ich hegemonię i kanoniczność Pośrednik między nadawcą a odbiorcą pewnych treści Bertold Brecht – aktor nie musi identyfikować się z postacią – prezentując pewne treści gramy rolę bez przejmowania ich na własność Umiejętne operowanie mechanizmem niepokojenia, burzenia zbyt wygodnego komfortu i poczucia racji Nie chodzi o to, aby przekonywać do pewnych racji, ale żeby w ich świetle zmusić do pogłębienia własnych uzasadnień

Bycie tym CZWARTYM Gotowość, w zakresie kompetencji, do robienia czegoś, co może kiedyś okazać się potrzebne Gotowość do włączenia się na zasadzie dopełnienia Zdolność do zgrywania się z innymi podług ich rytmu Umiejętność znalezienia się w zaskakujących sytuacjach „czwarty do brydża”

Nauczyciel Ujęcie psychologiczne – struktura idealnych cech Ujęcie technologiczne – kwalifikacje zawodowe jako struktura kompetencji Ujęcie humanistyczne – prymat indywidualności nauczyciela Ujęcie socjologiczne – wyznaczone rolą zawodową

Cechy lidera Stogdill (1948): inteligencja, uważność, przenikliwość, odpowiedzialność, inicjatywa, wytrwałość, wiara w siebie, towarzyskość Mann (1959): inteligencja, męskość, dobre przystosowanie, dominacja, ekstrawersja, konserwatyzm Stogdill (1974): osiągnięcia, wytrwałość, przenikliwość, inicjatywa, wiara w siebie, odpowiedzialność, zdolność do współpracy, tolerancja, wywieranie wpływu, towarzyskość Lord, de Vader i Alliger (1986): inteligencja, męskość, dominacja Kirkpatrick i Locke (1991): energia, motywacja, integralność, pewność siebie, zdolności poznawcze, wiedza o zadaniach

Działanie pedagogiczne nauczyciela efektywnego (Combs): Raczej inspiruje, niż precyzyjnie określa, co ma być zrobione, raczej organizuje i ułatwia pracę, niż kontroluje Zajmuje się istotnymi problemami, a nie szczegółami Widzi wydarzenia w szerszej perspektywie Jest skłonny ujawniać swoje uczucia, braki – jako coś co go określa Jest zaangażowany w to, co robi, jest mu obca obojętność Bardziej interesuje go proces odkrywania wiedzy niż samo osiąganie celów. Widzi swoje zadanie jako pomoc i usprawnianie uczniów do wysiłku niż bezkompromisowe dążenie do osiągnięcia celu