Gry i zabawy matematyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zanim wybierzesz program nauczania
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Organizacja pracy przedszkola
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Co to jest TIK?.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Gry dydaktyczne.
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Gry i zabawy matematyczne Warsztaty WOM Gorzów Wlkp. Agata Muńko

w sprawie podstawy programowej Podstawa programowa ”...Najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego...” Rozporządzenie MEN – 23.12.2008 w sprawie podstawy programowej załącznik nr 1

w sprawie podstawy programowej Podstawa programowa ”...Edukacja matematyczna. W pierwszych miesiącach nauki w centrum uwagi jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Dominującą formą zajęć są w tym czasie zabawy, gry i sytuacje zadaniowe...Dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną...” Rozporządzenie MEN – 23.12.2008 w sprawie podstawy programowej załącznik nr 2

Skąd problem w rozumieniu i uczeniu się matematyki? Brak samodzielnego myślenia: brak umiejętności analizy i syntezy,porównania i różnicowania, uogólniania i uszczególniania, brak umiejętności i swobody w doborze drogi rozwiązania problemu, nieodpowiednie korzystanie ze zdobytych umiejętności.

   Matematyka w dużej mierze przypomina grę, która bawi dopóki się w niej wygrywa, zbyt prosta lub zbyt trudna zniechęca. Matematyka nie może być skarbnicą szablonowej wiedzy, zbiorem reguł i definicji.

   Nawet najlepszy nauczyciel i najlepsze pomoce dydaktyczne nie spełnią swojej roli, gdy uczeń będzie stroną bierną. Doskonałą okazją do pobudzania aktywności dzieci są gry i zabawy dydaktyczne.

Pojęcie gry i zabawy dydaktycznej Zabawa dydaktyczna to taka zabawa, która prowadzi z reguły do rozwiązania jakiegoś założonego w niej zadania. Natomiast gra dydaktyczna to odmiana zabawy polegająca na respektowaniu ustalonych ściśle reguł i wymagająca wysiłku myślowego W. Okoń – Słownik Pedagogiczny

Pojęcie gry i zabawy dydaktycznej Zabawa dydaktyczna to zabawa, która bazuje na podstawowej funkcji psychiki dziecka, na potrzebie zabawy – wywiera świadomie wpływ na jego czynności umysłowe. E. Talarczyk Zbiór gier i zabaw matematycznych

Pojęcie gry i zabawy dydaktycznej Gra dydaktyczna to rodzaj metod kształcenia należących do grupy metod i organizujących treści kształcenia w modele rzeczywistych zjawisk, sytuacji lub procesów w celu zbliżenia procesu poznawczego uczniów do poznania bezpośredniego. K. Kruszewski Gry dydaktyczne – zarys tematu

Pojęcie gry i zabawy dydaktycznej Zakres pojęcia zabawy jest szerszy od zakresu pojęcia gry. Każda gra jest zabawą, ale nie każda zabawa jest grą. Główną cechą różniącą grę od zabawy jest to, iż celem wykonywanych podczas gry czynności jest wygrana jednej ze stron. Chęć wygranej to motor maksymalnego wysiłku intelektualnego.

Umowy w grach i zabawach Umowy w zabawach tematycznych czy konstrukcyjnych nawiązują do konkretnej sytuacji. Nie muszą być do końca określone. Umowy w grach zwane są regułami i muszą być jasno sprecyzowane. Przestrzeganie tych umów jest określone przebiegiem gry.

Uczestnictwo w grach i zabawach Zabawę tematyczną lub konstukcyjną dziecko może realizować samo, bez udziału innych rówieśników. W takie zabawy mogą także bawić się wspólnie, po dwoje lub w większych grupach. Jedno z dzieci dominuje, a pozostałe muszą się podporządkować. Jeżeli tego nie uczynią powinny zrezygnować ze wspólnej zabawy.

Uczestnictwo w grach i zabawach Grający mają równe szanse i muszą wspólnie przestrzegać tych samych reguł. Gra daje pełne zadowolenie wówczas, gdy prowadzona jest na zasadzie równy z równym.

Zasady wykorzystywania gier i zabaw na lekcji Dostosowane do możliwości percepcyjnych dziecka. Przepisy jasne, jednoznaczne i łatwe do zapamiętania. Celowość – stosowane tam, gdzie zachodzi potrzeba ułatwienia dzieciom przyswojenia, utrwalenia wiadomości.

Zasady wykorzystywania gier i zabaw na lekcji 4. Nie powinny przeciągać się w czasie. 5. Stosowane z umiarem. 6. Każdy bierze udział. 7. Estetyczne pomoce. 8. Nie podsycanie do indywidualnego współzawodnictwa.

Funkcje gier i zabaw dydaktycznych Motywacyjna Poznawcza Dydaktyczna Wychowawcza Gry szczególnie wieloosobowe, mogą w pewnym stopniu uwolnić nauczyciela od ciągłego kontrolowania pracy uczniów. Jego rola może ograniczać się do rozstrzygania sytuacji spornych.

Funkcje gier i zabaw dydaktycznych Gry dydaktyczne stanowią doskonałą okazję do pobudzania do pracy dzieci nieśmiałych lub przekonanych o swoim braku zdolności do matematyki. Gra kojarzy się dzieciom z zabawą, a zaangażowanie emocjonalne pozwala przezwyciężyć lęk przed włączeniem się do wspólnego działania. Gry są prowadzone między uczniami, a nie w relacji uczeń – nauczyciel. Dają lepsze wyniki niż stosowanie metod tradycyjnych.

Funkcje gier i zabaw dydaktycznych Gry i zabawy matematyczne to nie tylko rodzaj pomocniczych zajęć, stanowiących przerywnik w uczeniu się na „ serio”, ale mogą być wykorzystane w charakterze poważnego i równoważnego środka w przekazywaniu wiadomości.

Bezmyślność, analfabetyzm matematyczny Bezmyślność matematyczna – niezdolność do wyjścia poza mechaniczne techniki obliczeniowe /Dorota Klus-Stańska/ Analfabetyzm matematyczny – brak elementarnej umiejętności posługiwania się na co dzień narzędziami proponowanymi przez matematykę /Mirosław Dąbrowski/

Alfabetyzm matematyczny Zdolność do rozpoznawania roli, jaką matematyka odgrywa we współczesnym świecie, do formułowania sądów opartych na matematycznym rozumowaniu oraz do wykorzystywania umiejętności matematycznych tam, gdzie wymagają tego potrzeby dnia codziennego

Myślenie matematyczne Zespół podejmowanych samodzielnie czynności umysłowych polegających na: Rozwiązywaniu zadań i innych problemów matematycznych (analiza treści, świadomy wybór lub konstrukcja strategii rozwiązania) Poszukiwaniu problemów (dostrzeganie nowych relacji matematycznych, skłonność do matematyzacji rzeczywistości)

Co robić, aby nie dopuścić do analfabetyzmu, bezmyślności matematycznej? Od samego początku edukacji kłaść nacisk na intelektualną aktywność i samodzielność uczniów, zachęcać ich do matematycznych poszukiwań i matematycznych rozumowań na miarę ich możliwości.

Co to znaczy? Sięgajmy w procesie kształcenia po sytuacje bliskie i zrozumiałe dla dzieci Odwołujmy się jak najczęściej do doświadczeń uczniów i ich wiedzy pozaszkolnej Starajmy się, aby działanie i rysunek poprzedzały symbole i im towarzyszyły

Co to znaczy? Korzystajmy z języka potocznego, stopniowo wzbogacając go tylko o te symbole, których sens jest już dzieciom znany Twórzmy okazję do dziecięcych doświadczeń i eksperymentów Zachęcajmy dzieci do budowania oraz stosowania własnych strategii

Co to znaczy? Pozwólmy naszym dzieciom myśleć Pozwólmy im opowiadać i rozmawiać na temat swoich spostrzeżeń i odkryć, ale także trudności i wątpliwości Zawsze bardzo uważnie ich słuchajmy Pozwólmy naszym dzieciom myśleć

   Wszystkie dzieci przechodzą przez etapy rozwojowe w jednakowej kolejności, ale występują w rozwoju różnice czasowe.

Trzy poziomy złożoności języka Enaktywny – czyli za pomocą gestów i działania Ikoniczny – czyli używając rysunków, które oznaczają to, co przedstawiają, więc mogą być zrozumiałe bez żadnych dodatkowych umów i ustaleń Symboliczny – czyli za pomocą obrazków o umownym znaczeniu. Zrozumiałe dla osób komunikujących się

Najpierw sens potem symbol Czyli Najpierw sens potem symbol

Pamiętajmy Matematyka może być przedmiotem nauczanym najlepiej, ale również najgorzej. Wszystko zależy od .....