Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Advertisements

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Percepcja słuchowa.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
logopedyczny-prezentacja
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Gimnastyka buzi i języka
Dojrzałość szkolna dziecka
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
wykonała Edyta Gagracz
Logopedia w szkole.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Rozwój mowy dziecka.
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy

jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie w szkole w dużej mierze wpływa mowa: jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zbieraniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych celów, sądów, uczuć i upodobań.

Dziecko gotowe do podjęcia nauki w klasie pierwszej posiada odpowiedni do jego wieku: zasób pojęć, wiadomości, swobodę wypowiadania się, zdolność myślenia przyczynowo-skutkowego i wnioskowania.

Mowa dziecka 7-letniego jest prawidłowa pod względem artykulacyjnym.

Istotną rzeczą jest także odpowiednia motywacja i zainteresowanie nauką oraz dojrzałość emocjonalna, dzięki której dziecko staje się bardziej opanowane i potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych.

Stosowana obecnie metoda nauki czytania i pisania, kładzie nacisk na umiejętność różnicowania podstawowych elementów mowy czyli fonemów. W okresie przygotowującym do nauki dzieci przeprowadzają analizę i syntezę dźwiękową słów. Początkowo bez znaku graficznego, rozpoznają poszczególne głoski w słowach, określają ich lokalizację, składają słowa z pojedyńczo poznanych dźwięków.

gdy słuch fonemowy jest w pełni ukształtowany, dziecko potrafi różnicować i poprawnie wymówić wszystkie głoski, słuch fonemowy jako odpowiedzialny za identyfikację poszczególnych głosek jest jednym z czynników warunkujących umiejętność komunikowania się z otoczeniem, rozpoznawanie poszczególnych dźwięków mowy umożliwia różnicowanie słów.

Słuch fonemowy jako podstawowy element czynności percepcji mowy warunkuje w znacznym stopniu osiągnięcie prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności czytania i pisania.

Zaburzenia słuchu fonemowego, w zależności od stopnia nasilenia mogą: utrudniać lub uniemożliwiać odbiór mowy, zaburzać prawidłowy rozwój mowy, wywołać zaburzenia mowy już wykształconej, komplikować nabywanie umiejętności pisania, zaburzać przyswojoną już czynność pisania.

Opanowanie umiejętności czytania i pisania oznacza tworzenie się trwałych skojarzeń między głoskami i odpowiadającymi im literami. Bywa, że jest to niemożliwe z powodu zaburzenia motoryki artykulacyjnej.

Dziecko może błędnie wymawiać mimo dobrej sprawności funkcji słuchowych i prawidłowej budowy aparatu artykulacyjnego. Od opanowania poprawnej artykulacji zależy poprawność czytania i pisania. Poprawność ta wyraża się zgodnością dźwięku z odpowiadającą mu literą.

Wady wymowy odbijają się ujemnie na samopoczuciu dziecka i jego pozycji w zespole rówieśników, powodują nieśmiałość i lękliwość. Rodzi się poczucie braku wiary we własne siły. Może to być przyczyną braku sukcesów szkolnych, a powstające trudności w nauce już na progu życia szkolnego wpływają negatywnie na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.

Wszystkie wady wymowy, nawet te o niewielkim stopniu nasilenia, mogą zaważyć na karierze szkolnej dziecka-zwłaszcza zamiany głosek, opuszczanie ich czy ubezdźwięcznianie.

Błędna artykulacja ma nie tylko wpływ na jakość komunikacji słownej ale jest również przyczyną problemów w nabywaniu umiejętności poprawnego czytania i pisania.

Pojawiają się błędy, będące odzwierciedleniem wadliwej wymowy. Trudności mają przede wszystkim uczniowie u których wada wymowy dotyczy zamiany jednej głoski na inną.

W badaniach stanowi to 66,6 %badanych grup dzieci z trudnościami w nauce, czyli 4,5 % całej populacji poddanej badaniom.

Najczęściej spotykane błędy wiążą się z: sygmatyzmem, rotacyzmem, ubezdźwięcznianiem głosek dźwięcznych prowadzą bardzo często do zmiany znaczenia wyrazu.

domek-tomek Dziecko ubezdźwięczniające głoski mówi i pisze: bułka-półka domek-tomek

Błędy wynikające z nieprawidłowej wymowy głosek szumiących (sz,ż,cz,dż) lub głoski r: szafa-safa czapka-capka lub zmieniające sens słów szum-sum rak-lak

W pisaniu wypracowań i w pisaniu ze słuchu pojawiają się błędy będące odzwierciedleniem wadliwej wymowy.

Trudności zależą również od przyczyny nieprawidłowej wymowy. Jeżeli są nimi: wady zgryzu, anomalie dotyczące budowy języka, rozszczep podniebienia, dziecko może nie mieć trudności z pisaniem.

Jeżeli wada wymowy jest wynikiem uszkodzenia lub niedokształcenia struktur odpowiedzialnych za funkcje percepcyjno-motoryczne pojawiają się problemy z pisaniem.

Związek zaburzeń mowy z trudnościami w nauce ma charakter dwustronny. Z jednej strony zaburzenia mowy przyczyniają się do trudności w nauce, z drugiej strony przedłużające się niepowodzenia w nauce powodują powstawanie zaburzeń mowy.

Dziecko źle mówiące najczęściej pisze z błędami, słabo czyta, pojawiają się zahamowania w swobodnym wypowiadaniu się.