Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Gorzów Wielkopolski, 24.02.2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki 1. art. 94a ustawy o systemie oświaty 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WIZA STUDENCKA propozycje rozwiązań systemowych
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
IMIGRACJA STUDENTÓW ZAGRANICZNYCH DO POLSKI - główne wnioski raportu krajowego Karolina ŁUKASZCZYK Krajowy Punkt Kontaktowy ESM w Polsce.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Studium Podyplomowe Nauczania Języka Polskiego jako Obcego
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Rekrutacja do gdańskich przedszkoli i szkół na rok szkolny 2014/2015
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Badanie ankietowe dotyczące szkoleń dla nauczycieli z zakresu integracji uczniów imigranckich w polskich szkołach Valentina Todorovska-Sokolovska Centrum.
CUDZOZIEMCY W DZIELNICY WOLA
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
K SZTAŁCENIE DZIECI CUDZOZIEMSKICH W POLSKIM SYSTEMIE OŚWIATY Grzegorz Chorąży Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowej MEN Wrocław, 6 listopada.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Studenci zagraniczni w Polsce 2016 Gdzie jesteśmy?
Www. vizja.netwww. vizja.pl Karta Pobytu Czasowego oraz formalności związane z podjęciem pracy przez studentów zagranicznych na terytorium RP, Rafał Woźniak.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.
Tygodnie eTwinning od 1 do 31 października 2009 r.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20.
Zapis prezentacji:

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Gorzów Wielkopolski, r.

Dane nt. obcokrajowców w województwie lubuskim Wojewoda Lubuski w latach wydał: –zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony (cudzoziemcy poza UE, zezwolenia ważne od 3 miesięcy do 2 lat) –zezwolenia na osiedlenie się (cudzoziemcy poza UE, zezwolenia na czas nieokreślony) –zezwolenia na pobyt rezydenta UE (cudzoziemcy poza UE, zezwolenia na czas nieokreślony) - 92 –zarejestrowanie pobytu obywatela UE –pobyt stały obywatela UE – 73 Ponieważ część zezwoleń jest wydawana na czas nieokreślony, zezwolenia wydane 20 lat temu też są aktualne, osoby migrują, więc liczba aktualnie przebywających na stałe cudzoziemców jest trudna do określenia, rocznie przybywa na stały pobyt około 100 osób spoza UE i kilkadziesiąt z UE. Liczba cudzoziemców wjeżdżających na teren lubuskiego na podstawie wiz i ruchu bezwizowego (np. z UE) jest niemożliwa do określenia. Na podstawie: Paweł Klimczak - Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców LUW

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego W polskich szkołach w roku szkolnym 2006/2007 uczyło się 3357 uczniów- cudzoziemców, co stanowi 0,06% całej populacji szkolnej w tym roku. To nieznaczna liczba, ale bardzo zróżnicowana. Poza uczniami z mniejszości narodowych i etnicznych, do polskich szkołach uczęszczają dzieci pochodzące z innych krajów: z Wietnamu, z Czeczenii (Federacja Rosyjska), z krajów Unii Europejskiej, Ameryki Północnej, z innych krajów europejskich poza UE (najwięcej z Ukrainy, Białorusi) oraz pojedyncze dzieci z rodzin uchodźców z krajów Azji i Afryki (Kongo, Somalia, Sudan, Uganda, Sierra Leone, Afganistan, Nepal, Tybet), inne. Liczba uczniów - cudzoziemców w szkołach województwa lubuskiego w roku szk. 2006/2007 wynosiła Na podstawie: Valentina Todorovska-Sokolovska Dzieci imigrantów. Nowe edukacyjne wyzwanie dla polskich szkół. Raport CMPPP

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie badań Ewy Rawy, Dyrektora WDAiSE

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Liczba dzieci ogółem w przedszkolach województwa lubuskiego: uczniów Liczba dzieci, które nie są obywatelami polskimi w przedszkolach województwa lubuskiego 21 (0,072 %)

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Liczba uczniów ogółem w szkołach województwa lubuskiego: uczniów Liczba uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi w szkołach województwa lubuskiego: 63 (0,048 %)

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Liczba uczniów/dzieci, którzy nie są obywatelami polskimi i korzystają z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego: 49 ( Prywatna SP Gorzów, SP 4 Kostrzyn, SP 2 Kostrzyn, SP Witnica, SP 3 Słubice, SP 3 Drezdenko, SP Lubniewice, SP nr 1 Rzepin, SP Wiechlice, SP 5 Żary, ZS Łęknica, G1 Kostrzyn, SP Klenica)

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: – do szkół/przedszkoli województwa lubuskiego uczęszcza 84 uczniów/dzieci, którzy nie są obywatelami polskimi, – wśród 44 szkół/placówek oświatowych w województwie, w których przebywają dzieci i młodzież nie będący obywatelami polskimi najwięcej jest szkół podstawowych (19), następnie – przedszkola (9), gimnazja (7), szkoły ponadgimnazjalne (6) i policealne (3), – najwięcej dzieci/uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi uczęszcza do szkół/placówek województwa lubuskiego w powiatach: żarskim (23), gorzowskim ziemskim (16), słubickim (10), krośnieńskim (9); nie ma wcale uczniów cudzoziemców w powiecie wschowskim,

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: – największe skupiska uczniów cudzoziemców znajdują się w Łęknicy, Kostrzynie n/O oraz w Słubicach (tereny przygraniczne), – poza uczniami z mniejszości narodowych i etnicznych, do lubuskich szkół uczęszczają dzieci pochodzące z krajów: Bułgaria, Ukraina, Białoruś, Serbia, Turcja, Mołdawia, Rosja, Słowacja, Tajwan, Kazachstan, Włochy, Wielka Brytania, Liban, Indie, Niemcy, – w żadnej placówce w województwie nie jest organizowana dla uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi nauka języka i kultury kraju pochodzenia,

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: – uczniom/dzieciom, którzy nie są obywatelami polskimi (w zależności od potrzeb) organizowana jest w szkołach/przedszkolach dodatkowa bezpłatna nauka języka polskiego, a także zajęcia wyrównujące inne braki edukacyjne (art. 42 ust. 2 pkt 2 KN), – uczniowie cudzoziemcy uczestniczą dodatkowo w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych przez szkoły dla wszystkich uczniów, – uczniowie szybko wyrównują braki, wynikające z początkowej słabej znajomości języka polskiego; lepiej radzą sobie dzieci w przedszkolu i w młodszych klasach szkoły podstawowej, – często uczniowie cudzoziemcy to bardzo dobrzy uczniowie, uzdolnieni artystycznie, muzycznie, zaangażowani w życie szkoły,

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: – lubuskie szkoły nie mają problemów z rodzicami uczniów cudzoziemców, współpraca układa się dobrze i bardzo dobrze, – przeszkodą w kontaktach dyrektorów i nauczycieli z rodzicami jest słaba znajomość języka polskiego, – w kilku szkołach na terenie województwa pracują nauczyciele przygotowani do prowadzenia nauki języka polskiego jako obcego (ukończony kurs – PCN w Lublinie).

Dziękuję za uwagę Radosław Wróblewski Lubuski Wicekurator Oświaty