Diagnostyka i ewaluacja – konieczność czy potrzeba?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Zanim wybierzesz program nauczania
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
OPRACOWAŁ: MICHAŁ JEMIOŁO
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
dr Małgorzata Marchewa – Pichlińska mgr Iwona Stawowska
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
Pedagogika ogólna.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
DIAGNOZA W SZKOLE.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Motywacja do nauki.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Technologie i kompetencje cyfrowe w edukacji od badania do działania Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie SYLWIA JASKUŁA.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Diagnostyka i ewaluacja – konieczność czy potrzeba? konferencja metodyczna CDN i MODN Konin, 31.08.2013 r.

Diagnostyka i ewaluacja w edukacji – różnice i podobieństwa

Diagnostyka – samodzielna dyscyplina naukowa zajmująca się sposobami zbierania danych i ich analizy, co stanowi podstawę oceny zjawisk będących przedmiotem zainteresowania w różnych dyscyplinach naukowych.

Diagnostyka edukacyjna (edukacyjno-wychowawcza) – dział dydaktyki Zajmuje się opisem i wyjaśnianiem sposobów rozpoznawania sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia oraz zmian, jakie w nim zachodzą pod wpływem oddziaływania pedagogicznego. Jest to teoria i praktyka diagnozy edukacyjnej stanowiąca skonkretyzowane i uściślone rozpoznawanie warunków, przebiegu i wyników uczenia się dokonywane w celu zapobiegania niepowodzeniom szkolnym.

Diagnostyka edukacyjna obejmuje: wstępne przygotowanie poznawcze wstępną motywację poznawczą treści kształcenia warunki kształcenia - osiągnięcia poznawcze i motywacyjne

Przedmiotem diagnostyki edukacyjnej jest zarówno proces, jak i warunki uczenia się, w tym rozpoznawanie zaburzeń (diagnoza negatywna) i rozpoznawanie poziomu rozwoju (diagnoza pozytywna), które mogą stanowić rezultaty procesu uczenia się.

Diagnostyka edukacyjna obejmuje diagnozę unormowaną (dokonywaną z użyciem narzędzi standaryzowanych) oraz diagnozę nieformalną (dokonywaną bez użycia narzędzi lub wykorzystującą narzędzia konstruowane przez diagnostę).

Diagnoza pedagogiczna – to opis i wyjaśnienie sposobów poznawania sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia, w tym głównie zmian w nim zachodzących pod wpływem oddziaływania pedagogicznego. Diagnoza ta obejmuje nie tylko ocenianie i sprawdzanie stanu osiągnięć ucznia, ale także wyjaśnianie przyczyn (genezę) oraz przewidywanie rozwoju tychże osiągnięć (prognozę).

Poznanie diagnostyczne opiera się na doświadczeniu (zebraniu danych z zastosowaniem odpowiednich technik i narzędzi) i rozumowaniu (ocenie i interpretacji danych). Diagnoza jest podstawą prognozy, warunkuje projektowanie działań pedagogicznych i wychowawczych. Naturalnym przedłużeniem diagnozy jest działanie interwencyjne.

W procesie diagnostycznym można wyróżnić trzy ogólne obszary problemowe: Co rzeczywiście jest? (diagnoza stanu, identyfikacyjna, prognostyczna) 2. Co powinno być zrobione? (diagnoza decyzyjna, projektowanie działań interwencyjnych) 3. W jaki sposób przybliżyć stan faktyczny do postulowanego? (obszar działania, weryfikacja diagnoz: stanu, efektów, decyzji)

Struktura procesu diagnostycznego: - przedmiot – co jest przedmiotem diagnozy? - podmiot – kto jest podmiotem badania? Badany jest podmiotem a nie przedmiotem badania. - cel – po co dokonujemy rozpoznania? - kompetencje diagnosty – kim jest diagnosta?

Struktura procesu diagnostycznego: - model poznania – w jaki sposób diagnozować? metodę – czym się posługiwać w procesie diagnozy? - warunki przebiegu diagnozy – kiedy i gdzie diagnozować?

Zadaniem diagnostyki edukacyjnej jest wspomaganie istniejących form edukacji, w tym głównie procesów uczenia się, nie zaś projektowanie odmiennych procesów. Dokonywana jest po to, aby określić, jak się ma zastana rzeczywistość do tej, jaką chciałoby się wywołać przez określone działania dydaktyczne czy wychowawcze. Najczęściej diagnozie podlegają kompetencje nauczyciela, osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze konkretnego ucznia, klasy, szkoły czy szkół na poziomie gminy, województwa czy kraju.

jest wartością samą w sobie Ewaluacja - jest częścią procesu podejmowania decyzji. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne i jawne zbieranie i analizowanie informacji o działaniu, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości. Proces ewaluacji jest wartością samą w sobie (wartością dodaną).

Zarówno ewaluacja, jak i diagnoza są procesami o charakterze uspołecznionym i dialogicznym.

Ewaluacja posiada ściśle określone elementy procesu: 1. diagnoza, dialog, dyskurs 2. plan 3. projekt 4. generowanie danych 5. analiza danych 6. raport 7. upowszechnienie i wykorzystanie wyników ewaluacji. Należy przestrzegać kolejności tych elementów. /nie ma kontroli!!!/

Utożsamianie ewaluacji z akredytacją, audytem lub kontrolą prowadzi do pozbawienia jej właściwego sensu.

Ewaluacja w edukacji zawiera wszystkie atrybuty diagnozy edukacyjnej, która jest jej integralną częścią. Najważniejsze to: trafność dokładność rzetelność obiektywizm - bezstronność sytuacji diagnostycznej

Wspólne i rozdzielne obszary diagnozy i ewaluacji edukacyjnej: DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI POCHODZENIE OKREŚLEŃ rozpoznanie (gr.) wartościowanie (ang.)

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI ISTOTA uściślone rozpoznawanie warunków, przebiegu i wyników uczenia się uspołeczniony proces zmierzający do określenia wartości danego obiektu lub działania według przyjętych kryteriów w celu jego udoskonalenia, lepszego rozumienia i rozwoju

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI GŁÓWNE CELE pomiar edukacyjny rozpoznanie, wspomaganie, wyjaśnianie uczenie się, zmiana, interakcja społeczna

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI GŁÓWNE FUNKCJE sprawozdawczo-kontrolna formatywna, informacyjna, poznawcza, wyjaśniająca, pragmatyczna, rozwojowa rozumiejąca, animacyjna

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI ZAKRES warunki uczenia się przebieg i wyniki uczenia się celowe działania i realizowane przez nie wartości

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI GŁÓWNE CECHY rzetelność, trafność, obiektywizm, dokładność, komplementarność, bezstronność uspołecznienie, dialogiczność, demokratyczność

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI CHARAKTER klasyfikacyjny utylitarny, który ma przede wszystkim wspomagać konkretnych odbiorców w konkretnej sytuacji, a także wywoływać pozytywne zmiany i poprawiać jakość zarówno bieżącej, jak i przyszłych, analogicznych działań elastyczny, kontekstualny

PODEJŚCIE DO PROCESU BADANIA DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI PODEJŚCIE DO PROCESU BADANIA dyscyplinowanie i kontrola określona procedura diagnostyczna i badawcza interaktywność i negocjacyjne podejście do procesu badania (wzajemne oddziaływanie badacza i badanego), będącego jednocześnie szeroko rozumianym procesem uczenia się

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI PLANOWANIE najczęściej poza środowiskiem instytucji uspołecznione pośrednio w środowisku instytucji

PORÓWNYWALNOŚĆ WYNIKÓW DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI PORÓWNYWALNOŚĆ WYNIKÓW pożądana porównywalność w wybranych zakresach często brak możliwości dokonywania porównań, ze względu na indywidualny charakter ewaluacji, uwzględniający czynniki zewnętrzne i wewnętrzne badanego programu lub instytucji

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI RAPORT KOŃCOWY ściśle określona struktura i procedura dopasowanie do potrzeb odbiorcy możliwość interaktywnej korekty raportu

DIAGNOZA EDUKACYJNA EWALUACJA W EDUKACJI EFEKT KOŃCOWY przedstawienie informacji, oszacowanie wyników badanego procesu określenie wartości badanego działania, doświadczenie i kompetencje powstałe w wyniku interaktywnego procesu uczenia się

„Diagnostyka Edukacyjna”, Bolesław Niemierko, Kraków 2004; Literatura: „Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania.”, Ewa Wysocka, Kraków 2013; „Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej”, Sylwia Jaskuła, materiały z XVIII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław 2012; „Diagnostyka Edukacyjna”, Bolesław Niemierko, Kraków 2004; „Komu jest potrzebna diagnostyka oświatowa?”, Krzysztof Konarzewski, Kraków 2004. Opracowanie prezentacji: Ewa Gryczman (MODN w Koninie)