Reforma systemu ochrony zdrowia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Arkadiusz Wojciechowski

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Budowanie systemu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Luty 2008.
T.Szumlicz, konferencja RzU: Ochrona konsumentów ...
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Polityka handlowa i protekcjonizm
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Poszukiwanie wyznaczników cen w ubezpieczeniach komunikacyjnych
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego Prawo do opieki zdrowotnej SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE –
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Otoczenie systemu produkcyjnego
Ruch organizacji pacjentów.
Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Ekonomika przestępczości
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Gospodarka w Polsce po roku 1989
Konferencja Dialogu Społecznego: Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne: Niezbędny filar godnej starości Rola sektora ubezpieczeniowego w rozwoju trzeciego.
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
Prawo popytu.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
1 Niepubliczne Ubezpieczenia Zdrowotne Spojrzenie Ubezpieczyciela
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
AKTUALNY STAN REORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce
Zapis prezentacji:

Reforma systemu ochrony zdrowia Insurance Forum 2008 Reforma systemu ochrony zdrowia – warunek rynku ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Romuald Holly Uniwersytet Medyczny w Łodzi Szkoła Główna Handlowa Krajowy Instytut Ubezpieczeń Warszawa, 5–6 czerwca 2008

Ubezpieczenie zdrowotne jako: przedmiot obrotu, towar, kryterium wyróżnienia rynku, racja istnienia rynku ubezpieczeń zdrowotnych to: świadczenie finansowe i/lub usługa medyczna należne członkom zbiorowości wspólnoty ryzyka utraty zdrowia/choroby w przypadku zrealizowania się ryzyka. 2

Warunki sprawnego funkcjonowania rynku: popyt na określony towar podaż towaru (o parametrach odpowiadających popytowi) środki finansowe producenta: na wytwarzanie towaru konsumenta: na zakup towaru odpowiednio rozbudowana i zorganizowana infrastruktura rynku regulacje formalno-prawne (zasady obrotu towarem) 3

Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce (kontrowersje) Zgoda powszechna świadomość konieczności i wręcz nieuchronności zmiany, powszechne przyzwolenie na zmianę, zgoda co do celów (poprawa dostępu do usług med., głównie przez zwiększenie liczby świadczeń, poprawa ich jakości, zmniejszenie kosztów; zgoda co do sposobu zmiany – reforma. Brak zgody co do zakresu przedmiotowego „głębokości” zmian, co do modelu systemu ochrony zdrowia (SOZ) i jego charakteru, co do sposobu przekształcania SOZ (rewolucyjny vs. ewolucyjny), co do społecznych i ekologicznych kosztów zmiany 4

Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce (uwarunkowania) wola polityczna, zdolność administracji państwowej do przeprowadzania zmiany, warunki społeczno-kulturowe, regulacje formalno-prawne, poziom zaawansowania technologii medycznych, czynniki demograficzne, czynniki ekonomiczno-finansowe. 5

Strategiczne cele reformy: zwiększenie zakresu świadczeń zdrowotnych oraz liczby usług medycznych; poprawa jakości usług medycznych; zmniejszenie kosztów usług medycznych (i/lub uzyskanie większej liczby i wyższej jakości usług medycznych za dotychczasową cenę); poprawa dostępności do usług medycznych (cel max.: swobodny wybór placówki i określonego lekarza – specjalisty). przesądzają o konieczności kompleksowego przeobrażenia całego SOZ 6

Każda właściwa (tj. racjonalna) reforma systemu ochrony zdrowia polega na ponownym przebudowaniu, reorganizacji wewnętrznych struktur organizacyjnych poszczególnych elementów, członów, segmentów, nowego zdefiniowania roli w systemie, relacji między nimi, charakteru i sposobu funkcjonowania. Reforma oparta na racjonalnych przesłankach zakłada, że: system musi być kompletny i komplementarny. każdy element (człon/moduł) systemu musi być zharmonizowany z wszystkimi innymi elementami (jeżeli tak nie jest, system staje się ułomny – niesprawny, niewydolny, nieefektywny, nieskuteczny, ekonomicznie nieracjonalny, po prostu – chory). 7

Kluczowe pytanie o kształt i charakter ochrony zdrowia w Polsce możemy sprowadzić do trzech kwestii: czy ma to być ciągle służba, za sprawą której państwo wypełnia swoje określone powinności wobec obywateli? czy też sektor gospodarki wolnorynkowej, który ze względu na swoje specyficzne cele, rolę i funkcje społeczne podlega jedynie szczególnym regulacjom, państwowemu nadzorowi i kontroli? czy ma to być „hybryda” – system prospołeczny, a zarazem wolnorynkowy? 8

jak szeroko zdefiniujemy powinności państwa wobec obywateli, W zależności od tego, jak szeroko zdefiniujemy powinności państwa wobec obywateli, jaką przyjmiemy politykę ochrony zdrowia, taki też będzie kształt systemu ochrony zdrowia 9

System ochrony zdrowia projektowany od początku 2006 r. jest i najpewniej będzie hybrydą składającą się z dwóch modułów: zaopatrzeniowego ubezpieczeniowego cechuje się bowiem charakterem: solidarnościowym, prospołecznym, a zarazem wolnorynkowym. 10

Zakresy przedmiotowe i charakter tych ubezpieczeń możemy określić poprzez konstrukcję pozytywnego koszyka gwarantowanych świadczeń i usług medycznych. Jeżeli tak, to – jaki koszyk? – jakie zaopatrzenie i ubezpieczenie? czyli – jaki ma być operacyjny cel reformy? 11

MINIMUM OPTYMALNEGO STANDARDU (POKRYWAJĄCE SIĘ Z KOSZYKIEM PUZ) Schemat ideowy koszyka gwarantowanych usług i świadczeń medycznych oraz charakteru i zakresu przedmiotowego ubezpieczeń suplementarnych, ponadstandardowych i równoległych. PRYWATNE PUBLICZNE PODSTAWOWE MINIMUM OPTYMALNEGO STANDARDU RÓWNOLEGŁE LUB ALTERNATYWNE (POKRYWAJĄCE SIĘ Z KOSZYKIEM PUZ) KOSZYK „POZYTYWNY” 12

Ubezpieczenia, jakich potrzebuje polski system ochrony zdrowia publiczne, powszechne ubezpieczenie podstawowe obejmujące zakres świadczeń zdrowotnych i usług medycznych określonych przez gwarantowany koszyk „pozytywny”, dodatkowe prywatne i/lub wzajemnościowe ubezpieczenie komplementarne (ponadstandardowe obejmujące standardy procedur medycznych, które nie mieszczą się w koszyku usług gwarantowanych oraz suplementarne obejmujące wszystkie dopuszczalne procedury, które jednakże nie zmieściły się w koszyku usług gwarantowanych), dodatkowe alternatywne i/lub równoległe wobec powszechnych ubezpieczeń publicznych obejmujących usługi koszyka gwarantowanego (o charakterze ubezpieczeń prywatnych i/lub wzajemnościowych). 13

Schemat jednolitego Ubezpieczeniowego Systemu Ochrony Zdrowia (postulowana zasada: Ubezpieczeniowe Partnerstwo Publiczno-Prywatne) powszechne, publiczne, podstawowe dodatkowe (I) prywatne ponadstandardowe komplementarne i/lub i/lub wzajemnościowe suplementarne dodatkowe (II) prywatne podstawowe alternatywne i/lub ponadstandardowe i/lub wzajemnościowe suplementarne równoległe 14