Program „Uczenie się przez całe życie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Seminarium projektu ToI ENABLE, Kraków, Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Program Uczenie się przez całe życie Program Leonardo.
Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Agnieszka Styczeń Warszawa, 5 listopada 2010.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
„Uczenie się przez całe życie”
C omenius Partnerskie Projekty Regio Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
„Uczenie się przez całe życie” Lifelong Learning Programme - LLP
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Program Uczenie się przez całe życie COMENIUS edukacja szkolna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Anna Atłas, Z-ca Dyrektora Programu LLP
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
PROGRAM COMENIUS.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Michał Tuszyński-Sikora
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
Comenius w Zespole Szkół w Siedlcu W ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Prezentację przygotowała Jowita Kalitka Siedlec 2014.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
AKTUALNE EDUKACYJNE PROGRAMY POMOCOWE DLA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ZWIĄZANYCH Z SAMORZĄDEM LOKALNYM BARTŁOMIEJ KUSTOŃ.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
portal społecznościowy nauczycieli
Zapis prezentacji:

Program „Uczenie się przez całe życie” Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Program „Uczenie się przez całe życie” wsparciem w rozwijaniu kreatywności uczniów i nauczycieli 20 kwietnia 2009, Wodzisław Śląski Liliana Budkowska

Kreatywność – innowacyjność – twórczość postawa twórcza pozwalająca na rozwiązywanie problemów. Jest to naturalna cecha, dzięki której można rozwiązywać trudne problemy. Przejawia się w nowych pomysłach, opracowaniu oryginalnych rozwiązań itd. (Brzozowska 1998) cechy osobowości, przekonania, zespół wartości i motywacje oraz zainteresowania cechujące jednostki kreatywne (Whetten, Cameron 1995) przede wszystkim twórcze działanie lub wytwory tego działania, a nie wewnętrzne nastawienie czy dyspozycję; to „robienie czegoś zwyczajnego w niezwykły sposób” (Edward de Bono i Krzysztof J. Szmidt)

Kreatywność – innowacyjność – twórczość Kryteria, które wg Szmidta wyróżniają akt twórczy: 1. działanie, akt, dzieło lub zachowanie twórcze rzadko spotykane w danej grupie (np. przecięcie węzła gordyjskiego) 2. coś niecodziennego i nieoczekiwanego, co zaskakuje, zadziwia lub wprowadza tzw. „syndrom aha”, czyli nagłego oświecenia 3. coś, co wiąże ze sobą odległe skojarzenia, np. na zasadzie bisocjacji, czyli połączenia dwóch wartości, słów, działań, które nie mają ze sobą żadnego związku (np. tak Fleming odkrył penicylinę – pleśń a działanie antybakteryjne) 4. coś, co ma związek z powszechnie cenionymi wartościami i normami społecznymi, gdyż inaczej byłoby głupie, anarchistyczne lub destrukcyjne (np. wysypywanie zboża na tory, ale nie! Pomarańczowa Alternatywa czy działalność vlepkarzy).

„Lifelong Learning Programme” – „Uczenie się przez całe życie” Nazwa „Lifelong Learning Programme” – „Uczenie się przez całe życie” Koncepcja lifelong learning nie jest nowa W ostatnich latach została precyzyjnie zdefiniowana: lifelong (obejmuje okres całego życia uczących się) lifewide (występuje we wszystkich aspektach życia) obejmuje różne formy kształcenia: formalne, nieformalne i pozaformalne „uczenie się” oznacza nacisk na podmiotowość uczącego się Została uznana za niezwykle istotną dla teorii i praktyki edukacyjnej („europejski obszar uczenia się przez całe życie”)

Cele Programu „Uczenie się przez całe życie” Decyzja nr 1720/2006/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program „Uczenie się przez całe życie” Włączenie uczenia się przez całe życie w kształtowanie Unii Europejskiej jako zaawansowanej, opartej na wiedzy gospodarki o trwałym wzroście gospodarczym, większej liczbie miejsc pracy i większej spójności społecznej, przy jednoczesnym zapewnieniu lepszej ochrony środowiska dla przyszłych pokoleń. Promowanie wymiany między systemami edukacji i szkoleń państw UE, ich współpracy oraz mobilności ludzi, tak aby UE stała się światowym punktem odniesienia w dziedzinie jakości.

Cele programu Rozwój kształcenia na wysokim poziomie Realizacja europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie Poprawa jakości, atrakcyjności i dostępności ofert edukacyjnych Wkład programu w spójność społeczną, aktywne obywatelstwo, dialog międzykulturowy, równość szans Wspieranie kreatywności, konkurencyjności, zwiększanie szans na zatrudnienie

Cele programu Zwiększanie uczestnictwa w procesie kształcenia osób w każdym wieku oraz grup defaworyzowanych Propagowanie nauki języków obcych i różnorodności językowej Wspieranie opartych na ICT treści i metod uczenia się Współpraca w zapewnianiu wysokiej jakości edukacji i szkoleń w Europie Wspieranie innowacyjności i wymiany dobrych praktyk w dziedzinach objętych programem LLP

Czas trwania: styczeń 2007 – grudzień 2013 Program „Uczenie się przez całe życie” Czas trwania: styczeń 2007 – grudzień 2013 Kraje uczestniczące: 27 krajów UE W programie uczestniczą ponadto: Norwegia, Islandia i Liechtenstein (EFTA- EOG) Kraje zachodniobałkańskie (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Serbia, Chorwacja, FYROM) Szwajcaria (na zasadzie specjalnej umowy) Kraje kandydujące: Turcja

Program „Uczenie się przez całe życie” jest skierowany do: Uczniów, studentów, praktykantów i uczniów dorosłych; Nauczycieli, instruktorów zawodu i pozostałego personelu biorącego udział w dowolnym aspekcie uczenia się przez całe życie; Osób na rynku pracy; Osób i podmiotów odpowiedzialnych za systemy i strategię w zakresie dowolnego uczenia się na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym; Przedsiębiorstw, partnerów społecznych i ich organizacji na każdym poziomie, w tym organizacji handlowych oraz izb przemysłowo-handlowych; Podmiotów świadczących usługi doradztwa zawodowego i poradnictwa; Stowarzyszeń studentów, praktykantów, uczniów, nauczycieli, rodziców i uczniów dorosłych; Ośrodków badawczych i podmiotów zajmujących się kwestiami edukacji; Organizacji non-profit, organizacji ochotniczych i organizacji pozarządowych (,,NGO”)

Program międzysektorowy Program „Uczenie się przez całe życie” - struktura Comenius Edukacja szkolna Erasmus Szkoły wyższe Leonardo da Vinci Szkolnictwo i doskonalenie zawodowe Grundtvig Edukacja dorosłych Program międzysektorowy 4 rodzaje aktywności – rozwój polityki edukacyjnej; kształcenie językowe; rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych; rozpowszechnianie przykładów najlepszej praktyki Program Jean Monnet 3 rodzaje aktywności – Akcja Jean Monnet; europejskie instytucje; stowarzyszenia europejskie

Partnerskie Projekty Szkół Struktura Programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół Partnerskie Projekty Regio Mobilność Kadry Edukacyjnej Asystentura Comeniusa Wizyty przygotowawcze i seminaria kontaktowe

Nauczyciele: Uczniowie: Program Comenius Nauczyciele: nowe metody pracy z uczniami, wymiana doświadczeń z nauczycielami z krajów europejskich rozwijanie kompetencji językowych doskonalenie warsztatu zawodowego nauczyciela integracja zespołu nauczycielskiego Uczniowie: zwiększenie motywacji do nauki języków obcych nawiązanie wielu cennych przyjaźni zmiana stereotypowych wyobrażeń o partnerach i o sobie samym

Mobilności Kadry Edukacyjnej Rodzaje szkoleń: Kursy metodyczno-językowe Kursy językowe Kursy tematyczne „Job shadowing” Rodzaj praktyki zawodowej, odbywanej w instytucji goszczącej polegającej na poznaniu pracy na danym stanowisku poprzez obserwację pracy wykonywanej przez innych Konferencje/seminaria

Mobilności Kadry Edukacyjnej Oferta kursów: katalog kursów COM/GRU: http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/ strona internetowa Narodowej Agencji www.comenius.org.pl kursy z wolnego rynku Czas trwania kursu/wyjazdu szkoleniowego: od 1dnia do 6 tygodni

Asystentura Comeniusa Instytucjami/ szkołami goszczącymi mogą być: przedszkola szkoły podstawowe gimnazja szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne Asystenci Grant stanowi dofinansowanie: podróży, kosztów utrzymania oraz „Induction meeting” – spotkania w kraju goszczącym. Szkoła goszcząca Nie otrzymuje dofinansowania. Pomaga w znalezieniu zakwaterowania oraz udziela praktycznych wskazówek.

Przykład dobrej praktyki „My Culture, Your Culture, Our Culture” Kraje partnerskie: Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania Szkoła polska: Szkoła Podstawowa w Zabłociu, ul. Bielska 36, Strumień Jednym z celów projektów było: poszerzenie kulturalnej świadomości uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli oraz pokonywanie barier i obalanie stereotypów na temat krajów partnerskich Uczniowie korespondowali ze sobą i wymieniali się informacjami na temat swoich szkół, rodzin, zainteresowań, form spędzania wolnego czasu, celebrowania świąt. Pozwoliło to na podniesienie poziomu umiejętności posługiwania się językiem angielskim i korzystania z poczty mailowej. Na lekcjach z różnych przedmiotów dzieci dowiadywały się szczegółów dotyczących geografii, historii i historii krajów partnerskich oraz poznawały zwyczaje i tradycje panujące w tych krajach. Poznawały również baśnie i legendy, uczyły się piosenek, tańców, gier i zabaw z zaprzyjaźnionych krajów.

Przykład dobrej praktyki „My Culture, Your Culture, Our Culture” Kraje partnerskie: Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania W rezultacie projektu powstały: - czterojęzyczny słownik, skupiający słownictwo wokół tematów: dom, szkoła, miasto, wakacje, - płyty DVD z grami zespołowymi, piosenkami i tańcami, inscenizacjami baśni i legend oraz programem przedstawiającym wiadomości o krajach europejskich, - nauczyciele poprzez wymianę doświadczeń doskonalili swój warsztatu pracy, dzielili się wiedzą na temat metod i form pracy z dzieckiem, a także współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wszystkie osiągnięcia zostały zaprezentowane lokalnej społeczności, podniosło to prestiż szkoły i pokazało jej możliwości. W miejscowości Zabłocie realizacja projektu Comeniusa była bardzo ważnym wydarzeniem.

Wystarczy rejestracja nauczyciela i szkoły na portalu Program eTwinning Łączenie i współpraca przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Europie z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Program zapewnia pomoc i narzędzia potrzebne podczas szukania partnera i realizacji międzynarodowego projektu Podstawowy cel programu to rozwijanie kompetencji technicznych, językowych oraz interkulturowych uczniów i nauczycieli Wymiana doświadczeń, metod, spostrzeżeń wzbogaca, unowocześnia i urozmaica pracę pedagogów Wystarczy rejestracja nauczyciela i szkoły na portalu www.etwinning.net Brak ograniczeń tematycznych, czasowych, ilościowych i jakościowych projektów (możliwe zmiany podczas jego trwania) Działania oparte są na motywacji i entuzjazmie nauczycieli i uczniów (brak finansowania projektów z Komisji Europejskiej)

Program eTwinning 6000 zarejestrowanych nauczycieli z prawie 5500 placówek 2200 projektów z udziałem polskich szkół Najwięcej zarejestrowanych nauczycieli, szkół i projektów w całej Europie pochodzi z POLSKI! Najbardziej popularne tematy projektów: historia i tradycje Europa, geografia, środowisko naturalne literatura, sport, media taniec, teatr i sztuka przemysł i ekonomia, matematyka i nauka religia, etyka i filozofia Najczęściej wybierani partnerzy pochodzą z Włoch, Czech, Grecji, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Litwy i Portugalii Najbardziej popularne języki to: angielski, niemiecki, polski, francuski i słowacki

Wizyty studyjne Indywidualne granty na wyjazdy studyjne przeznaczone dla osób zarządzających oświatą, specjalistów z zakresu edukacji i specjalistów z obszaru kształcenia/szkolenia zawodowego Propozycje wizyt studyjnych znajdują się w  Katalogu wizyt studyjnych publikowanym corocznie przez Komisję Europejską i dostępnym na stronach internetowych: Narodowej Agencji: www.sv.org.pl Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) www.cedefop.europa.eu

Program Leonardo da Vinci Cele: promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych wspieranie rozwiązań zwiększających przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich promowanie działań wzmacniających jakość kształcenia zawodowego i ustawicznego www.leonardo.org.pl

Program Leonardo da Vinci - struktura Projekty mobilności: Projekty staży dla młodzieży szkolnej (rocznie ok. 130 projektów) Projekty staży dla młodych pracowników i osób poszukujących pracy (rocznie ok. 60 projektów) Projekty wymiany doświadczeń dla nauczycieli, szkoleniowców, doradców (rocznie ok. 80 projektów) Projekty partnerskie LdV Projekty transferu innowacji Wizyty przygotowawcze i seminaria kontaktowe

Instytut Kulinarny w Lyon Prestiżowe szkolenie dla „Festiwal Kuchni Francuskiej - podniesienie i certyfikacja umiejętności zawodowych kucharzy” Listopad 2007, Francja Instytut Kulinarny w Lyon Prestiżowe szkolenie dla 10 szefów kuchni z Polski Dla uczestników: certyfikat ukończenia kursu 10 dni szkolenia + staż w restauracji Paula Bocuse

Program Grundtvig dotyczy szeroko rozumianej ogólnej, niezawodowej edukacji osób dorosłych skierowany jest do różnego typu organizacji zajmujących się edukacją dorosłych – ich słuchaczy i pracowników obejmuje zwłaszcza edukację osób wymagających szczególnego wsparcia Cele: odpowiadanie na wyzwania edukacyjne związane ze starzeniem się społeczeństwa w Europie pomoc w zapewnieniu osobom dorosłym ścieżek poprawy ich wiedzy i kompetencji

Kluby Czytelnicze dla Dorosłych READCOM – Kluby Czytelnicze dla Dorosłych Biblioteka Publiczna im. Grabskiego w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy Partnerzy z Portugali i Austrii Edukacja międzykulturowa poprzez literaturę, sztukę i film „Podręcznik dla mentorów klubów czytelniczych” Spotkania w Klubach Czytelniczych

(Agencja zarządzająca akcjami scentralizowanymi): Więcej informacji Strona internetowa Narodowej Agencji : www.llp.org.pl Executive Agency (Agencja zarządzająca akcjami scentralizowanymi): http://eacea.cec.eu.int/static/index.htm

Dziękuję za uwagę