10 błędów / wg E. Cochran’a / Jacek WĘGLARCZYK
Ograniczenie celów jakości do zagadnień tradycyjnie związanych z jakością Cele jakości to sformułowanie dość niefortunne Cele jakości powinny dotyczyć wszystkiego, od czego zależy sukces organizacji
Zbyt rzadkie przeprowadzanie przeglądów zarządzania Najlepsze w każdym zarządzaniu są działania prewencyjne Przegląd raz w roku nie daje możliwości spełnienia warunku prowadzenia przede wszystkim działań tego typu
Przeprowadzanie złożonych badań satysfakcji klientów Badania nie powinny być zbyt złożone i zbyt proste Szansą są zarówno testy jak i pytania otwarte
Założenie, że każdy w organizacji wie, co to jest wyrób niezgodny Każdy ma wyrób niezgodny w swoim procesie … i tak to trzeba opisać.
Niepodejmowanie działań korygujących Prawidłowe działanie korygujące to rozpoznanie i usunięcie przyczyny / czyli + prewencja / Organizacja często ogranicza wprowadzanie takich działań / skomplikowana procedura, zły wizerunek itp. /
Ograniczenie nadzoru nad dokumentacją do tzw. oficjalnych dokumentów Istnieją inne dokumenty / emaile, notatki, zdjęcia, szkice / Mogą one mieć duże znaczenie, a ich status i tym samym nadzór jest nieuregulowany
Skupienie auditów na mało istotnych drobiazgach Auditorzy często skupiają się na sprawach prostych i łatwych i pomijają problemy mające zasadnicze znaczenie dla organizacji, mimo oczywistych możliwości doskonalenia Wynika to najczęściej z zaniżonych kryteriów mianowania auditorów oraz niskich kompetencji
Szkolenie tylko części personelu Wybór personelu szkolonego nie jest : - merytorycznie zasadny - planowany ze względu na strategię firmy - nie dotyczy kierownictwa
Podporządkowanie się wszystkiemu, co powie auditor zewnętrzny Bywa to korzystne dla organizacji, ale czasem przynosi opłakane efekty Auditor bywa : - oderwany od rzeczywistej działalności gospodarczej - posiada rutynowe przyzwyczajenia
Zatrudnienie pracownika, którego jedynym zadaniem jest nadzór nad systemem Osoba / i system / znajdzie się w izolacji System zostanie rozdęty i zbiurokratyzowany
Dziękuję za uwagę