Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Administracja i prawo administracyjne
Advertisements

Prawo administracyjne
SamorzĄd terytorialny
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Ustrój sądów administracyjnych
Administracja publiczna
Schemat organizacyjny Urzędu Dzielnicy Żoliborz
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Urząd Marszałkowski w Łodzi
PRAWO ADMINISTRACYJNE
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Temat: Pojęcie źródła prawa
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Samorząd Uczniowski.
CO TO TAKIEGO Statut?.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Planistyczne działania wspierające.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
TECHNIK ADMINISTRACJI Czas trwania nauki: 2 lata.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
SCHEMAT ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA POZNANIA II ZASTĘPCA PREZYDENTA
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucyjny system źródeł prawa
Struktura Organizacyjna Urzędu Miasta Sopotu Prezydent
Struktura Organizacyjna Urzędu Miasta Sopotu Prezydent
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Zakład administracyjny (użyteczności publ
Kontrola w administracji
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Rządowa administracja zespolona w administracji
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
SCHEMAT STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ DEPARTAMENTU KONTROLI
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji Zajęcia 1 - 2 Struktury organizacyjne urzędów administracji publicznej – prawne determinanty organizacji pracy urzędów mgr Dominika Cendrowicz

Wykonywanie zadań publicznych przez administrację publiczną wiąże się z funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych, które tworzone są w celu realizacji określonych przepisami prawa zadań publicznych. Realizacja przez administrację publiczną zadań publicznych stanowi obowiązek prawny.

JEDOSTKA W SYSTEMIE ORGANIZACYJNYM ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I POZA SYSTEMEM ORGANIZACYJNYM (JAKO BENEFICJENT DZIAŁAŃ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ) W 1 i 2 sytuacji ważnego znaczenia nabiera kwestia organizacji struktur administracji publicznej, podziału kompetencji, procesów koordynacji, kierowania, nadzoru, znoszenia i przekształcania struktur. 3

USTROJOWE PRAWO ADMINISTRACYJNE Według Z. Niewiadomskiego za ustrojowe prawo administracyjne należy uważać tę część prawa administracyjnego, która reguluje strukturę i zasady funkcjonowania administracji publicznej. Ustrojowe prawo administracyjne - zespół norm prawnych, który odnosi się do organizacji i funkcjonowania organów administracji publicznej właściwych do decydowania o prawach i obowiązkach obywateli na podstawie przepisów ustawy. 4

CECHY USTROJOWEGO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Ustrojowe prawo administracyjne łączy w sobie zagadnienia związane z: zasadami budowy aparatu administracji publicznej, strukturami i zadaniami (kompetencjami) podmiotów realizujących administrację publiczną, podziałem terytorialnym, kadrami w administracji, kontrolą nad nią sprawowaną. 5

PODSTAWOWE KWESTIE ZWIĄZANE Z ORGANIZACJĄ APARATU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ REGULUJE KONSTYTUCJA RP Z 2 KWIETNIA 1997 R. Swojego rodzaju konstrukcję ustrojowego prawa administracyjnego tworzą także: 1) ustawa z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz 2) ustawy samorządowe: - ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, - ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, - ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. 6

Regulamin organizacyjny determinuje strukturę organizacyjną urzędu. STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ A REGULAMIN ORGANIZACYJNY Regulamin organizacyjny determinuje strukturę organizacyjną urzędu. Jest to akt prawa wewnętrznego. Wpływa w sposób pośredni na sytuację prawną obywateli. Postanowienia regulaminów organizacyjnych znajdują zawsze oparcie w przepisach prawa powszechnie obowiązującego i w żadnym wypadku nie mogą być z nimi sprzeczne !!! 7

CO REGULUJE REGULAMIN ORGANIZACYJNY? 1) zakres działania i zadania urzędu; 2) organizację urzędu; 3) zasady funkcjonowania urzędu; 4) podział zadań pomiędzy poszczególne jednostki organizacyjne urzędu (np. wydziały, referaty, jednoosobowe stanowiska pracy) oraz pomiędzy organem administracji publicznej i osobami pełniącymi funkcje kierownicze w urzędzie (np. burmistrz, zastępca burmistrza, skarbnik, sekretarz, dyrektorzy wydziałów)

ZADANIA I ZASTĘPCY BURMISTRZA sprawy:  infrastruktury technicznej Miasta; ochrony środowiska i rolnictwa; działalności gospodarczej; urbanistyki, gospodarki przestrzennej i geodezji; zamówień publicznych. ZADANIA II ZASTĘPCY BURMISTRZA sprawy:  infrastruktury technicznej Miasta; ochrony środowiska i rolnictwa; działalności gospodarczej; urbanistyki, gospodarki przestrzennej i geodezji; zamówień publicznych.

ZADANIA WYDZIAŁU OŚWIATY prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta realizujących zadania w zakresie oświaty; nadzór ogólny nad działalnością podległych Miastu placówek; obsługa spraw związanych z przyznawaniem stypendiów Rady uczniom szkół, dla których organem prowadzącym jest Miasto; nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków materialnych, w tym środków inwestycyjnych dotyczących podległych placówek; nadzór merytoryczny nad prawidłowym wykorzystaniem dotacji w sprawach dotyczących oświaty; współorganizowanie imprez o charakterze oświatowym.

PRZYKŁADOWE STRUKTURY ORGANIZACYJNE 11

12

13

14

źródła: 1. Boć J., Pojęcie administracji publicznej, [w:] Prawo administracyjne, J. Boć (red.), Kolonia Limited, Wrocław 2005. 2. Dawidowicz, W., Zagadnienia ustroju administracji publicznej w Polsce, Warszawa 1970. 3. Leoński, Z. Zarys prawa administracyjnego, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2000. 3. Łętowski J., Administracja. Prawo. Orzecznictwo sądowe. Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź 1985. 4. Michalska-Badziak R. Podmioty administrujące, [w:] Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, (red.) M. Stahl, Diffin 2009. 5. Niewiadomski Z., Działy prawa administracyjnego, [w:] Prawo administracyjne, Z. Niewiadomski (red.), LexisNexis 2007. Źródła internetowe: 1.www.bip.um.wroc.pl 2. www.um.zgierz.pl 3. www.um.swidnica.pl