Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
LOKALNY SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE w dzielnicy Gdańsk Stogi (1999 – 2009) Mężczyźni i kobiety wszystkich narodowości uznają, że ludzkość powinna.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
PRACA SOCJALNA.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Rola Ośrodka TOTU w lokalnej polityce rozwiązywania problemów społecznych Piotr Sobczak
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Powiatowe Zespoły Interdyscyplinarne Kielce 2009 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Zespół Interdyscyplinarny działający na terenie Miasta Żory ( powiat grodzki)

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach W 2000 r. z inicjatywy pracowników Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Żorach, który wówczas był w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – powstał Interdyscyplinarny Zespół Pomocy Dziecku i Rodzinie. Inicjatywa utworzenia takiego zespołu została wówczas wyróżniona przez Komisję Rodziny i Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Sejmu RP w 2000 r.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach W skład ówczesnego zespołu wchodzili: psycholog Ośrodka Interwencji Kryzysowej, pracownik socjalny MOPS, sędzia rodzinny Sądu Rejonowego, kurator zawodowy Sądu Rejonowego, lekarz pediatra, dzielnicowy, inspektor do spraw nieletnich KMP, urzędnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta, psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pedagog szkolny, kierownik świetlicy integracyjnej, zaproszeni goście.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Cel podstawowy Skuteczna, szybka i profesjonalna pomoc dziecku i jego rodzinie. Było to szczególnie ważne po wprowadzeniu reformy samorządowej w 1999 r, która umieściła wiele nowych zadań np. organizowanie opieki nad dziećmi w tym rodzinnej opieki zastępczej w pomocy społecznej. Nie mieliśmy w tym zakresie żadnych wypracowanych procedur działania a kompetencje nasze i niektórych instytucji w świetle nowych przepisów nie do końca były jasne. By powyższy cel realizować potrzebowaliśmy tzw. „partnerów strategicznych” tj. Sąd, Policję, szkoły, lekarzy itp. Jednak mieliśmy bardzo mało doświadczeń związanych ze wspólnym działaniem w tym obszarze. Dlatego też powołaniem takiego zespołu, nie był tylko zainteresowany MOPS ale także inne instytucje mające w centrum swojego zainteresowania dziecko i rodzinę.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Zmiany jakie zachodziły w funkcjonowaniu zespołu na przełomie lat 2000 – 2009 Krok I Początkowo zespół miał charakter strategiczny tzn. opracowaliśmy diagnozę najbardziej palących problemów związanych z opieką nad dzieckiem na terenie naszego miasta, ustaliliśmy priorytety i strategię działań w tym zakresie, uzgodniliśmy procedury postępowania oraz opracowaliśmy „Lokalny program opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2000-2005” itp.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Krok II Z czasem jednak więcej uwagi poświęcaliśmy na cele operacyjne tzn. rozpoznawaliśmy i diagnozowaliśmy sytuacje w konkretnej rodzinie, opracowywaliśmy plan pomocy dla konkretnych dzieci, rozdzielaliśmy pomiędzy siebie zadania do wykonania zgodnie z kompetencjami, monitorowaliśmy i analizowaliśmy osiągane efekty itp. Zespół w tym czasie spotykał się w stałym składzie. Jednocześnie nadal realizował cele strategiczne – opracował kolejny „Miejski program pomocy dziecku i rodzinie na lata 2006 – 2010” opierając się o zdobyte przez poprzednie lata doświadczenia.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Krok III Na przełomie lat 2007/2008 zespół postawił na cele doraźne. Był zwoływany dla konkretnej sprawy, z czyjeś inicjatywy, w określonym celu a jego skład był dostosowany do specyfiki sytuacji ( zmienny ). Był zwoływany przez kierownika Działu Profilaktyki i Opieki Nad Dzieckiem w MOPS. W tym czasie Ośrodek Interwencji Kryzysowej usamodzielnił się a zespół znalazł się poza jego strukturą.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Krok IV W 2008 r. powstaje odrębny zespół o charakterze interdyscyplinarnym – Interdyscyplinarny Zespół Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie usytuowany w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Żorach. Ma przede wszystkim charakter strategiczny a jego cele związane są z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Działa on w oparciu o ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. Posiada stały, sformalizowany skład (są to przedstawiciele: OIK, MOPS, PPP, Policja, SR, UM, Szkoły, ważne poszerzył się o COP). Opracował Lokalny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i jest jego koordynatorem i współrealizatorem.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach WARUNKI KONIECZNE DO UTWORZENIA INTERDYSCYPLINARNEGO ZESPOŁU Lider – zwołujący zespół, zaangażowany, mający koncepcję, wizję, z charyzmą, nie zrażony pojawiającymi się trudnościami itp. Chęć uczestnictwa – deklaracja, zgoda i porozumienie o wzajemnym współdziałaniu na rzecz pomocy dziecku i rodzinie a także przekonanie, że warto to robić, gdyż będziemy mieć z tego jakąś korzyść ( ważne by deklaracja i porozumienie miały charakter formalny) Reprezentacja wszystkich służb, instytucji, organizacji, które działają na danym terenie Nadanie rangi i prestiżu zespołu poprzez podparcie się jakimś autorytetem lub ważną osobą w danym środowisku Miejsce spotkań dogodne i dostępne dla wszystkich uczestników zespołu (najlepsze miejsce pracy lidera) Określenie charakteru zespołu, jego celów i kompetencji (np. strategiczny, operacyjny, ekspercki, doraźny itp.)

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Dlaczego pracujemy interdyscyplinarnie? Jakie mamy z tego korzyści ? Niesiona pomoc jest skuteczniejsza i bardziej profesjonalna z uwagi na łączenie środków, kompetencji i możliwości różnych instytucji działających na danym terenie. Niesiona pomoc jest szybsza, gdyż w tym samym czasie możliwe jest podejmowanie różnych działań przez różne osoby i instytucje. Problem do rozwiązania jaki mamy jest widziany z różnych perspektyw, z różnych punktów widzenia co pozwala stworzyć dokładniejszą i trafniejszą diagnozę problemu. Istnieje możliwość zajęcia się w tym samym czasie wieloma sprawami naraz. Możemy osobiście poznać osoby z różnych instytucji, z którymi współpracujemy co stwarza w pracy zawodowej bardziej „kameralny” klimat.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach Praca interdyscyplinarna jest okazją do poznawania kompetencji i możliwości różnych instytucji, przez co wzajemne ich oczekiwania wobec siebie są bardziej realne. Wartość edukacyjna – poznajemy nową wiedzę i nabywamy nowych umiejętności od osób spoza naszego kręgu zawodowego. Praca w zespole daje wzajemne wsparcie innych osób, które mają podobne problemy zawodowe. Możemy się podzielić naszymi wątpliwościami, trudnościami i refleksjami związanymi z ich rozwiązywaniem. Praca z ludźmi pochłania mnóstwo naszej energii i bardzo angażuje nasze emocje i uczucia. Zespół może w tym wypadku pełnić rolę grupy wsparcia dla nas tj. dla nas tzw. „pomagaczy” i „interwentów”. Chroni nas to np. przed „wypaleniem zawodowym”. Uczestnictwo w zespole zmniejsza nasze obciążenie emocjonalne i napięcie w pracy zawodowej np. z uwagi na rozłożenie odpowiedzialności na różne instytucje za podejmowane wspólne decyzje na zespole.