Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania w oparciu o podejście obiektowe Piotr Habela, Jacek Płodzień, Alina Stasiecka, Ewa Stemposz PJWSTK październik 2002 1
Plan prezentacji Wprowadzenie Podstawowe pojęcia metodyki Ewidencjonowanie zasobów Miary kontrolne Ocena diagramów statycznych Ocena jakości pracy osoby uczącej Uwagi końcowe PJWSTK październik 2002 2
Wprowadzenie Metodyka nauczania = skuteczne narzędzie wspomagające pracę osoby uczącej Metodyka nauczania = Metodyka określająca sposób zarządzania procesem dydaktycznym dotyczącym zastosowania podejścia obiektowego w konstruowaniu systemów informatycznych. PJWSTK październik 2002 3
Wprowadzenie Zestaw przedmiotów: wykład i ćwiczenia z obiektowości oraz diagramów statycznych analizy obiektowej; wykład i ćwiczenia z inżynierii oprogramowania oraz diagramów dynamicznych analizy obiektowej; laboratorium z uszczegóławiania wyników fazy analizy oraz implementowania projektu w języku Java . PJWSTK październik 2002 4
Ważne elementy metodyki: Wprowadzenie Ważne elementy metodyki: zidentyfikowanie zasobów dydaktycznych; standaryzacja zadań; wspieranie weryfikowania postępów w nauce; zapewnienie jak najbardziej jednolitego sposobu oceniania osób nauczanych i uczących; PJWSTK październik 2002 5
studencki projekt inżynierski Wprowadzenie system wspomagający proces dydaktyczny związany z nauczaniem inżynierii oprogramowania w oparciu o podejście obiektowe studencki projekt inżynierski PJWSTK październik 2002 6
Podstawowe pojęcia metodyki Element wiedzy atomowa porcja informacji, czyli pojęcie, zasada lub mechanizm, będący przedmiotem nauczania. Proces dydaktyczny wymiana informacji między osobami: uczącą i nauczaną (lub grupą osób uczących i nauczanych) służąca przekazywaniu elementów wiedzy. Zasób to pojęcie obejmuje zasoby ludzkie, zasoby organizacyjne i zasoby dydaktyczne. Zasób ludzki obejmuje informacje o osobach zaangażowanych w proces dydaktyczny. Zasób organizacyjny obejmuje informacje wspierające proces dydaktyczny od strony organizacyjnej. Zasób dydaktyczny obejmuje wszystko, co ułatwia merytoryczne prowadzenie procesu dydaktycznego. Zawiera zarówno specyfikację sposobu realizowania procesu dydaktycznego, jak i materiałów wykorzystywanych w trakcie nauczania. Materiał dydaktyczny rodzaj zasobu dydaktycznego, n.p.: spójny fragment wykładu, pojedynczy wykład, pytanie/zadanie (z odpowiedzią/rozwiązaniem lub bez), test, zestaw egzaminacyjny. Produkt wytworzony przez osobę nauczaną w efekcie przeprowadzonego z jej udziałem procesu dydaktycznego. Krok dydaktyczny Ścieżka dydaktyczna Miara kontrolna ......................... PJWSTK październik 2002 7
Podstawowe pojęcia metodyki Podział zasobów PJWSTK październik 2002 8
Podstawowe pojęcia metodyki Podział materiałów dydaktycznych PJWSTK październik 2002 9
Ewidencjonowanie zasobów Specyfikacja zasobu nazwa, rodzaj i przeznaczenie zasobu, np. test czy zadanie związane z analizą dynamiczną, itd.; Sposób klasyfikowania lista słów kluczowych, opisujących zasób zgodnie z obowiązującymi schematami klasyfikacyjnymi, np. <nazwa, rodzaj, przeznaczenie, forma przechowywania, prawa dostępu> - ułatwia to zarówno lokalizację zasobu, jak i nabywanie informacji o jego zawartości; Deklaracja ograniczeń lista warunków niezbędnych dla poprawnego wykorzystania zasobu (np. w postaci opisu); Określenie jakości określenie formy gwarancji udzielonej przez autora zasobu; Wykorzystanie zasobu opis sposobu prawidłowego korzystania z zasobu, liczba wszystkich zarejestrowanych zastosowań zasobu, lista zastosowań zakończonych pozytywną oceną (wraz z rejestracją ocen); Dokumentacja szczegółowa informacja związana z utworzeniem zasobu, jak: dane autora, data utworzenia, itp. Nie wszystkie z wymienionych powyżej elementów muszą wystąpić w ostatecznej dokumentacji każdego zasobu (jest to uzależnione od rodzaju zasobu i możliwości dostarczenia odpowiedniej informacji). PJWSTK październik 2002 10
Miary kontrolne PJWSTK październik 2002 11
Miara kontrolna do oceny jakości pracy osoby uczącej. Miary kontrolne Miara kontrolna do oceny jakości pracy osoby uczącej. zdawalność = liczba osób, które uzyskały wynik pozytywny na egzaminie liczba osób dopuszczonych do egzaminu [%] oceny zaniżone/zawyżone = liczba osób, dla których moduł różnicy ocen z zaliczenia i egzaminu jest równy co najmniej 1,5 liczba osób nauczanych PJWSTK październik 2002 12
Miary kontrolne - mapa nadreprezentacji Graficzne przedstawienie zależności między wybranymi osobami a cechami. Wysokość wiersza - mówi o osiągnięciach danej osoby na tle całej badanej populacji. Szerokość kolumny - mówi o znaczeniu danej cechy w ogólnej punktacji. Stopień zaczernienia pola mówi o wystąpieniu nadreprezentacji, czy też niedoreprezentacji danej cechy (dla wybranej osoby). PJWSTK październik 2002 13
Miary kontrolne - mapa nadreprezentacji Mapa nadreprezentacji dla wyników egzaminu 248 osób nauczanych w semestrze letnim roku 2002 (dla 7 cech grupy I). PJWSTK październik 2002 14
Miary kontrolne - jakość nauczania Wykresy przykładowych wartości miar kontrolnych dla 10 osób uczących w semestrze letnim roku 2002: PJWSTK październik 2002 15
Miary kontrolne - jakość nauczania PJWSTK październik 2002 16
Miary kontrolne - jakość nauczania PJWSTK październik 2002 17
Miary kontrolne - jakość nauczania z zaliczenia z egzaminu zdawalność oceny zawyżone/ zaniżone średnia ocena I J F D H G E C B A Mapa nadreprezentacji dla 10 osób uczących, dla 4 cech. PJWSTK październik 2002 18
Miary kontrolne - jakość nauczania oceny zawyżone/ zaniżone średnia ocena z zaliczenia zdawalność dla zestawu ocena dla zestawu z egzaminu F D H G E C B A Mapa nadreprezentacji dla 8 osób uczących, dla 6 cech. PJWSTK październik 2002 19
Jak motywować ludzi do pracy ? Uwagi końcowe Jak nauczać ? Jak dobierać zespół ? Jak motywować ludzi do pracy ? Co dalej ? PJWSTK październik 2002 20
Dziękuję za uwagę PJWSTK październik 2002 21