16 kwietnia 2011 (sobota) Dlaczego należy uczyć o Holokauście i wypędzeniach Konferencja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego, historii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Antysemityzm i asymilacja.
Advertisements

Obraz dworu polskiego w literaturze
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
REPETYTORIUM MATURALNE
Autor pakietu : Nina Włodarczyk
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Zespół Szkół Zawodowych im. Komisji Edukacji Narodowej Głogów
Wręczenie nagrody imienia Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
PREHISTORIA.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Mniejszości Narodowe Romowie Konferencja w PSP 1
Różnorodność ujęć toposu Żyda w literaturze i filmie XX wieku
Dlaczego warto uczyć się języka francuskiego?
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Szkół Promujących Zdrowie
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Ocalić od niepamięci Projekt edukacyjny poświęcony historii i zagładzie Żydów Weronika Grabowska, Aleksandra Łyczak.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Gromadzimy biblioteczkę domową
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPOŻYWCZO - GASTRONOMICZNYCH WARSZAWA, ul. KOMORSKA 17/23
Historia Wiedza o społeczeństwie
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Język francuski na świecie
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Język francuski na świecie
Gromadzimy biblioteczkę domową „Dom bez książek jest jak ciało bez ducha” Cycero ( p.n.e.)
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Szkolny Klub Europejski powstał wraz z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Zrzesza on uczniów I i II etapu edukacyjnego. To nasi pierwsi młodzi Europejczycy.
Jak upamiętnić dramatyczne losy Żydów w czasie II Wojny Światowej
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
To dlatego Polska żyje, że Narodzie żyjesz Ty Lekcja muzealna, której mottem były słowa Artura Oppmana z utworu Warszawianka (1916) miała miejsce 8 stycznia.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Nasza szkoła wzięła udział w największym w Polsce programie edukacyjnym o tematyce bezpieczeństwa pod nazwą KLUB BEZPIECZNEGO PUCHATKA.
POLSKA LITERATURA.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
Holokaust.
2009 / 2010.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Literatura (lektury) w polskich bibliotekach cyfrowych Opracowanie: Alicja Bortel.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
Informacje o życiu poety
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
Konkursowi patronuje pani Wanda Chotomska. - Rozbudzenie zainteresowania literaturą i językiem ojczystym. - Rozwój literackich talentów. - Promowanie.
EDUKACJA TEATRALNA W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
Adam Mickiewicz.
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
PREZENTACJA DLA KLASY 1 SP DO LEKCJI 3
Recenzje uczniów klasy III D
Zapis prezentacji:

16 kwietnia 2011 (sobota) Dlaczego należy uczyć o Holokauście i wypędzeniach Konferencja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie Szczecin

Program konferencji: I część – 10.00 Wykład i promocja książki prof. dr. hab. Jana M. Piskorskiego (IHiSM US) pt. Wygnańcy. Przesiedlenia i uchodźcy w dwudziestowiecznej Europie. Wspólnota doświadczeń uchodźczych. 11.00 – przerwa kawowa, możliwość zakupu książek Księgarni Naukowej PWN.

Program konferencji: II część – 11.30 Warsztaty prowadzone przez panią Katarzynę Rembacką (IPN): Dlaczego należy uczyć o Zagładzie? i dr Annę Kondracką-Zielińską (ZCDN): Obecność tematyki żydowskiej na lekcjach języka polskiego i w podręcznikach dla szkoły ponadgimnazjalnej. Przewidywane zakończenie: około 14.30.

Wydział Humanistyczny US 19 kwietnia 2011 (wtorek) Stosunki polsko-żydowskie w XX wieku jako problem społeczny i dydaktyczny Konferencja adresowana do młodzieży IHiSM Wydział Humanistyczny US

Program konferencji: 10.00 – 11.30 prof. Jan M. Piskorski: Ziemia płonąca pod stopami. Żydzi w Europie w pierwszej połowie XX wieku. Katarzyna Rembacka: Formy oporu ludności żydowskiej w czasie Zagłady. Magdalena Semczyszyn: Adaptacja czy wyjazd? Żydzi w Szczecinie w latach 1946–1950. dr Eryk Krasucki: Żydowski Marzec '68 w Szczecinie.

Program konferencji: Po przerwie 11.45 – 12.30 prezentacje uczniowskich projektów 12.30 – 13.30 spotkanie z Panią Różą Król, Przewodniczącą Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów Oddział w Szczecinie

Tematyka „żydowska” w szkole ponadgimnazjalnej Klasa I: Biblia. Klasa II: Pan Tadeusz A. Mickiewicza; Nie-boska komedia Z. Krasińskiego; Mendel Gdański M. Konopnickiej; Lalka B. Prusa; Chłopi W. S. Reymonta; Wesele S.Wyspiańskiego. Klasa III: wiersze B. Leśmiana, J. Tuwima, A. Słonimskiego, Zdążyć przed Panem Bogiem H. Krall, Opowiadania T. Borowskiego, Medaliony Z. Nałkowskiej, Inny świat G. Herlinga-Grudzińskiego, Campo di Fiori C. Miłosza, Rozmowy z katem K. Moczarskiego, Proces F. Kafki, Sklepy cynamonowe B. Schulza, Weiser Dawidek P. Huelle. Tematyka „żydowska” w szkole ponadgimnazjalnej

Słowa i teksty – PWN J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Zdunkiewicz-Jedynak kl. I (w domu): Biblia; (w szkole): Biblia. kl. 2 (w domu): Plotka o „Weselu”; (w szkole): Pan Tadeusz, Nie-boska komedia, Mendel Gdański, Lalka, Wesele. kl. 3 (w domu): Skamander; (w szkole): Skamander, B. Leśmian, B. Schulz, T. Borowski, H. Krall, G. Herling--Grudziński, P. Huelle.

Potęga słowa – Nowa Era M. Pawłowski, K. Porembska, D. Zych kl. I/cz. 1: Biblia; kl. 1/cz. 2: brak; kl. II/cz. 1: Nie-boska komedia, Pan Tadeusz; kl. II/cz. 2: Mendel Gdański, Lalka, O Żydach i kwestii żydowskiej (E. Orzeszkowa); kl. III/cz. 1: Skamandryci, Proces, B. Leśmian, Sklepy cynamonowe; kl. III/cz. 2: Zdążyć przed Panem Bogiem, Opowiadania oświęcimskie, Inny świat [zagłada].

Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka – WSiP D. Chemperek, A. Kalbarczyk, kl. I/cz. 1: Biblia; kl. I/cz. 2: brak; D. Chemperek, A. Kalbarczyk, D. Trześniowski, kl. 2/cz. 1: Pan Tadeusz, Nie-boska komedia, Mendel Gdański; kl. 2/cz. 2: Wesele, Chłopi, B. Leśmian, Skamandryci. A. Kalbarczyk, D. Chemperek, D. Trześniowski, kl. III: [brak danych]

Klucz do świata – WS PWN B. Drabik, J. Pstrąg, A. Zawadzki kl. I/cz. 1: Biblia; kl. I/cz. 2: brak; kl. II/cz. 1: cały rozdział poświęcony problematyce żydowskiej: Mendel Gdański, O Żydach..., Weiser Dawidek, Lalka, Nie-boska komedia, Pan Tadeusz; kl. II/cz. 2: Proces, Sklepy cynamonowe, B. Leśmian, Skamandryci; kl. III: Shoah w poezji (U wrót doliny Z. Herberta, Ballady i romanse W. Broniewskiego), Medaliony, Mord kategorialny, czyli jak powinniśmy zapamiętać spuściznę XX wieku (tekst Z. Baumana do czyt. ze zrozum.).

Między tekstami – GWO cz. 1 (Średniowiecze, Biblia – S. Rosiek, J. Maćkiewicz, Z. Majchrowski): Biblia; cz. 2 (Renesans, Barok, Oświecenie – S. Rosiek, R. Grześkowiak, E. Nawrocka, B. Oleksowicz): brak; cz. 3 (Romantyzm – S. Rosiek, E. Nawrocka, B. Oleksowicz, G. Tomaszewska): Pan Tadeusz; Nie-boska komedia; cz. 4 (Pozytywizm, Młoda Polska – S. Rosiek, B. Oleksowicz): Mendel Gdański, Meir Ezofowicz, Wesele, słowniczek pojęć związanych z kulturą żydowską; cz. 5 (XX-lecie międzywojenne, Współczesność – S. Rosiek, Z. Majchrowski): B. Leśmian, Skamandryci, tematyka zagłady.

Najwięcej tekstów... Jeśli z XIX wieku, to dotyczące asymilacji (pozytywizm), postaci „dobrego Żyda” (przyjaznego, czującego się Polakiem – Pan Tadeusz), ale również „złego Żyda” (przechrzta z Nie-boskiej komedii); Jeśli z XX wieku, to dominuje tematyka zagłady (Holokaust), ale też niekiedy wspomnienie przedwojennej kultury żydowskiej (Sklepy cynamonowe – tylko poziom rozszerzony); Niewielu autorów pielęgnujących swoje żydowskie korzenie, dominują zasymilowani.

Tematyka żydowska na maturze Poziom podstawowy: Zdążyć przed Panem Bogiem; Poziom rozszerzony: Lalka i Sklepy cynamonowe.

Przykładowe tematy prezentacji na maturze ustnej Żydzi polscy i ich obraz w literaturze. Wybierz i zinterpretuj wybrane przykłady literackie. [literacki] Portret polskiego Żyda po II wojnie światowej. Scharakteryzuj, odwołując się do wybranych utworów. [literacki] Świat kultury żydowskiej w utworach literackich i plastycznych. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł. [literacki] Żydowskie getto w różnych przekazach artystycznych i dokumentach. Porównaj sposoby prezentacji narodu skazanego na zagładę, analizując celowo wybrany materiał. [związki literatury...] Wizerunek Żyda w literaturze i filmie XX wieku. Scharakteryzuj, odwołując się do wybranych przykładów. [związki literatury...]

Jak uczyć w szkole o Holokauście? Pod rozwagę... Dawanie świadectwa prawdzie. Pokazywanie wspólnoty cierpienia. Spotkanie „obcego” w sobie i w innych. Praca nad mechanizmem frustracji i deprywacji. Praca nad mitami, stereotypami i uprzedzeniami. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na wartości (cierpienie, tolerancja, wartość życia ludzkiego). Pokazanie wspólnych korzeni wszystkich religii i tradycji duchowych.

Zainteresowanym polecam... Dlaczego należy uczyć o Holokauście? Red. J. Ambrosewicz-Jacobs, L. Hońdo, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Europeistyki, Kraków 2005. www.unr.edu/chgps/blank.htm www.annefrank.nl www.centrum-anielewicza.uw.edu.pl www.holocaust-trc.org www.auschwitz.org.pl www.jewishmuseum.org.pl www.historiazydow.edu.pl www.jewishinstitute.org.pl

Dziękuję za uwagę..........