MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna LOTur
Advertisements

AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
turystyki uzdrowiskowej” XVIII Kongres Uzdrowisk Polskich
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ministerstwo Sportu i Turystyki
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
  Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Kotlina Dobrego Światła i Smaku. Cel projektu Promocja najnowocześniejszych metod oświetlania środowiska człowieka, Promocja Polskiej kuchni i zdrowego.
AGROTURYSTYKA W STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Województwo pomorskie –
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
DANE SZKOŁY Nazwa szkoły:
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Urząd Statystyczny w Rzeszowie
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Katarzyna Sobierajska
Rozwój turystyki wiejskiej i agroturystyki Doświadczenia XX - lecia
Technik Turystyki Wiejskiej
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
Instytut na rzecz Ekorozwoju
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Kto handluje z kim?.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Program Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Mikroprojekt nr 7: „Wspólne.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
Konferencja Gdańsk - PODR
Główne kierunki zmian w zarządzaniu turystyką
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
UE i USA w gospodarce światowej*
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Ministerstwo Sportu i Turystyki Strategia rozwoju turystyki na lata Projekt Elżbieta Wyrwicz Departament Turystyki Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2014 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków, listopad 2014.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
„Skonsolidowany rachunek wydatków na turystykę w Polsce”
Zapis prezentacji:

ROLA GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W POLSCE NA TLE TRENDÓW ŚWIATOWYCH Kielce, 10 kwietnia 2015 r.

MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY W 2014 r. granicę swego kraju przekroczyło ponad 1,138 mld turystów, tj. o 4,7% więcej niż w 2013 r. UNWTO przewiduje, że w 2015 r. wzrost ten może wynieść ok. 3 – 4%, a w 2030 r. liczba międzynarodowych podróży może wynieść ponad 1,8 mld. Każdy region świata odnotował wzrost: Ameryki (+7%) kraje Azji i Pacyfiku (+5%) Europa oraz Bliski Wschód (+4%) Afryka (+2%)

EUROPEJSKA GOSPODARKA TURYSTYCZNA Największy turystyczny rynek świata - ponad połowa udziału w światowej liczbie międzynarodowych przyjazdów W 2014 r. Europę odwiedziło 588 mln zagranicznych turystów, tj. o 22 mln więcej niż w 2013 r. Najchętniej odwiedzany region - Europa Północna i Południowa oraz kraje Europy Śródziemnomorskiej (+7%) 5% PKB UE 2,2 mln przedsiębiorstw 11,9 mln miejsc pracy

CZYNNIKI MAJĄCE WPŁYW NA TENDENCJE ROZWOJOWE TURYSTYKI Polityczne Gospodarcze Społeczne Środowiskowe Technologiczne

TRENDY ROZWOJOWE W TURYSTYCE Częstsze, lecz krótsze wyjazdy turystyczne Wzrost turystyki krajowej Łączenie różnych form turystyki, np. biznesowa z kulturową Usługi dopasowane do indywidualnych potrzeb Popyt na nowe, wyjątkowe przeżycia z walorem edukacyjnym

WNIOSKI DLA EUROPY I POLSKI Liczba międzynarodowych przyjazdów turystycznych będzie nadal rosnąć, ale w wolniejszym tempie niż dotychczas Unia Europejska będzie się starać utrzymać pozycję hegemona na światowym rynku turystycznym Konieczne jest uwzględnienie takich czynników jak: starzenie się populacji, postępująca degradacja środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne oraz długofalowe skutki światowego kryzysu finansowego

UDZIAŁ GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W PKB W POLSCE W LATACH 2009 – 2014 (w %) Źródło: Departament Turystyki MSiT na podstawie danych Instytutu Turystyki, Active Group oraz Urzędu Statystycznego w Rzeszowie

WYDATKI W GOSPODARCE TURYSTYCZNEJ W LATACH 2009 – 2014 (w mld PLN) Wyszczególnienie 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Razem wydatki w gospodarce turystycznej, w tym m. in.: 70,7 74,3 72,7 96,4 99,0 89,0 wpływy z tytułu przyjazdów cudzoziemców, w tym turystów 27,8 28,9 31,5 35,7 39,5 45,3 wydatki mieszkańców Polski na podróże krajowe 21,0 21,1 19,9 32,9 31,3 16,9 Udział gospodarki turystycznej w PKB (%) 5,19 5,17 4,68 5,97 5,96 5,16 Źródło: Departament Turystyki MSiT na podstawie danych Instytutu Turystyki, Activ Group oraz Urzędu Statystycznego w Rzeszowie

ZAGRANICZNA TURYSTYKA PRZYJAZDOWA DO POLSKI W LATACH 2009 – 2014 (liczba przyjazdów w mln) Źródło: Instytut Turystyki, Active Group oraz Urząd Statystyczny Rzeszów

Główne kierunki wyjazdów turystycznych Polaków ZAGRANICZNA TURYSTYKA PRZYJAZDOWA ORAZ WYJAZDY ZAGRANICZNE POLAKÓW W 2014 R. (W MLN) Główne kierunki wyjazdów turystycznych Polaków Niemcy – 2,1 Wielka Brytania – 0,8 Włochy – 0,8 Chorwacja – 0,6 Ogółem – 10,3 Główne kierunki przyjazdów turystycznych do Polski Niemcy – 5,7 Ukraina – 1,1 Rosja – 1,0 Białoruś – 0,8 Ogółem – 16,0

WYDATKI TURYSTÓW ZAGRANICZNYCH W 2014 W USD (NA OSOBĘ) *- średnia ważona ** - kraje zamorskie – USA, Kanada, Australia, Japonia, Korea Płd. Źródło: Urząd Statystyczny Rzeszów

ZATRUDNIENIE W TURYSTYCE Źródło: Instytut Turystyki „Rachunek atelitarny Turystyki 2011”

INFRASTRUKTURA DLA TURYSTYKI Ponad 150 certyfikowanych produktów turystycznych, w tym 6 Złotych Certyfikatów Instytut Turystyki szacuje się, że w 2014 r. ruch całkowity na polskich lotniskach wzrósł o ok. 7,7% i przekroczył 27 mln, a w 2015 r. może wynieść 30 mln pasażerów W ostatnim czasie zmodernizowano wiele lotnisk i dworców kolejowych W latach 2007-2013 oddano do ruchu 2 871 km dróg krajowych, w tym 1 695 km autostrad i dróg ekspresowych Dynamiczny rozwój turystycznej bazy noclegowej – w latach 2010 – 2014 wzrost liczby turystycznych obiektów noclegowych o 37%

REKORDOWY WZROST MARKI „POLSKA” Marka „Polska” w gronie 20 najcenniejszych marek narodowych (przed Austrią, Finlandią i Norwegią) Wartość marki „Polska” w 2014 r. została wyceniona na 602 mld USD W 2012 r. Polska największym wygranym w rankingu (75,5% wzrost) – najszybszy wzrost wartości marki na świecie Wyszczególnienie Wartość marki „Polska” (w mld USD) Miejsce w rankingu Zmiana do roku poprzedniego 2011 269 24 x 2012 472 20 + 75,5% 2013 497 + 5,3% 2014 602 + 21,1% Źródło: Brand Finance Institute, London, UK

TURYSTYKA WIEJSKA WAŻNYM SEKTOREM TURYSTYKI Turystyka wiejska to jeden z markowych produktów polskiej turystyki Aktywizacja rozwoju turystyki wiejskiej jednym z celów polityki turystycznej państwa zapisanych w „Kierunkach rozwoju turystyki do 2015 roku” Turystyka na obszarach wiejskich jednym z priorytetowych obszarów produktów polskiej turystyki w projekcie „Programu Rozwoju Turystyki do 2020 roku” Jednym z kluczowych zadań na najbliższy okres jest wzmacnianie konkurencyjności produktów turystyki wiejskiej i agroturystyki na poziomie krajowym i międzynarodowym .

Tworzenie regionalnych produktów turystycznych ZNACZENIE TURYSTYKI WIEJSKIEJ I AGROTURYSTYKI DLA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Tworzenie regionalnych produktów turystycznych Budowa wiosek tematycznych oraz obiektów specjalistycznych i pokazowych, a także gospodarstw edukacyjnych Tworzenie szlaków na obszarach wiejskich

PODZIAŁ REGIONALNY POLSKI W ZAKRESIE POTENCJAŁU TURYSTYKI WIEJSKIEJ GRUPA I - województwa wybitnie predestynowane do rozwoju turystyki wiejskiej GRUPA II - województwa o bardzo dużym, nie w pełni wykorzystywanym potencjale GRUPA III - województwa o dużym potencjale wykorzystywanym dla rozwoju innych form turystyki Ponad 90% obszaru Polski to obszary wiejskie

KWATERY AGROTURYSTYCZNE WEDŁUG WOJEWÓDZTW W 2014 R. Razem w Polsce – 7 802 kwatery agroturystyczne, według danych z Ewidencji Obiektów Turystycznych prowadzonych przez urzędy gmin Źródło: Urząd Statystyczny Rzeszów

STRUKTURA TURYSTÓW ZAGRANICZNYCH KORZYSTAJĄCY Z TURYSTYKI WIEJSKIEJ Źródło: Urząd Statystyczny Rzeszów

KORZYSTAJĄCY Z TURYSTYKI WIEJSKIEJ - STATYSTYKI Na podstawie badań przeprowadzonych na próbie 3,8 tys. gospodarstw agroturystycznych Wyszczególnienie Gospodarstwa agroturystyczne Pozostałe obiekty Liczba obiektów na 100 km² 1,2 4,2 Średnia wielkość obiektu (liczba miejsc noclegowych) 9 53 Liczba turystów korzystających z 1 obiektu w ciągu roku, w tym turystów zagranicznych 68 2 (3,1%) 1 793 401 (22,4%) Średnia długość pobytu turysty polskiego (w dniach) 4,8 3,8 Średnia długość pobytu turysty zagranicznego (w dniach) 5,4 3,4 Stopień wykorzystania miejsc noclegowych (%) 13 34 Źródło: Urząd Statystyczny Rzeszów

Działania na rzecz rozwoju turystyki wiejskiej Koncepcja przygotowania Programu rozwoju turystyki na obszarach wiejskich Projekt Programu Rozwoju Turystyki do 2020 r. Turystyka na obszarach wiejskich jednym z priorytetowych obszarów rozwoju polskiej turystyki Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Agroturystyki „AGROTRAVEL” organizowane od siedmiu lat w Kielcach we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Polską Federacją Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne” Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne” Jej celem jest prowadzenie wszechstronnych działań na rzecz promocji i rozwoju polskiej turystyki obszarów wiejskich Projekt „Hity turystyki wiejskiej” Celem projektu jest budowa marki wiejskiego produktu turystycznego oraz jego promocja, przede wszystkim na arenie międzynarodowej Koncepcja utworzenia Krajowej Sieci Najciekawszych Wsi

Przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy TURYSTYKA WIEJSKA I AGROTURYSTYKA KOŁEM ZAMACHOWYM ROZWOJU REGIONALNEGO I LOKALNEGO Aktywizuje różne środowiska wyzwalając przedsiębiorczość i aktywność społeczną Przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy Buduje świadomość społeczności lokalnych i regionalnych Wzmacnia i scala kapitał społeczny oraz pełni funkcje edukacyjne Podwyższa dumę z miejsca zamieszkania

DZIAŁANIA POT W ZAKRESIE PROMOCJI TURYSTYKI NA OBSZARACH WIEJSKICH Prowadzenie skonsolidowanych działań, we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku turystyki na obszarach wiejskich wśród turystów krajowych i zagranicznych, m.in.: tworzenie produktów turystyki wiejskiej i ich komercjalizacji upowszechnianie standardów wiejskiej bazy recepcyjnej i jakości świadczonych usług poszerzanie świadomości Polaków o możliwości spędzania czasu na terenach wiejskich i w obiektach agroturystycznych wymiana wiedzy i dobrych praktyk z zakresu turystyki wiejskiej Promocja poprzez wykorzystanie Narodowego Portalu Turystycznego www. polska.travel.pl

Dziękuję za uwagę