Zakład pracy, jako środowisko społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Zakład pracy jako organizacja formalna.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
KULTURA ORGANIZACYJNA
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Rynek usług medycznych
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Istota konkurencji w internecie …
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Procesy grupowe A.Kawalec.
Zarządzanie rozwojem firmy
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Planowanie przepływów materiałów
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Harmonia i ład społeczny
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wprowadzenie teoretyczne
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Działalność gospodarcza: przychody i koszty
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Ergonomia procesów informacyjnych
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Istota elastyczności organizacji Jacek Pasieczny na podst. G.Ozbert- Pociecha 2004.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Czynniki strukturotwórcze
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Prezentacja biznesplanu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Zakład pracy, jako środowisko społeczne Opracował Paweł Stefaniak

Zakład pracy - definicja każda organizacja funkcjonująca w oparciu o przepisy określające cel jej powstania i zakres działania, oraz zatrudniająca pracowników na podstawie umowy o pracę (np. fabryka, muzeum, urząd gminy, przedsiębiorstwo handlowe) (www.wikipedia.pl).

Zakład pracy jako środowisko społeczne Zakład pracy jest pewnym systemem społecznym. System społeczny: 1. Morfologia- budowa wewnętrzna, która odnosi się do struktury organizacyjnej, 2. Układ funkcji i pozycji, czyli każdy człowiek powinien mieć miejsce i pełnić określoną funkcję, 3. Hierarchia zależności, czyli kto komu podlega, 4. Układ wartości, czyli pewne wspólnie podjęte cele, 5. Zdolność adaptacji, czyli przystosowanie się do zmiennych warunków.

Role na terenie zakładu pracy: 1. rola pracownika 2. role zawodowe: - kierownicze - kontrolujące - funkcje specjalistyczne - administracyjne - produkcyjne. Te role mogą mieć dwa źródła: - role przypisane - role osiągnięte (np. awans).

Grupy pracownicze (5 cech): 1. Muszą być zasoby; 2. Każda grupa musi mieć wspólny cel (nie musi być akceptowany przez wszystkich); 3. Struktura, czyli sposób podporządkowywania elementów: - struktura władzy, - struktura komunikacji, czyli sposób przenoszenia wiadomości 4. Normy, czyli reguły postępowania: - formalne (prawne), - zwyczajowe (nieformalne). 5. Interakcje – emocje społeczne.

Podział grup wg ukierunkowanego działania: 1. Grupy celowe, w konkretnym celu, zespoły zadaniowe, komórka związków zawodowych, 2. spontaniczne, grupy które się utworzyły z różnych względów, z inicjatywy własnej: - grupy koleżeńskie, - kolektywy pracownicze – grupa inicjatywna - kliki pracownicze (hermetyczna, zamknięta grupa), - grupy nacisku (nazywane również grupami interesów, z reguły nie posiadają stałych form organizacyjnych i dążą do wywierania wpływu na organy wyższych stanowisk pracownicznych w celu uzyskania korzystnych dla siebie rozstrzygnięć, np. podczas głosowania nad ustawą).

Poziomy decyzji w organizacji Podejmowanie decyzji stanowi esencję zarządzania. Decyzje podejmuje się na podstawie informacji płynących z całej organizacji. Istotą decyzji jest uzupełnianie luki informacyjnej, dlatego zawężenie tej luki poprzez dokładne zbieranie informacji jest kluczowym czynnikiem odniesienia sukcesu przez kierownika. Waga decyzji, ich zasięg oraz częstość podejmowania różną się w zależności od szczebla kierowniczego organizacji.

Poniższy schemat, przedstawia hierarchę decyzji - im wyższy szczebel zarządzania, tym większa waga i zasięg decyzji. Przepływ informacji i decyzji

Misja i strategia firmy Strategiczny wybór dokonany przez organizację powinien zostać skonkretyzowany w postaci misji. Misja stanowi strategiczną wytyczną kierunku, w jakim ma podążać organizacja. Misja i strategia są wynikiem wielu czynników, m.in. woli akcjonariuszy, wpływów otoczenia i możliwej do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Rysunek obok, przedstawia schematyczny układ wybranych czynników kształtujących strategię biznesu. Dane wejściowe do opracowania strategii firmy

Opcje wyboru strategicznego Formułując misję i strategię przedsiębiorstwa, należy pamiętać, że zarządzanie to dokonywanie wyboru spośród wielu dróg tej, która w najprostszy sposób prowadzi do osiągnięcia celu. Praktyka pokazuje, że nie wszystkie drogi, które można nakreślić, prowadzą do celu, jakim jest sukces rynkowy. Wybór jest kwantyfikowany przez rynek i niektóre rozwiązania stanowią pułapki fałszywej niszy rynkowej.

Obszary decyzji strategicznych przedsiębiorstwa Obszary funkcjonalne Rozważając decyzje strategiczne, oprócz hierarchii podejmowania decyzji należy również mieć na uwadze sieć funkcjonalną przedsiębiorstwa. Decyzje strategiczne są podejmowane w każdym z trzech obszarów funkcjonalnych: sprzedaży, finansowym i wytwarzania - operacyjnym. Częstym błędem jest mylenie decyzji dotyczących strategii operacyjnej z decyzjami operacyjnymi. Pierwsze dotyczą np. wyboru techniki wytwarzania (elastyczna automatyzacja czy sztywna linia produkcyjna), drugie - rozstrzygania bieżących problemów, np. uruchomić trzecią zmianę i pracę w niedziele czy też negocjować opóźnienie dostawy. Obszary decyzji strategicznych przedsiębiorstwa

Struktura decyzji podejmowanych w ramach organizacji Obszary funkcjonalne c.d. W ramach każdego z obszarów funkcjonowania organizacji można wyróżnić trzy poziomy podejmowania decyzji: strategiczny, taktyczny i operacyjny. Waga i zasięg decyzji na każdym z poziomów decyzyjnych (na przykład rozstrzygnięcie, czy finansować przedsięwzięcie emisją akcji, czy zaciągnięciem długoterminowego kredytu), jest podobna do decyzji dotyczącej lokalizacji zakładu. Obie te decyzje należą do strategicznych - jedna w ramach finansów, druga w ramach operacji. Struktura decyzji podejmowanych w ramach organizacji

KONIEC

Bibliografia: Donald Walters, 2007. Zarządzanie operacyjne; http://www.sciaga.pl/tekst/36186-37-zaklad_pracy_jako_srodowisko_spoleczne; http://pl.wikipedia.org/wiki/Zak%C5%82ad_pracy;