TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBORY PARLAMENTARNE.
Advertisements

PRAWO FINANSOWE.
RADA MINISTRÓW.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
CHORWACJA.
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Władza ustawodawcza i wykonawcza w polsce.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
WYBORY W POLSCE.
Dokładniej o demokracji
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Władza ustawodawcza.
Nadzór w spółkach kapitałowych
Wiedza o społeczeństwie
System aktów prawodawczych
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiedza o społeczeństwie
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
SEJM I SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
Kompetencje i role prezydenta
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej: Sejm i Senat
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
SZKOLENIE 27 marca 2015 UCHWAŁY W ODDZIALE ZNP.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
WŁADZA USTAWODAWCZA – SEJM I SENAT RP 1.Wybory do sejmu i senatu 2.Organizacja sejmu i senatu 3.Funkcje parlamentu 4.Zgromadzenie Narodowe.
UCHWAŁY W ODDZIALE ZNP. Uchwała – jest to akt woli ciała kolegialnego (organu państwowego, samorządowego, organizacji społecznej lub politycznej). Treścią.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
Konstytucja marcowa.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Zapis prezentacji:

TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT DECYZJE GRUPOWE 2007/2008 TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT MACIEJ ZAJĄC 138797

DEFINICJA GŁOSOWANIA: Głosowanie jest to jedna z technik podejmowania rozstrzygnięć przez organy kolegialne (np. Sejm, Senat, Radę Ministrów) lub zgromadzenia (np. uprawnionych do udziału w wyborach parlamentarnych w konkretnym okręgu wyborczym, czy też cały elektorat w państwie).

C.D. DEFINICJA GŁOSOWANIA: Termin ten oznacza, iż dana grupa osób przez indywidualny akt wyrażenia woli każdego z jej członków dokonuje wyboru jednej lub kilku spośród przedstawionych propozycji lub możliwości, bądź też od takiego wyboru się powstrzymuje. Uzyskanie odpowiedniej liczby głosów jest warunkiem nadania mocy wiążącej rozstrzygnięciu podjętemu w głosowaniu

DEFINICJA SEJMU: Sejm stanowi pierwszą izbę polskiego parlamentu . Składa się on z 460 posłów, wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym. Kadencja Sejmu, zgodnie z Konstytucją, trwa 4 lata; biegnie od dnia pierwszego posiedzenia nowo wybranego Sejmu i trwa do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji.

Formy głosowania: podniesienie ręki przy równoczesnym wykorzystaniu urządzenia do liczenia głosów; użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem posła (głosowanie imienne).

Wyniki i reasumpcja głosowania: Wyniki głosowania ogłasza Marszałek Sejmu. Wyniki głosowania imiennego Marszałek ogłasza na podstawie protokołu przedstawionego przez sekretarzy Sejmu dokonujących obliczenia głosów

C.D. Wyniki i reasumpcja głosowania: W razie, gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, Sejm może dokonać reasumpcji głosowania na pisemny wniosek co najmniej 30 posłów, zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie

Rodzaje większości: Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. wprowadza cztery przypadki, w których większość liczona jest od ustawowej liczby posłów (460): - uchwała Sejmu w sprawie skrócenia kadencji Izby - uchwała Sejmu o pociągnięciu członka Rady Ministrów do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu - uchwała Sejmu o wyrażeniu Radzie Ministrów wotum nieufności - uchwała Sejmu o wyrażeniu ministrowi wotum nieufności

C.D. Rodzaje większości: W pozostałych przypadkach większość liczona jest od ogólnej liczby posłów (tzn. liczby posłów biorących udział w konkretnym głosowaniu, de facto - od sumy wszystkich oddanych przez nich głosów).

C.D. Rodzaje większości: W świetle uproszczonej kwalifikacji, większość wymagana dla podjęcia uchwały (ustawy) może być ustalona jako: 1. Większość prosta w postaci: - większości zwykłej (względnej); - większości bezwzględnej; 2. Większość kwalifikowana.

SENAT

DEFINICJA SENATU: Senat jest organem władzy ustawodawczej, drugą izbą polskiego parlamentu. Składa on się ze 100 senatorów wybieranych w wyborach powszechnych (w systemie większości względnej) na 4-letnią kadencję, rozpoczynającą się i kończącą wraz z kadencją Sejmu (jeśli kadencja Sejmu zostanie skrócona, skróceniu ulega także kadencja Senatu). W przypadku wygaśnięcia mandatu Prezydent RP zarządza wybory uzupełniające

Formy głosowania: Głosowanie odbywa się przy użyciu aparatury elektronicznej rejestrującej indywidualne stanowiska głosujących senatorów i polega na naciśnięciu przycisku aparatury i podniesieniu ręki

- użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem senatora C.D. Formy głosowania: Na wniosek Marszałka Senatu lub na wniosek co najmniej 20 senatorów głosowanie odbywa się bez użycia tej aparatury i polega na: - podniesieniu ręki przy jednoczesnym zarządzeniu przez Marszałka Senatu obliczenia głosów przez sekretarzy Senatu - użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem senatora

Porządek głosowania: 1) głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, 2) głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, 3) głosowanie nad poprawkami do poszczególnych artykułów lub ustępów, według kolejności przepisów ustawy