Kształtowanie kompetencji czytelniczych-

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Pakiet edukacyjny do lekcji Gdzie i kiedy toczy się akcja „Zemsty”?
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
– dwie drogi kształcenia, dwa pakiety, jeden cel
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
CAŁY WROCŁAW CZYTA… IX edycja
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
TIK w szkole podstawowej
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej i gimnazjum Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej.
Emocjonalne zaangażowanie ucznia a rozwój kompetencji czytelniczych dr Dorota Zalewska Gimnazjum w Stawiskach.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
„Charlie i fabryka czekolady”
Sopocka Akademia Tenisowa
Czytaj od A do Zachwytu - projekt promocji czytelnictwa zrealizowany
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Kształtowanie kompetencji czytelniczych- Lektury w szkole podstawowej i gimnazjum Teza 20

Musimy pamiętać, że czytanie książek: Nie jest już jedyną i prymarną formą docierania do informacji. Coraz rzadziej jest źródłem przeżyć estetycznych. Wymaga podjęcia wysiłku lekturowego- co sprawia, że na przestrzeni innych źródeł informacji, książka niestety nie jest autorytetem.

W celu uzyskania korzyści uzyskanych z podjęciem owego wysiłku lekturowego, nauczyciel musi uczyć świadomego dialogu z dziełem literackim, jako źródłem zdobywania informacji, które przydają się w życiu, oraz przedmiotem estetycznych i emocjonalnych doznań. Zadaniem nauczyciela jest także wprowadzenie działań dydaktycznych, mających na celu inicjatywę kulturową ucznia w świat utworów literackich.

Przykłady możliwych działań (rozwiązań) dydaktycznych: gry i zabawy związane z czytaniem tekstów literackich. Praca z fragmentem tekstu, w celu zachęcenia uczniów do sięgnięcia po całość utworu. Stała współpraca z nauczycielem bibliotekarzem. Wykorzystywanie nowości księgarskich. Praca z tekstem literackim w oparciu o środki audiowizualne. Korzystanie z wydań hipertekstowych lektur szkolnych: www.wolnepodręczniki.pl Czytanie i oglądanie (lekcje porównawcze) Praca z rodzicami- projekty edukacyjne związane z czytelnictwem, w które zaangażowani są rodzice.

W związku z ogromną liczbą możliwych źródeł informacji: Szkoła musi być instytucją, która znajduje swoje miejsce pośród innych.

Szkolny spis lektur w swojej istocie nie jest kanonem. To bardziej propozycja hierarchizacji, niż gotowa hierarchia. Należy w jak największym stopniu dopuścić możliwość wyboru poszczególnych pozycji przez nauczyciela, lub (w starszych klasach) przez nauczyciela wespół z uczniami.

Lektura: Inteligentna Otwarta na różne interpretacje. Świadoma granic dowolności interpretacyjnej.

W podstawie programowej zakładana jest podmiotowość nauczyciela, tzn W podstawie programowej zakładana jest podmiotowość nauczyciela, tzn. że to on otrzymuje prawo ostatecznego wyboru lektury. Jest wyznaczony kanon szkolny- tzw. „serce literatury polskiej”, pozostałe tytuły są propozycją dla nauczyciela, który spośród nich wybiera określoną liczbę i tworzy swój własny kanon.

Kryteria doboru utworów literackich: Pragmatyczne- zakłada, że zalecone teksty będą naprawdę rzetelnie omówione ( w szkole podstawowej- przynajmniej 4 pozycje, w gimnazjum- 5) Estetyczne- w szkole podstawowej powinny być czytane przede wszystkim lektury atrakcyjne dla ucznia ( nie ma innego sposobu wykształcenia w uczniu nawyku czytania, niż poprzez książki, które mu się podobają); w gimnazjum powoli powinny być wprowadzane arcydzieła literatury polskiej i światowej, a oprócz nich pozycje bliskie upodobaniom ucznia. Poznawcze- wskazuje teksty służące przekazaniu wiedzy o kulturze.

Dobór lektur w podstawie został dokonany wedle następujących zasad: Dla klas I- III szkoły podstawowej- nie wskazuje się jakichkolwiek tytułów, gdyż sam nauczyciel zna swoich uczniów i wie jakie teksty będą chętnie czytać i o jakich lekturach będą chcieli rozmawiać. Dla klas IV- VI szkoły podstawowej- przedstawiono liczbę proponowanych lektur, spośród których nauczyciel ma wybrać pozycje (może tez wskazać teksty nieobecne na liście). Są to w przeważającej części klasyczne pozycje lit. Młodzieżowej, uzupełnione przez kilka młodszych tytułów- w większości tych, które sprawdziły się jako lektury.

W Gimnazjum- kategorie lektur z literatury młodzieżowej i popularnej do wyboru oraz arcydzieła z klasyki ( np. Romeo i Julia czy Zemsta). Celem wprowadzenia takiego zróżnicowania jest ukazanie uczniom rozmaitych form literackich.

Bibliografia: Komentarze do podstawy programowej do przedmiotu język polski. Koncepcja podstawy programowej z języka polskiego (Sławomir J. Żurek). Anna Janus- Sitarz, Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2005. Sławomir J. Żurek, Kształcenie kulturowo literackie (warsztaty).