PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Zofia Sienkiewicz
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Model treści nauczania
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wykorzystanie TI w wyrównywaniu szans edukacyjnych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Dydaktyka ogólna.
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Ocenianie Kształtujące
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Praca katechetyczna z uczniem zdolnym
Idea oceniania kształtującego
opracowała Joanna Bojarska
KONTROLA W KLASIE SZKOLNEJ. ZADANIA KONTROLI W KLASIE SZKOLNEJ: -kontrolowanie postępów ucznia, -wystawianie ocen, -przygotowanie sprawozdań o osiągnięciach.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Dydaktyka ogólna.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Treści kształcenia.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA GRUPY 5-10 OSÓB Organizator: Stowarzyszenie Studentów Nauk Przyrodniczych Tel
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ocenianie Kształtujące
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Obserwacja wybranych uczniów
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO

PRACA DOMOWA forma obowiązkowych, wykonywanych zwykle w domu, zajęć szkolnych uczniów, których celem jest rozszerzenie, pogłębienie i utrwalenie ich wiedzy oraz wdrożenie do samodzielności w posługiwaniu się wiedzą, w zbieraniu informacji, w dokonywaniu obserwacji, rozwiązywaniu zagadnień oraz pisemnym ich opracowywaniu (W. Okoń)

FUNKCJE PRACY DOMOWEJ kształtowanie nawyku systematycznego i dokładnego podejmowania zadań opanowanie oraz utrwalenie materiału nauczania pobudzenie uczniów do aktywności rozwijanie zdolności twórczych rozwój inicjatywy, pomysłowości uczniów rozwój samodzielnego myślenia oraz działania rozwój sprawności uczenia się wzbudzanie pozytywnego stosunku do nauki wzbudzanie pozytywnych emocji oraz wiary w swoje możliwości wzbudzenie chęci przyswajania wiedzy, uczenia się zaspokojenie zainteresowań uczniów lub ich pobudzenie

RODZAJE PRACY DOMOWEJ Podział J. Zborowskiego zadania utrwalające opracowany na lekcji materiał zadania pogłębiające i rozszerzające horyzont wiedzy lekcyjnej zadania pogłębiające, częściowo lub w całości, materiał potrzebny do nowej lekcji oraz prace o charakterze twórczym

ZADANIA UTRWALAJĄCE OPRACOWANY NA LEKCJI MATERIAŁ Zadania tego typu mogą przybrać dwojaką postać: dosłownego zapamiętania przy uczeniu się na pamięć wiersza, czy też logicznego ujęcia treści omówionej w klasie czytanki, lub takiego utrwalenia nabytych wiadomości, które przybiera postać operatywną, dając uczniowi możność zastosowania tych wiadomości w rozwiązywaniu nowych zadań.

ZADANIA POGŁĘBIAJĄCE I ROZSZERZAJĄCE HORYZONT WIEDZY LEKCYJNEJ Ten rodzaj pracy pomaga utrwalić wyniesioną z zajęć wiedzę, wdraża uczniów do jej samodzielnego rozszerzenia i pogłębienia ZADANIA POGŁĘBIAJĄCE, CZĘŚCIOWO LUB W CAŁOŚCI, MATERIAŁ DO NOWEJ LEKCJI ORAZ PRACE O CHARAKTERZE TWÓRCZYM Ten rodzaj pracy domowej nie tylko rozwija samodzielność ucznia i jego zdolności poznawcze, lecz budzi zainteresowania, rozwija talenty, czyli kształtuje twórczą postawę niezbędną dla pełnego rozwoju osobowości ucznia

Błędy popełniane najczęściej przez nauczycieli zwiazane z zadawaniem Schematyzm zadań Brak precyzji w formułowaniu poleceń Błędy popełniane najczęściej przez nauczycieli zwiazane z zadawaniem pracy domowej Nieuwzględnienie możliwości czasowych bądź intelektualnych uczniów lub ich zainteresowań Bezplanowość pracy domowej

ZADAWANIE PRACY DOMOWEJ POWINNO: być celowe i dokładne wiązać naukę szkolną i domową w jednolity proces nauczania stanowić dokładnie zaplanowaną część zajęcia przygotowywać ucznia do samodzielnego wykonania zleconej pracy mieć na uwadze zasadę indywidualizacji, czyli dostosowania wymagań do sił i możliwości uczniów

Każda praca domowa powinna być sprawdzona , poprawiona i oceniona Każda praca domowa powinna być sprawdzona , poprawiona i oceniona. Systematyczne sprawdzanie prac domowych jest istotne zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia UCZEŃ NAUCZYCIEL Dowiaduje się, które partie materiału już opanował, a które wymagają powtórzenia Mobilizuje się do starannego i sumiennego odrabiania zadań Może się dowiedzieć, co uczniowie już opanowali, a do czego jeszcze należy wrócić Może rozpoznać zdolności i zainteresowania uczniów Może ocenić całokształt pracy dziecka

ZNACZENIE PRACY DOMOWEJ W PROCESIE DYDAKTYCZNYM Praca domowa traktowana jest w teorii nauczania jako druga po lekcji ważna forma pracy dydaktyczno–wychowawczej. Stanowi ona nie tylko integralny składnik tradycyjnego systemu szkolnego, lecz również jego podporę. Praca domowa przyczynia się do utrwalania wiedzy ucznia, doskonalenia nabytych sprawności, rozwoju umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, do samokontroli i stosowania nabytej wiedzy w praktyce. Uczeń pracując w domu pozbawiony jest fachowej pomocy nauczyciela i często zdany tylko na siebie. Dzięki temu nabiera wiary we własne możliwości i uczy się pokonywania przeszkód.

ZNACZENIE PRACY DOMOWEJ W PROCESIE DYDAKTYCZNYM Oprócz tego uczeń pracując samodzielnie rozwija swoje zainteresowania i zdolności. Wyrabia w sobie też nawyki organizacyjne, mianowicie uczy się tego, jak właściwie organizować swoją pracę, jak rozłożyć ją w czasie, jak zorganizować warsztat pracy. Wartość pracy domowej można rozpatrywać też ze względów wychowawczych. Dzięki temu , że uczeń pokonuje pewne trudności, rozwijają się u niego takie cechy charakteru jak: wytrwałość w dążeniu do celu, odwaga, pilność, systematyczność i dokładność.

BIBLIOGRAFIA Bereźnicki F., Dydaktyka ogólna w zarysie, Koszalin 1994. Godlewski M., Pedagogika, Warszawa 1978. Kozak H., Organizacja pracy domowej uczniów klas początkowych, Warszawa 1984 Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1977. Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1975. Wujek T., Praca domowa i wypoczynek ucznia, Warszawa 1969. Zborowski J., Nauka domowa ucznia, Warszawa 1975. Zborowski J., Proces nauki domowej ucznia, Warszawa 1961.