Charakterystyka władzy ustawodawczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Narodowy Bank Polski.
Procedura budżetowa (cz. 1)
Kontrola finansów publicznych
Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
RADA MINISTRÓW.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy wykonawczej.
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Procedura ustawodawcza
Procedura budżetowa w Polsce
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Władza ustawodawcza.
Źródła Prawa 1.Wymienienie form w których mogą być tworzone normy prawa 2. Wskazanie podmiotów wyposażonych w kompetencję do wydawania określonego aktu.
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Konstytucja RP.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiedza o społeczeństwie
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
Przygotowała Iwona Dyś
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Trybunał Konstytucyjny
Sejm RP "Między zachodem i wschodem Europy, na bardzo poczesnym miejscu mieszczą się dzieje Sejmu polskiego: późniejszego niż angielski parlament i francuskie.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej: Sejm i Senat
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Konstytucja marcowa.
PARLAMENT.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Zapis prezentacji:

Charakterystyka władzy ustawodawczej

Funkcje Sejmu i Senatu Do podstawowych funkcji Parlamentu należą: funkcja ustawodawcza funkcja kreacyjna funkcja kontrolna funkcja ustrojodawcza funkcja współuczestniczenia w określaniu polityki państwa.

Czytania sejmowe Czytanie pierwsze Drugie trzecie Odbywa się: na posiedzeniu komisji, lub na posiedzeniu plenarnym Sejmu na posiedzeniu plenarnym Sejmu Obejmuje: 1) uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, 2)pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy, 3)debatę w sprawie ogólnych zasad projektu 1)przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy, 2) przeprowadzenie debaty i zgłaszanie poprawek 1)przedstawienie dodatkowego sprawozdania na komisji-lub jeżeli projekt nie został ponownie skierowany do komisji – przedstawienie przez posła sprawozdawcę poprawek i wniosków, zgłoszonych podczas drugiego czytania , 2)głosowanie Kończy się: Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu kończy się skierowaniem projektu do komisji, chyba że Sejm, odrzuci projekt w całości w razie zgłoszenia w drugim czytaniu nowych poprawek i wniosków projekt kieruje się ponownie do komisji, które go rozpatrywały, 2) przystąpieniem do trzeciego czytania, jeżeli Sejm tak zdecyduje Uchwaleniem lub odrzuceniem ustawy przez Sejm

Funkcja kontrolna Sejmu Art. 95 ust. 2 konstytucji: „Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami konstytucji i ustaw” Do najważniejszych działań kontrolnych Sejmu( łączących się z możliwością zaistnienia odpowiedzialności politycznej rządu) możemy zaliczyć: instytucje wotum nieufności i absolutorium z wykonania budżetu państwa.

Funkcja kreacyjna Sejmu wyłączne kompetencje Sejmu wybór: Prezesa Rady Ministrów i na jego wniosek całej Rady Ministrów w tzw. I rezerwowej procedurze formowania rządu oraz w drodze konstruktywnego wotum nieufności całego składu Trybunału Konstytucyjnego zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu kompetencje Sejmu przy uczestnictwie Senatu powoływanie: -Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Rzecznika Praw Dziecka Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu kompetencje Sejmu na wniosek Prezydenta - powoływanie Prezesa Narodowego Banku Polskiego inne kompetencje Sejmu Powoływanie: czterech posłów do Krajowej Rady Sądownictwa, czterech członków do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, - trzech członków Rady Polityki Pieniężnej

Wybory do Sejmu i Senatu - porównanie zasad wyborczych ZASADA WYBORY DO SEJMU WYBORY DO SENATU POWSZECHNOŚCI + BEZPOŚREDNIOŚCI RÓWNOŚCI FORMALNEJ RÓWNOŚCI MATERIALNEJ - TAJNOŚCI PROPORCJONALNOŚCI

Status prawny posła (senatora) mandat przedstawicielski ( mandat wolny) immunitet parlamentarny zasada incompatibilitas ( art.103 , art.102, art. 132 Konstytucji RP) ograniczenia w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej inne uprawnienia i obowiązki( regulamin sejmu i senatu).

Zgromadzenie Narodowe Sejm i Senat stanowią Zgromadzenie Narodowe, w przypadkach wskazanych enumeratywnie w Konstytucji, obradują wówczas wspólnie pod przewodnictwem Marszałka Senatu. Kompetencje: przyjmowanie przysięgi od Prezydenta( art.130 Konstytucji) uznawanie trwałej niezdolności Prezydenta do pełnienia urzędu ze względu na stan zdrowia ( art.131 Konstytucji) wysłuchanie orędzia Prezydenta(art.140 Konstytucji) stawienie Prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu( art.145 ust.2) oraz uchwalenie Regulaminu Zgromadzenia Narodowego( art.114 ust. 2 Konstytucji).

Bibliografia: 1) K. Czajkowska- Matosiuk: Aplikacje prawnicze w pytaniach i odpowiedziach Tom 1, wydanie 2 C. H. Beck Warszawa 2008r 2) H. Zięba- Załucka: System organów państwowych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, LexisNexis Warszawa 2007r.