Konwencja z 25 czerwca 1998 r. o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczącycpodejmowaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Prawo administracyjne
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Konwencja z 25 czerwca 1998 r. o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczącycpodejmowaniu.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
O.K.E.J. Pracownia Udział społeczeństwa w projekcie - aspekty formalne i społeczne Warsztaty szkoleniowe Szczecin 23 czerwca 2008.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Rola oceny oddziaływania na środowisko w procesie inwestycyjnym
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Zmiana procedur postępowania w zakresie ocen oddziaływania na środowisko Jerzy Wertz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
PRAWO O ZGROMADZENIACH
U DOSTĘPNIANIE INFORMACJI O ŚRODOWISKU I UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W JEGO OCHRONIE Podyplomowe Studia Prawne instrumenty ochrony środowiska Prowadzący: Anna.
Reglamentacja procesu budowy
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Formy udziału Podkomitetu w procedurze SOOŚ (procedura modelu partycypacyjnego) Pełnomocnik.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Kontrowersyjne inwestycje przemysłowe na terenie gminy, konflikt inwestora z mieszkańcami, rola prawników w rozwiązywaniu konfliktu - studium przypadku.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Konwencja z 25 czerwca 1998 r. o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczącycpodejmowaniu h środowiska (Konwencja z Aarhus). Dokument ratyfikowany przez Polskę w roku 2001 opiera się na trzech zasadach: Udział społeczny Prawo międzynarodowe Masz prawo wiedzieć Masz prawo brać udział Masz prawo do sprawiedliwości WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE

Implementacja Konwecji z Aarhus do wspólnotowego porządku prawnego. Wzmocnienie partycypacji w kwestiach związanych z wymiarem sprawiedliwości. Dwie podstawowe zasady udziału społecznego ma być skuteczny i musi mieć miejsce przed podjęciem decyzji – Niezbędne zapewnienie dostępu do informacji – Pełna wiedza o wszystkich opcjach (alternatywach) – Rozsądne ramy czasowe Główne zasady dyrektywy 2003/35/WE (1)

Społeczeństwo (public) Zainteresowana społeczność (public concerned): (…) która jest lub może być dotknięta skutkami lub ma interes w procedurach podejmowania decyzji; Organizacje ekologiczne NGO – domniemanie prawne, że mają interes prawny – aktywny gracz jako strona w postępowaniu administracyjnym Art. 1(2) Państwa Członkowskie mogą zdecydować, na podstawie kolejnych spraw, jeżeli tak przewidziano na mocy prawa krajowego, o niezastosowaniu niniejszej dyrektywy do przedsięwzięć służących celom obrony narodowej, jeżeli uważają, że takie zastosowanie miałoby niekorzystny wpływ na te cele. Art. 1(4) Uszczegółowienie procedury informowania społeczeństwa: informacja na jak najwcześniejszym etapie postępowania, szczegółowe informacje, rozsądne ramy czasowe na zajęcie stanowiskaArt. 6(2,3) Dyrektywa 2003/35/WE Nowe definicje

Wprowadzenie procedury odwoławczej dla zainteresowanej społeczności - skuteczne narzędzie kontroli procesu OOŚ! Art. 10(a) Informacja przedstawiana na zakończenie postępowania i wydania decyzji wymaga uzasadnienia w zakresie przebiegu procesu konsultacji Art. 9(1) Główne zasady dyrektywy 2003/35/WE w zakresie udziału społecznego (2)

Inwestycje i konflikty (1) Konflikty są nieuniknionym elementem realizacji wielu inwestycji infrastrukturalnych – nie warto oceniać czy to dobrze czy źle ale po prostu trzeba z tym żyć i umieć tym zarządzać Jednym z podstawowych celów procedur OOS jest rozwiązywanie konfliktów społecznych związanych z lokalizowaniem inwestycji mogących pogorszyć warunki życia, stan środowiska czy wzbudzających społeczną kontrowersję. Inwestor musi działać aktywnie w swoim interesie

Inwestycje i konflikty (2) Przyzwolenie społeczne dla rozwoju infrastruktury ale: – Spory o przyrodę – wyzwania związane z ochroną środowiska – Spory o sąsiedztwo – inwestycje i otoczenie społeczne – Głęboka nieufność do przemysłu i wykształcone nawyki wykształciły w ludziach odruch, który można nazwać IANUM – Inwestuj Ale Nie U Mnie Społeczeństwo nie chce słuchać polityków, inwestorów a nawet ekspertów. Jedyną reakcją na nową inwestycję jest protest i sprzeciw. Ludzie często niedoinformowani – wiedzą lepiej bez względu na argumenty. Demokracja środowiskowa - prawo do: – Niezbędnej informacji o przedsięwzięciu – Niezbędnej informacji o działaniach minimalizujących – Proponowania zmian z planie projektu by w ich przekonaniu lepiej im służył lub był mniej szkodliwy – Godziwej rekompensaty strat i szkód

Zarządzanie konfliktem Konflikt ukryty i jawny Czy są przesłanki do konfliktu – subiektywne przeczucie grup interes? – Jeżeli pewne grupy mają subiektywne przekonanie, że inwestycja naruszy ich interes – nie walczmy z tym! Liderzy

Informowanie (1) Minimalizowanie złych skutków wynikających z braku informacji – złe emocje – brak informacji powoduje poczucie bycia lekceważonym i uruchamia złe emocje – wykorzystanie okazji do prezentacji faktów i wprowadzenia języka mówienia o inwestycji – przekonanie mieszkańców – przeciwdziałanie mitom i stereotypom – Wiarygodność nadawcy – polskie społeczeństwo jest stosunkowo nieufne – brak informacji to potęguje

Informowanie (2) Planowanie działań na każdym etapie - w iększość problemów bierze się z braku planu informowania Różne techniki aby dotrzeć z informacją – Działania: ciągłe, kampanie, jednorazowe akcje Wyznaczony zespół do zarządzania informacją; Stworzenie Strategii Informacyjnej Projektu!

Działania komunikacyjne 1.Dokonanie oceny sytuacji wyjściowej – analiza SWOT 2.Analiza otoczenia inwestycji – identyfikacja partnerów – Oczekiwania inwestora – Otoczenie instytucjonalno – polityczne i społeczne – Wpływ decyzji politycznych – Identyfikacja grup interesu – Monitoring mediów, internet, badania, sondaże, wywiady i. in. 3.Zebranie informacji o innych projektach – dobre praktyki 4.Zdefiniowanie celów działań komunikacyjnych 5.Zaplanowanie DZ. K. – określenie grup docelowych, treści przekazu i narzędzi (budżet, harmonogram)

Udział społeczny (1) Kolejny krok po działaniach informacyjnych Dopuszczają współdecydowanie partnerów społecznych Odpowiedzialność spoczywa na obu stronach porozumienia Im więcej uda się uzgodnić z partnerami społecznymi tym mniej problemów dla inwestycji

Udział społeczny (2) Inwestorzy przystępujący do procedury mediacyjnej powinni: -uznać, że społeczność lokalna może spowolnić bądź powstrzymać proces inwestycyjny, -zamiast domagać się zaufania, stwarzać możliwość kontrolowania, -włączyć plany w formie projektu do konsultacji społecznej, -stosować otwartą politykę informacyjną itd.

Udział społeczny (3) Wzmożony udział społeczeństwa w procesie OOŚ jest możliwy na etapach: rozważenie propozycji lokalizacji inwestycji i decyzji o przystąpieniu do sporządzenia OOS ustalenie zakresu prac i badań w procesie OOS rozpatrywanie rozwiązań alternatywnych przygotowanie informacji końcowej i opracowanie wniosków. Narzędzia inwestora zapewnienia udziału społecznego: – Ulotki, broszury, biuletyny, strona internetowa, , spotkania, wystawy, prezentacje, dyżury, telefon, badania opinii publicznej itp. – Przekazywanie informacji mediom konferencje, udział w audycjach, – Płatna reklama – ogłoszenia, wkładki, plakaty itp. – organizowanie stałych punktów konsultacyjnych – organizowanie zebrań otwartych – powoływanie komitetów doradczych wraz z osobami cieszącymi się autorytetem – prowadzenie rozmów i wywiadów, anonimowej ankiety – udostępnienie wstępnej wersji raportu do zaopiniowania.

Udział społeczny (4) Skuteczność negocjacji zapewniona jest jeśli przestrzega się kilku podstawowych zasad: informacje powinny być udostępnione w formie zrozumiałej dla każdego obywatela, należy zapewnić komunikację dwustronną tzn. społeczeństwo musi mieć pewność, że ich uwagi będą uwzględnione przez osoby piszące raport końcowy z procedury OOS, osoby odpowiedzialne za konsultacje muszą prowadzić aktywne działania mające na celu docieranie z informacją do jak najszerszego forum odbiorców i pozwalające na swobodne wyrażanie poglądów wszystkim zainteresowanym, zainteresowani powinni posiadać wystarczającą ilość czasu na zapoznanie się z informacją jak i na składanie swobodne wyrażanie poglądów.

Cele zapewnienia udziału społecznego wzrost poczucia przynależności i odpowiedzialności za sprawy publiczne; utożsamianie się z wydawanymi decyzjami; uzyskanie akceptacji społecznej dla realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia; zapobieganie potencjalnym konfliktom; zmniejszenie ryzyka błędu, czyli wpływa na jakość podejmowanych decyzji i świadomości ich konsekwencji zapobieganie kwestionowania inwestycji na drodze prawnej!

Decyzja Obowiązek konsultacji nie oznacza współdecydowania! – Decyzja należy do inwestora ale: –Wyczerpująca i przejrzysta –Na podstawie rzetelnego raportu –Uzasadnienie kluczowym elementem dla pozyskiwania środków!

Udział społeczny – teoria a praktyka Polska praktyka daleka od normalności, Aktywna postawa inwestora należy do rzadkości (informacje trzeba wywalczyć), Brak wystarczających ram czasowych na zgłaszanie uwag, Nieuwzględnianie uwag i wniosków bądź ich pomijanie, Społeczeństwo traktowane jako niemi widzowie a nie równoprawni uczestnicy.

Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Dział III - Udział społeczeństwa w ochronie środowiska

Zasady ogólne Każdy ma prawo do informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach określonych ustawą. Każdy ma prawo uczestniczenia, na warunkach określonych ustawą, w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa.

Przepisy ogólne Każdy ma prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa. Organy właściwe w sprawie zapewniają możliwość udziału społeczeństwa przy wydaniu i zmianie m.in.: a) decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, b) decyzji o pozwoleniu na budowę i zezwoleniu na inwestycję drogową jeżeli prowadzona jest powtórna ocena,

Podanie do publicznej wiadomości Przez podanie informacji do publicznej wiadomości: a) udostępnienie informacji na stronie BIP, organu właściwego w sprawie, b) ogłoszenie informacji, w sposób zwyczajowo przyjęty, w siedzibie organu właściwego w sprawie, c) ogłoszenie informacji przez obwieszczenie w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu planowanego przedsięwzięcia, a w przypadku projektu dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa - w prasie o odpowiednim do rodzaju dokumentu zasięgu, d) w przypadku gdy siedziba organu właściwego w sprawie mieści się na terenie innej gminy niż gmina właściwa miejscowo ze względu na przedmiot postępowania - także przez ogłoszenie w prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości lub miejscowościach właściwych ze względu na przedmiot postępowania;

Zakres informowania - przed wydaniem i zmianą decyzji wymagających udziału społeczeństwa Organ ma obowiązek podać do publicznej wiadomości informację o: 1) wszczęciu postępowania; 2) przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie; 3) organie właściwym do wydania decyzji oraz organach właściwych do wydania opinii i dokonania uzgodnień; 4) możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o miejscu, w którym jest ona wyłożona do wglądu (wniosek i załączniki, stanowiska organów); 5) możliwości składania uwag i wniosków; 6) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie 21-dniowy termin ich składania; 7) organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków; 8) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa, jeżeli ma być ona przeprowadzona; 9) postępowaniu w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli jest prowadzone. Uwagi lub wnioski złożone po upływie terminu pozostawia się bez rozpatrzenia.

Rozprawa adm., rozpatrzenie uwag i wniosków - decyzje Organ właściwy do wydania decyzji może przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla społeczeństwa. Przepis art. 91 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio. Organ prowadzący postępowanie: 1) rozpatruje uwagi i wnioski; 2) w uzasadnieniu decyzji, niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, podaje informacje o udziale społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa. Organ właściwy do wydania decyzji podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią.

Rozpatrzenie uwag i wniosków - dokumenty Organ opracowujący projekt dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa: 1) rozpatruje uwagi i wnioski; 2) dołącza do przyjętego dokumentu uzasadnienie zawierające informacje o udziale społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa. Organ opracowujący projekt dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa podaje do publicznej wiadomości informację o przyjęciu dokumentu i o możliwościach zapoznania się z jego treścią oraz: 1) uzasadnieniem; 2) podsumowaniem w przypadku planów, programów, strategii.

Forma uwag i wniosków Uwagi i wnioski mogą być wnoszone w następujący sposób: – w formie pisemnej; – ustnie do protokołu; – za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Postępowanie administracyjne Organ właściwy do wydania decyzji może przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla społeczeństwa. Przepis art. 91 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio. Organ prowadzący postępowanie: 1)rozpatruje uwagi i wnioski; 2)w uzasadnieniu decyzji, niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, podaje informacje o udziale społeczeństwa w postępowaniu oraz w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa. Organ właściwy do wydania decyzji podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią.

Uprawnienia organizacji ekologicznych Organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony. Organizacji ekologicznej służy odwołanie od decyzji oraz skarga do sądu wydanej w powstępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa do sądu administracyjnego, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji, także w przypadku, gdy nie brała ona udziału w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa. Na postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału w powstępowaniu organizacji ekologicznej służy zażalenie. Organizacje ekologiczne, jednostki pomocnicze samorządu gminnego, samorząd pracowniczy, jednostki ochotniczych straży pożarnych oraz związki zawodowe mogą współdziałać w dziedzinie ochrony środowiska z organami administracji. Związki zawodowe i samorządy pracownicze mogą powoływać zakładowe komisje ochrony środowiska oraz społecznych inspektorów ochrony środowiska w celu organizowania i przeprowadzania społecznej kontroli ochrony środowiska na terenie zakładu pracy. Organy administracji mogą udzielać pomocy organizacjom ekologicznym w ich działalności w dziedzinie ochrony środowiska.