Stylistyka Style funkcjonalne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy pisarskie w PR biuletyny informacyjne biuletyny wewnętrzne (wymóg lokalności) biuletyny zewnętrzne (od lokalnie do globalnie) prestiżowe publikacje.
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
Wykład I Co to jest socjologia?.
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Ewolucja schematu komunikacji językowej
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 6
Dokumentalne źródła informacji
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Analiza stylistyczna, korekta i adjustacja tekstu
Stylistyka i kultura języka
Gatunki dziennikarskie
Net art czyli sztuka sieci
Netykieta (kontaminacja net (ang.) – "sieć" i etiquette (fr.) – "formy zachowania się") – zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista etykieta.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Specyfika komunikowania w i-nauczaniu (wybrane problemy)
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Odmienne i nieodmienne części mowy
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Kompetencje komunikacyjne
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
„Granice mojego języka są granicami mojego świata” L. Wittgenstein
Ewolucja roli tekstu i obrazu
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
-wyszukiwanie informacji.
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
„Język polski dookoła nas na co dzień”
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Historia reklamy Słowo reklama pochodzi z języka łacińskiego reclamo, reclamare i oznacza ogłaszać, krzyczeć. Najstarsze reklamy pojawiły się w starożytnej.
Szczęśliwego Nowego roku!!!
Internet jako środowisko informacyjne wykład
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
Metody komunikacji międzyludzkiej
METODY KOMUNIKACJI.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja.
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Komunikacja.
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Funkcje językowe w prasie i mediach
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Język polityki, polityka języka
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Stylistyka Style funkcjonalne

Styl funkcjonalny styl-sposób formułowania wypowiedzi polegający na stosowaniu określonych środków ekspresji językowej; świadome korzystanie z morfologii, słowotwórstwa, składni, leksyki, tropów stylistycznych, itp. styl funkcjonalny-to utrwalony w społeczeństwie sposób użytkowania języka w analogicznych sytuacjach komunikacyjnych i podobnych celach.

Styl potoczny Cechy: Mikrosytuacyjność Nieoficjalność Spontaniczność i swoboda Ekspresyjność Wartościowanie Komizm Codzienność tematów Duża ilość gotowych szablonów

Mechanizmy porządkowania świata w języku potocznym: Styl potoczny Mechanizmy porządkowania świata w języku potocznym: Typizacja Kategorie są tworzone wokół egzemplarza idealnego Kolekcja Łączenie elementów świata W zespoły naturalne, a nie logiczne

2 rejestry stylu potocznego Styl potoczny 2 rejestry stylu potocznego Neutralny Najczęściej powtarzające się słownictwo Baza dla innych stylów Emocjonalny Bardzo dużo określeń negatywnych, np. odmiana rubaszna, wulgarna, żartobliwa, itp.

Styl naukowy Językowe wykładniki stylu naukowego: Tekst główny obudowany tekstem pobocznym Wyraźna segmentacja Terminy naukowe Nie obowiązuje w dużym stopniu estetyka Duże nasycenie wyrazami obcymi Słownictwo abstrakcyjne Przeważają zdania złożone Zdania mają najczęściej formę bezosobową Duże nasycenie słownictwem porządkującym, np. reasumując

Styl naukowy Gatunki tekstu naukowego Gatunki mówione Artykuł Studium Rozprawa, Monografia Eseje Raport Encyklopedia Krytyka Recenzja Wykład Kolokwium Referat Konsultacja Polemika Konwersatorium Egzamin

W naukach humanistycznych Styl naukowy W naukach humanistycznych Styl teutoński Skomplikowana składnia, dużo terminów, bardzo merytoryczny Styl saksoński Koncentruje się na odbiorcy, Łatwo się czyta, dużo anegdot, Dialogowy charakter Źle użyty przechodzi w bełkot naukowy Źle użyty prowadzi do banalizacji

Styl urzędowy Cechy Dyrektywność Łączność poprzez teksty prawne ze stylem naukowym Redukcja ekspresywnej strony języka Organizuje nasze życie społeczne Nadawcą to zwykle reprezentant danej instytucji Odbiorca to każdy obywatel Dominująca pozycja nadawcy, brak dialogu

Styl urzędowy Wykładniki językowe Tryb rozkazujący Czasowniki modalne Schematyzacja języka Bezosobowy charakter wypowiedzi Większy udział rzeczowników niż czasowników Dużo obcego słownictwa i składni

Kod językowy w reklamie: Styl reklamowy Kod językowy w reklamie: Środki parajęzykowe Środki językowe: Twierdzenia, presupozycje i sądy implikowane, Implikatury konwersacyjne foniczne graficzne

Struktura wypowiedzi reklamowej Styl reklamowy Struktura wypowiedzi reklamowej Elokwencja Ta część wypowiedzi, która może przybierać kształt opowiedzianej historii bądź impresji Dewiza Krótka zwykle 1-zdaniowa forma wypowiedzi, Przybierająca kształt hasła, którym może być slogan

Styl reklamowy Cechy: Metafory Epitety pozytywnie wartościujące Eufemizmy Zmiany w znaczeniu wyrazów np. zwykły- skojarzenie negatywne Nacechowanie liczebników porządkowych i głównych Stopień wyższy i najwyższy przymiotników Niby-dialog

Internet Hipertekst- to tekst: Niezhierarchizowany Bez początku i końca Przeznaczony do czytania nielinearnego Zbudowany z połączonych ze sobą słów, animacji, dźwięków, statycznych lub ruchomych obrazów, do których przechodzi się za pomocą łącz elektronicznych

Internet Łączy właściwości mówionej i pisanej formy mowy Język w Internecie: Łączy właściwości mówionej i pisanej formy mowy Akronimy-wyrazy utworzone z 1. liter wyrazów zdania lub wyrażenia(najcz. ang.), np. BTW, GOK Powrót do pisma piktograficznego - emotikony Osobliwa interpunkcja i ortografia Opisy akcji i zachowań niewerbalnych

Polityka Styl retoryczny: Pouczenie słuchacza Przekonane słuchacza do stanowiska czy racji mówiącego Poruszenia jego emocji Zaspokojenie jego gustów estetycznych

Polityka Nowomowa: Fun. perswazyjna Dychotomiczny obraz świata Wyraziste narzucanie oceny - etykietowanie Fun. magiczna-tworzenie rzeczywistości Nieweryfikowalność Uboga leksyka Fun. kontrolna-rytualizacja

Polityka Polski język polityki po 1989 roku: Reakcja na nowomowę Mała konwencjonalizacja Nowe gatunki: debaty parlamentarne i prezydenckie, orędzia, konferencje prasowe Podstawą wiarygodności języka jest jego zw. z polszczyzną potoczną, kolokwialną Antyetykieta językowa Wyrazy-etykietki Przerost formy nad treścią

Media Na jakość języka mediów miały wpływ zmiany w l. 90-tych; przejście do polszczyzny potocznej jako manifestacja odejścia od cenzury, protest przeciwko nowomowie.

Język mediów Unifikacja: zacierania się różnica między językiem radia, gazet, TV Uproszczenie reguł językowych Zwiększenie swobody form związanych z etykietą językową Udramatyzowanie relacji Egzaltowane przymiotniki, używanie superlatywów Dostosowanie do gustów odbiorcy-kicz językowy

Język mediów Inf. zwrócona na sama siebie, a nie na to czego dotyczy Sprymityzowanie kompetencji językowych Schematyczność i inercja językowa Epatowanie wulgaryzmami, prostacka gra półsłówkami Retoryka ostrego konfliktu: metaforyka militarna, jednoznaczne etykietki

Język mediów Ekspansja wyrazów obcych Rankingowe widzenie rzeczywistości Neologizmy i okazjonalizmy Dążenie do skrótowości Nonszalancja językowa u dziennikarzy Zliberalizowały się reguły etykiety językowej Wzrost fun. fatycznej języka