Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Advertisements

Wzmacniacz operacyjny
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
z wody powstało i z wody się składa.
Ultra i Infradźwięki.
CZWOROKĄTY Prezentacja została wykonana przez Kacpra Jackiewicza.
Prąd elektryczny Paweł Gartych kl. 4aE.
Z historii naszej szkoły…
Drgania.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Fale.
Elektryczność i Magnetyzm
Elektryczność i Magnetyzm
Soczewki – konstrukcja obrazu Krótkowzroczność i dalekowzroczność.
„Fizyka także może być ciekawa, czyli...”
Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
25 PRZYKAZA Ń. 1. Nie dyskutuj z go ś ciem, który ma nad Tob ą pó ł litra przewagi!
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
Gumowy Surowiec.
EFEKT CIEPLARNIANY.
Mgr Miros ł aw Urbaczewski. W łą czenie si ę do ruchu to rozpocz ę cie jazdy po wcze ś niejszym postoju lub zatrzymaniu si ę, nie wynikaj ą ce z warunków.
BUDOWA, WŁAŚCIWOŚCI ORAZ ROLA TŁUSZCZÓW W ORGANIŹMIE
Przegląd funkcji Lab 1 i 2.
Fale dźwiękowe.
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Krajobraz i jego elementy
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
Mateusz Siuda klasa IVa
Energia mechaniczna.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Równowaga rynkowa.
Dziś Twoje urodzinki ! Usiądź wygodnie i oglądaj ! ;D
Z okazji Ś wi ą t Bo ż ego Narodzenia w naszej szkole odbyły si ę warsztaty plastyczne dla klas 1-3 prowadzone przez Panie z firmy Werbena.
G ł ówny Inspektorat Weterynarii wrze ś nia 2014r.
Edukacja w Burkina Faso
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Wyja ś nij co to jest: a) ś nieg; b) mg ł a; c) hydrosfera; d) tsunami; e) wody mineralne.
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Moje ulubione rasy psów
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Temat: Ruch drgający harmoniczny.
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
© IEn Gdańsk 2011 Technika fazorów synchronicznych Łukasz Kajda Instytut Energetyki Oddział Gdańsk Zakład OGA Gdańsk r.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Zasada zachowania energii
Spektroskopia Ramana dr Monika Kalinowska. Sir Chandrasekhara Venkata Raman ( ), profesor Uniwersytetu w Kalkucie, uzyskał nagrodę Nobla w 1930.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz –
Notatnik referat.txt Paint kwiatek.bmp Word opowiadanie.doc.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Co to jest dźwięk ? ► Dźwięk – fala akustyczna rozchodząca się w danym ośrodku sprężystym (ciele stałym, płynie, gazie) zdolna wytworzyć wrażenie słuchowe,
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
7. Oscylator harmoniczny
Matematyka w Muzyce.
Temat: Ruch drgający. Okres i częstotliwość drgań.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
3. Wykres przedstawia współrzędną prędkości
Zapis prezentacji:

Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik Opiekun : E. Bielińska, nauczyciel fizyki Publiczne Gimnazjum w Nowej Karczmie

Fala to rozchodzenie się w przestrzeni zaburzenia stanu ośrodka materialnego, czyli rozchodzenie się wszelkiego rodzaju drgań.

W procesie rozchodzenia się fali zasadnicze znaczenie ma proces przekształcania potencjalnej energii mechanicznej (energii ciśnienia bądź naprężenia) w energię kinetyczną. Jeżeli po odkształceniu/sprężeniu ośrodek znaczną część energii potencjalnej przekształci ponownie w energię kinetyczną, to fala mechaniczna może rozchodzić się na znaczne odległości.

Wielkości fizyczne opisujące falę Długość fali Długością fali nazywamy odległość jaką przebywa fala w czasie jednego okresu. Kiedy nadchodzi fala o określonej częstotliwości, jej grzbiety znajdują się w równych odległościach od siebie. Odległość związana z jednym pełnym drganiem to długość fali. Fale o wyższej częstotliwości mają mniejszą długość fali. Fale o niższej częstotliwości mają większą długość fali.

Wielkości fizyczne opisujące falę Długość fali oznacza się grecką literą lamba (λ). Długość ta zależy od częstotliwości fali f i prędkości fali V. Zależność pomiędzy tymi wielkościami jest następująca:

Wielkości fizyczne opisujące falę Amplituda fali Jest to maksymalne wychylenie cząstki z położenia równowagi. Amplituda fali to wysokość grzbietu lub głębokość doliny fali. Większa amplituda oznacza, że fala niesie więcej energii. Amplitudę zwykle oznaczamy dużą literą A, lub też poprzez zapis ymax .

Wielkości fizyczne opisujące falę

Wielkości fizyczne opisujące falę Częstotliwość fali Częstotliwość fali mówi o szybkości rozchodzenia się grzbietów fali. Jest to liczba pełnych drgań fali, od grzbietu do grzbietu, na jedną sekundę. Częstotliwość mierzymy w hercach (f=[Hz]=[1/s]). Jeden herc to jedno pełne drganie na sekundę. Dla przykładu fale radiowe UKF rozchodzą się z częstotliwością około 100 milionów herców. Nazwa tej jednostki pochodzi od nazwiska niemieckiego fizyka Heinricha Hertza.

Wielkości fizyczne opisujące falę Załamanie fali Fala zmienia prędkość rozchodzenia się wchodząc do ośrodka o innej gęstości.

Załamanie się fali

Film pokazuje sposób rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w ośrodku

Heinrich Hertz (1857-1894)

Heinrich Hertz (1857-1894) Urodził się w Hamburgu w 1857 roku. Heinrich był w szkole jednym z najlepszych uczniów. Wykazywał zdolności nie tylko do matematyki i fizyki, ale także do przedmiotów humanistycznych. Hertz lubił pracować w szkolnych warsztatach, zwłaszcza przy maszynach do obróbki metalu i drewna. Studiował na uniwersytecie w Berlinie fizykę pod kierunkiem wybitnego uczonego, Hermanna Helmholtza