STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA STRATEGIA LOKALIZACJI Bliskość rynku zbytu Integracja z innymi jednostkami danej organizacji, Dostępność siły roboczej, Dostępność udogodnień infrastruktury socjalnej, Dostępność dróg transportowych, Dostępność zasileń, zarządzanie produkcją
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA STRATEGIA LOKALIZACJI Dostępność uzbrojenia terenu, Dogodność warunków klimatycznych i właściwości terenu, Przepisy lokalne, Miejsce na rozbudowę, Wymagania bezpieczeństwa, Koszty parceli, Sytuacja polityczna, kulturalna i ekonomiczna, Dotacje, podatki, bariery eksportowo – importowe. zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA METODA OCENY MIEJSCA LOKALIZACJI Wybrać czynniki wyboru lokalizacji i przydzielić im wagi Przeanalizować każde miejsce lokalizacji oceniając je z punktu widzenia każdego z czynników. Należy rozpatrywać kolejne czynniki dla danego miejsca lokalizacji, a nie odwrotnie. Przydzieloną ocenę mnoży się przez odpowiedni współczynnik wagowy, a iloczyny sumuje się dla każdego z możliwych miejsc lokalizacji. zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją METODA OCENY MIEJSCA LOKALIZACJI lokalizacja czynnik waga A B C D I 3 3 / 9 II 2 / 20 10 III 5 3 / 15 IV 1 4 / 4 V 8 4 / 32 VI 7 3 / 21 91 razem zarządzanie produkcją
Planowanie lokalizacji przedsiębiorstwa zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Planowanie lokalizacji przedsiębiorstwa powinno uwzględniać również problem lokalizacji punktów dystrybucji wyrobów i usług Jaka będzie ich liczba ? Usytuowanie Wielkość Przydział do grupy klientów Przydział do wytwórni lub punktów obsługi Wielkość zadań Rodzaj transportu zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Skomputeryzowany system planowania lokalizacji i dystrybucji Symulacja systemu pozwala na zbadanie wpływu zmian: Struktury rynku i popytu Zdolności produkcyjnych Wyrobów, usług – ich asortymentów Cen Kosztów materiałowych Dostępności źródeł energii zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Skomputeryzowany system planowania lokalizacji i dystrybucji Symulacja systemu pozwala na zbadanie wpływu zmian: Dostępności zapasów (siły roboczej) Rodzaju i organizacji transportu Liczby punktów sprzedaży Pogody zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Ograniczenia w projektowaniu obiektów: Jakie są wymagane obiekty i pomieszczenia Jakie obiekty istnieją, które należy zmodernizować jakie należy wybudować Termin ukończenia budowy Okres eksploatacji Szczegółowa lokalizacja Maksymalny koszt zarządzanie produkcją
LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Czynniki do uwzględnienia podczas projektowania obiektów: Wielkość obiektu, Liczba kondygnacji, Dostęp, Uzbrojenie, Wolna przestrzeń nad głową, zarządzanie produkcją
LOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Czynniki do uwzględnienia podczas projektowania obiektów: Przenoszone obciążenia mechaniczne, Oświetlenie, Ogrzewanie i wentylacja, Usuwanie odpadów, Specjalne wymagania procesu technologicznego. zarządzanie produkcją