PRAWO FINANSOWE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Narodowy bank centralny
Prawo administracyjne
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
STANOWIENIE PRAWA I PODSTAWY FINANSÓW PUBLICZNYCH
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Uchwalanie ustawy budżetowej.
Władza sądownicza w Polsce
Budżet państwa.
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Rząd i prezydent.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Temat: Pojęcie źródła prawa
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Władza ustawodawcza.
Instytucja scaleń gruntów w świetle znowelizowanej ustawy o scalaniu i wymianie gruntów Jerzy Kozłowski Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Ziemią.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> PICTURE START.
Władza ustawodawcza cz. II
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Zasady budżetowe.. Zasady budżetowe traktowane są jako: cechy idealnego budżetu, cechy idealnego budżetu, elementy definicji budżetu, elementy definicji.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Wprowadzenie do prawa budżetowego
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Sądy Administracyjne w Polsce
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Finanse publiczne i prawo finansowe, wykład 1.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Zapis prezentacji:

PRAWO FINANSOWE

PRAWO FINANSOWE – jest to zespół norm prawnych, które określają uprawnienia i obowiązki związane z celami polityki państwa oraz tryb ich realizacji, a także formy odpowiedzialności prawnej

Finanse publiczne

FINANSE to zjawiska związane z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych

FINANSE PUBLICZNE „ogólnonarodowe” NIEPUBLICZNE lub „społeczne”. Mówi się także powszechne, jawne, przeznaczone dla ogółu NIEPUBLICZNE - finanse prywatne sensu stricto - finanse zrównane z prywatnymi - finanse grupowe

ZASADA WYŁĄCZNOŚCI USTAWY W SPRAWACH FINANSÓW PUBLICZNYCH – oznacza, że pewne kwestie najważniejsze (takie jak: porządek i ramy publicznej gospodarki finansowej, system podatków i opłat, organizacja Skarbu Państwa oraz sposób zarządzania majątkiem Skarbu Państwa a także unormowanie prawa budżetowego) mogą być regulowane tylko w drodze ustawy lub z wyraźnego jej upoważnienia

ZASADY BUDŻETOWE zasada powszechności zasada jedności budżetu zasada niefunduszowania zasada szczegółowości budżetu zasada równowagi budżetowej zasada jawności budżetu zasada przejrzystości budżetu

BUDŻET PAŃSTWA – jest to roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, sądów i trybunałów, administracji rządowej, uchwalany w formie ustawy na okres roku budżetowego

Odrębności trybu uchwalania ustawy budżetowej inicjatywa ustawodawcza należy wyłącznie do Rady Ministrów i jest ujęta jako obowiązek rządu projekt ustawy budżetowej powinien być przedłożony Sejmowi najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego, tzn. przed dniem l października, chyba że zaistnieje wyjątkowy przypadek jeżeli nie uda się na czas przygotować projektu ustawy budżetowej na okres całego roku, to rząd ma obowiązek wnieść projekt ustawy o prowizorium budżetowym nie ma możliwości zastosowania trybu pilnego pierwsze czytanie musi odbyć się na posiedzeniu Sejmu projekt kierowany jest w całości do Komisji Finansów Publicznych nie jest dopuszczalne ustalenia przez Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidzianego w projekcie ustawy budżetowej Senat ma 20 dni w którym może zająć stanowisko. Senat nie ma możliwości zaproponowania odrzucenia ustawy, może tylko uchwalać do niej poprawki, które w ogólnym trybie, wynikającym z art. 121 ust. 3, podlegają rozpatrzeniu przez Sejm prezydent ma 7 dni na podpisanie ustawy budżetowej, nie może skierować przeciw niej weta ustawodawczego, może ją natomiast skierować do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli prewencyjnej Trybunał Konstytucyjny obowiązany jest do wydania orzeczenia nie później niż w terminie 2 miesięcy

Wykonanie ustawy budżetowej jest corocznie poddawane specjalnemu postępowaniu kontrolnemu w Sejmie Rada Ministrów ma obowiązek przedłożyć Sejmowi w terminie 5 miesięcy od zakończenia roku budżetowego sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej wraz z informacją o stanie zadłużenia państwa Sejm powinien rozpatrzyć sprawozdanie w terminie 90 dni wraz ze sprawozdaniem rządu do Sejmu wpływają też dwa dokumenty Najwyższej Izby Kontroli: analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej oraz opinia w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów