Better civic education at school Joanna Pietrasik, Civis Polonus Foundation.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
PROJEKT Projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.3.4, zwyciężył w konkursie.
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Kwiecień 2014 r. Debata.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
SamoGazetkaComeniusRząd czyli… O działalności w naszej szkole.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADANIA W RAMACH PROJEKTU „MŁODZI GŁOSUJĄ” LEKCJA O PARLAMENCIE EUROPEJSKIM MŁODZIEZOWY OŚRODEK WYCHOWAWCZY KWIDZYN.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Młodzieżowa Rada Gminy
Szkoła Promująca Zdrowie
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
 Stowarzyszenie powstało z inicjatywy rodziców dzieci i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Widomej.  Członkami-założycielami jest 21 osób. Stowarzyszenie.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nasza „mała” demokracja
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Better civic education at school Joanna Pietrasik, Civis Polonus Foundation

Fundacja stawia sobie za cel rozwijanie postaw obywatelskich umożliwiających jednostkom aktywne uczestniczenie w życiu publicznym

Pragniemy wspierać budowanie dobrego państwa, które jest tworzone przez obywateli Otwartych, czyli wrażliwych, ufnych, umiejących budować więzi międzyludzkie, Kompetentnych, czyli znających swoje uprawnienia i umiejących z nich korzystać, Zaangażowanych, czyli wierzących, że ich udział w życiu wspólnoty ma sens, troszczących się o jej stan oraz przyszłość

4www.civispolonus.org.pl Lepsza edukacja obywatelska w szkole Wspieramy szkoły w procesie kształtowania młodych obywateli. Robimy to poprzez realizację innowacyjnych projektów, prowadzenie specjalistycznych szkoleń na temat samorządu uczniowskiego, organizując bezpośrednie zajęcia z uczniami oraz opracowując materiały edukacyjne dla nauczycieli.

W projekcie Fundacja Civis Polonus odpowiedzialna jest za rozwój wśród uczniów i uczennic kompetencji społeczno-obywatelskich

119 małych wiejskich szkół podstawowych 7000 dzieci 440 nauczycieli 9 województw

Jak rozumieć kompetencje społeczne? 1.Zdolność do porozumiewania się w różnych środowiskach 2.Wyrażania i rozumienie różnych punktów widzenia 3.Negocjowanie 4.Wykazywanie się tolerancją 5.Zdolność empatii i tworzenia klimatu zaufania 6.Radzenie sobie ze stresem i frustracją 7.Opierają się na współpracy, asertywności i prawości 8.Osoby powinny interesować się rozwoje społeczno-gospodarczym, komunikacją międzykulturową 9.W ich konsekwencji dzieci powinny umieć pokonywać uprzedzenia i osiągać kompromis

Jak rozumieć kompetencje obywatelskie? Znajomość pojęć: sprawiedliwość, równość, obywatelstwo i prawa człowieka. Znajomość wydarzeń historycznych Rozumienie celów, wartości i polityki jakimi kierują się ruchy społeczne i polityczne Znajomość struktur UE wiedza

Jak rozumieć kompetencje obywatelskie? zdolność do efektywnego zaangażowania, wraz z innymi ludźmi w działania publiczne, wykazywania solidarności i zainteresowania rozwiązywaniem problemów stojących przed lokalnymi i szerszymi społecznościami. konstruktywne uczestnictwo w działaniach społeczności lokalnych i sąsiedzkich oraz uczestnictwo w procesach podejmowania decyzji na wszystkich poziomach, od lokalnego, poprzez krajowy, po europejski. umiejętności

Jak rozumieć kompetencje obywatelskie? Pełne poszanowania praw człowieka Przynależność do wspólnoty lokalnej, narodowej, europejskiej, globalnej Konstruktywne uczestnictwo obejmuje działalność obywatelską postawa

Na czym nam najbardziej zależy… 1.zainteresowanie przeszłością i przyszłością swojej okolicy oraz jej rozwojem społeczno-gospodarczym 2.wyrażanie własnej opinii oraz udział w procesach decyzyjnych 3.konstruktywne uczestnictwo w działaniach społeczności lokalnej i sąsiedzkiej

Jak to robimy? 1.Przygotujemy materiały edukacyjne i scenariusze zajęć do pracy projektowej. 2.Opracujemy scenariusze projektów edukacyjnych dotyczące kompetencji społeczno-obywatelskich dla uczniów klas I-III i IV-VI. W pakietach materiałów edukacyjnych znajdują się krótsze scenariusze dla klas I-III (16-godzinne) oraz dłuższe (20-godzinne) dla klas IV-VI. 3.Organizujemy dla najzdolniejszych uczniów z kl. 4-6, 5-dniowe Letnie Obozy Naukowe. 4.Wspieramy poprzez czaty, fora internetowe oraz szkolenia dla zespołów projektowych nauczycieli biorących udział w projekcie.

Projekty edukacyjne w małych wiejskich szkołach

Portrety Projekt dla klas 1-3 Celem ogólnym projektu jest nabycie przez uczniów umiejętności odkrywania bogactwa tkwiącego w różnorodności ludzi. Istotą projektu jest wykonanie przez uczniów portretów swoich klasowych kolegów/koleżanek, które mają oddać jak najlepiej cechy osobiste a następnie zaprezentowanie go społeczności szkoły. W wyniku realizacji projektu powstają portrety-kolaże i odbywa się wernisaż prac. Szkoła Podstawowa w Gorzanowie

Skarby naszej wsi Projekt dla klas 1-3 Celem ogólnym projektu kształtowanie poczucia wartości własnej dzieci oraz dumy z małej ojczyzny. Istotą projektu jest rozwijanie zdolności do efektywnego zaangażowania w działania społeczności lokalnej, nabycie umiejętności poszukiwania rady oraz informacji. W wyniku realizacji projektu powstaje wielkoformatowa mapa wsi z naniesionymi skarbami oraz mini-przewodnik umożliwiający zapoznanie się ze skarbami. Szkoła Podstawowa, Nowe Kanigowo

Szkolne reguły-nasze znaki drogowe Projekt dla klas 1-3 Celem ogólnym projektu jest przygotowanie dzieci do aktywnego i świadomego uczestnictwa w procesie tworzenia reguł zachowania w szkole. Istotą projektu jest poznanie i wdrażanie przez dzieci reguł zachowania w szkole i otoczeniu. W wyniku realizacji projektu powstają szkolne znaki drogowe-piktogramy przedstawiające reguły zachowania w szkole oraz ściana rymowanych Reguł Zachowania w Szkole. Szkoła Podstawowa, Kadłub

Dzień zabaw ze świata Projekt dla klas 1-3 Celem ogólnym projektu jest poznanie i upowszechnienie zabaw z różnych stron części świata oraz zaangażowanie dzieci do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej. Istotą projektu jest rozbudzenie postaw tolerancji, zdolności do empatii, oraz zdobycie wiedzy o różnych częściach świata. W wyniku realizacji projektu dzieci organizują Dzień zabaw ze świata dla uczniów z całej miejscowości.

Na pewno największym sukcesem jest to, że poprzez działania w tym projekcie, dzieci zrozumiały, że szkoła jest ważną częścią społeczności lokalnej, a to co w niej robią jest odbiciem praw i zasad istniejących w naszym społeczeństwie.,,Uważam, że największym sukcesem jest to,że dzieci chętnie zostają po lekcjach w szkole. Nie biegną już prosto do domu, pytają ciągle jakie będą zajęcia dodatkowe. Wypowiedzi nauczycieli

Efekty naszej pracy poznanie swojej okolicy i docenienie jej wartości dobra zabawa dzieci zrozumienie przez dzieci wartości reguł oraz stanie na straży ich przestrzegania integracja grupy rozbudzenie odpowiedzialności za wspólną pracę przestrzeganie ustalonych zasad przekonanie uczniów, że mogą mieć wpływ na szkołę lepsze utożsamianie się dzieci z regułami szkolnymi zainteresowanie realizacją projektu władz miasta, sojuszników szkoły. możliwość pokazania rodzicom i społeczności jakie ciekawe rzeczy robi szkoła Projekty dla klas w szkołach podstawowych

Letnie Obozy Naukowe Celem Letnich Obozów Naukowych jest poznanie przez uczestników i uczestniczki roli jaką pełnią instytucje polityczne, gospodarcze i kulturalne w państwie. Uczniowie zapraszani do Warszawy poznają jej rangę, specyfikę, historię i znaczenie jako stolicy kraju. Czas spędzony na Letnich Obozach Naukowych to możliwość dla młodych ludzi doświadczenia ciekawych, ważnych i inspirujących ludzi oraz miejsc stolicy. W lipcu 2011 roku do Warszawy przyjechało łącznie 110 uczniów i uczennic małych, wiejskich szkół.

Letnie Obozy Naukowe Wizyta w Sejmie i Senacie RP

Letnie Obozy Naukowe Wizyta w Pałacu Prezydenckim

Letnie Obozy Naukowe Wizyta w redakcji Polityki i PAP

Letnie Obozy Naukowe Wizyta w Trybunale Konstytucyjnym i Centrum Nauki Kopernik

Letnie Obozy Naukowe Odpoczynek po ciężkim dniu…

uczniowie się zintegrowali; uczniowie zdobyli umiejętności współpracy, realizowania wspólnych zadań, dzielenia się odpowiedzialnością; chłopcy i dziewczęta w szkołach zyskali większy wpływ na życie szkoły i są z tego zadowoleni!; w szkole wiele się działo, uczniowie mieli przyjemność z angażowania się w projekty; uczniowie wyszli ze swoimi działaniami do środowiska lokalnego, lepiej je poznali i zainteresowali się nim. To co najważniejsze!

Edukacja obywatelska we wspólnocie lokalnej

Młodzieżowe Rady Gmin

Co zrobiliśmy? TWORZENIE MŁODZIEŻOWYCH RAD 2004 Powstała MRD na Bemowie 2005 – 2006 działalność MRD na Bemowie 2007 Powstała MRD na Woli 2007 Konferencja Młodzież współdecyduje o swoim mieście 2008 Powstają MRD w 9 dzielnicach Warszawy X powołanie Młodzieżowej Rady Warszawy powstanie i działalność MRD na Białołęce

Co robimy? TWORZENIE MŁODZIEŻOWYCH RAD Pracujemy z MRD na Białołęce Pracujemy z Młodzieżowymi Radami Gmin w Baranowie i Leoncinie w ramach projektu Baranów i Leoncin dobrze rządzone Pracujemy z Młodzieżowymi Radami Gmin w Łubiance, Płużnicy, Baranowie w ramach projektu Młodzieżowe Rady Gmin jako mechanizm konsultacji społecznych Pomagamy powstać Młodzieżowej Radzie Miasta Bieruń

Co to jest młodzieżowa rada? DZIAŁALNOŚĆ MŁODZIEŻOWYCH RAD grupa młodych osób wybranych po 2-4 osoby z każdej szkoły w gminie/wspólnocie członkowie wybierani są w bezpośrednich, powszechnych wyborach we wszystkich gimnazjach kadencja trwa rok/dwa

Cele młodzieżowych rad DZIAŁALNOŚĆ MŁODZIEŻOWYCH RAD Wyraża opinie młodzieży w sprawach jej dotyczących Konsultuje decyzje władz samorządowych dotyczące młodych obywateli Realizuje przedsięwzięcia dla młodzieży w społeczności lokalnej

Formy aktywności młodzieżowych rad DZIAŁALNOŚĆ MŁODZIEŻOWYCH RAD 1. MRG konsultuje i opiniuje decyzje władz na temat młodych 2. MRG dyskutuje o sprawach dotyczących młodzieży i gminy 3. MRG realizuje projekty na rzecz społeczności 4. MRG zapewnienia widoczność swoich działań

Co robi młodzieżowa rada? DZIAŁALNOŚĆ MŁODZIEŻOWYCH RAD Regularnie spotyka się na warsztatach Komunikuje się z rówieśnikami (ulotka, strona www) Spotyka się z władzami gmin i dzielnic Bierze udział w posiedzeniach komisji i sesjach rady dzielnicy Działa na rzecz szkół (np. debaty w szkołach) Realizuje przedsięwzięcia skierowane do młodzieży

Młodzieżowa Rada Gminy to sposób na systematyczne działanie obywatelskie młodzieży w swojej społeczności

zainteresowanie młodzieży sferą polityki na poziomie lokalnym, kształtowanie umiejętności podejmowania działań na rzecz swojej społeczności lokalnej, rozwijanie dialogu pomiędzy przedstawicielami władz wykonawczych i stanowiących a młodzieżą, zwiększenie zrozumienia potrzeb i problemów młodzieży przez władze lokalne, zwiększenie skuteczności działań prowadzonych przez władze społeczności na rzecz młodych ludzi Korzyści działalności młodzieżowej rady w społeczności

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ