Nowe teorie handlu międzynarodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Advertisements

Dochody i wydatki w gospodarce otwartej. Analiza międzyokresowa
WZROST I ROZWÓJ GOSPODARCZY
Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Teoria proporcji czynników produkcji: model Heckschera - Ohlina
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Uproszczony model Paula Krugmana (podręcznik K&O), rozdz. 6)
Plan wykładów z mikroekonomii
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Polityka handlowa i protekcjonizm
Wzrost gospodarczy: modele wzrostu
Dochód narodowy: definicje i rachunki
Handel Międzynarodowy
Teorie handlu miedzynarodowego
Znaczenie dla rynku europejskiego
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Gospodarka światowa.
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Przygotował Witold Przychoda
Podstawowa analiza rynku
TEORIA HECKSCHERA-OHLINA
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
P O P Y T , P O D A Ż.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Przestrzenna koncentracja działalności naukowo-badawczej w Warszawie a regionalna strategia innowacji Mazowsza Prof. dr hab. Marzenna A. Weresa Instytut.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Wprowadzenie do mikroekonomii
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Międzynarodowe stosunki gospodarcze Prof. dr hab. Jolanta Zieziula
Model cyklu realnego.
Standardowy model handlu międzynarodowego Teoria Heckshera-Ohlina
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Handel wewnątrzgałęziowy i przewagi komparatywne
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Dlaczego kraje handlują?
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Bilans płatniczy i współzależności makroekonomiczne
Niska inflacja i niskie bezrobocie jako cele polityki stabilizacyjnej.
TPK jako teoria wartości oparta na kosztach produkcji
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Słabość teorii klasycznej:
Firmy globalne.
mgr Małgorzata J. Januszewska
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Badanie dynamiki zjawisk
Promotorzy prac magisterskich
Zapis prezentacji:

Nowe teorie handlu międzynarodowego

Handel wewnątrzgałęziowy Nowe tendencje w rozwoju wymiany międzynarodowej a model Heckschera – Ohlina; Handel wewnątrzgałęziowy zróżnicowanie dóbr; korzyści ze skali produkcji; Różnice technologiczne teoria luki technologicznej teoria cyklu życia produktu; dynamiczne korzyści skali; wykorzystanie przewag przedsiębiorstw ponadnarodowych

Struktura handlu światowego

Teorie wyjaśniające handel międzynarodowy

Handel wewnątrzgałęziowy Definicja i opis zjawiska Pomiar handlu wewnątrzgałęziowego: indeks Grubela – Lloyda:

Handel wewnątrzgałęziowy: przyczyny i skutki Zróżnicowanie dóbr; Korzyści ze skali produkcji; Konkurencja monopolistyczna. Handel wewnątrzgałęziowy przeważa w wymianie między krajami o podobnym wyposażeniu w czynniki produkcji. Korzyści z handlu wewnątrzgałęziowego (dostępność dóbr, niższe koszty) Handel wewnątrzgałęziowy nie powoduje redystrybucji dochodu między czynniki produkcji wewnątrz krajów.

Czynniki technologiczne i wymiana Teoria luki technologicznej (Posnera): posiadanie nowych technologii daje przewagę; różnice w tempie rozwoju technologii; etapy zmiany technologicznej; innowatorzy i imitatorzy; zanikanie luki; luka technologiczna między firmami.

Czynniki technologiczne i wymiana cd. Model cyklu życia (Vernona): faza wprowadzania nowego produktu; faza rozwoju; faza eksportu technologii; faza standaryzacji i zmian struktury handlu; zakończenie cyklu i rozwój wymiany zgodny z wyposażeniem w czynniki produkcji

Dynamiczne korzyści skali Korzyści skali z działalności innowacyjnej (akumulacja doświadczenia, stały proces uczenia się; centra badawczo – rozwojowe). Przewagi przedsiębiorstw ponadnarodowych

Korzyści z handlu zagranicznego Korzyści klasyczne (większy wolumen dóbr; większa efektywność gospodarcza; spadek cen; większy wybór). Korzyści dynamiczne (pobudzanie wzrostu gospodarczego, większa dynamika wzrostu; pobudzanie postępu technicznego i jego dyfuzja; zmiany strukturalne) Większa dynamika transferów kapitałowych i usług