Procedury dolotu i odlotu oraz służby ruchu lotniczego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie długich przelotów
Advertisements

SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
Projekt uruchomienia cywilnej działalności lotniczej na lotnisku Radom-Sadków Radom, 19 listopada 2007 r.
PODEJŚCIA DO LĄDOWANIA TYPU RNAV
INFRASTRUKTURA KRYTYCZNA
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo Materiał przygotowany na posiedzenie Zespołu ds. opracowania Programu Rozwoju.
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
PLAN PREZENTACJI Sesja Rady Miasta MIELECKI PARK PRZEMYSŁOWY – stan realizacji PROJEKT: Budowa Inkubatora Nowych Technologii IN- Tech wraz z.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Podział przestrzeni powietrznej (z punktu widzenia szybownika)
Planowanie lotów szybowcowych
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Lotnisko Warszawa/Modlin Świat U Progu Twojego Domu !
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Visual Meteorological Conditions (VMC) dla lotów VFR
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Odpowiedzialność za zderzenie statku powietrznego z ptakami (BS)
SYSTEMY NAWIGACYJNE SAMOLOTÓW F-16 BLOK 52+ I MIG-29A
SEPARACJE.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Z punktu widzenia PKBWL...
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Rozbudowa i modernizacja Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost zgodnie z IPI LRPO Zakończono inwestycje pn.: o Budowa drogi patrolowej. o Sieć elektroenergetyczna.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
POLSKA GRUPA ZBROJENIOWA S.A.
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Zapis prezentacji:

Procedury dolotu i odlotu oraz służby ruchu lotniczego Krzysztof Banaszek Warszawa – 24.06.2008

Instrumentalne procedury lotu są projektowane w oparciu o: Instrumentalne procedury lotu są projektowane w oparciu o: ICAO DOC 8168 – Aircraft Operations volume II ICAO DOC 9368 – Instrument Flight Procedures Construction Manual

INSTRUMENTALNE PROCEDURY LOTU To trasa lotu statku powietrznego, która jest obliczona przez projektanta i wykonywana w locie IFR w oparciu o własną nawigację, czyli w oparciu o urządzenia i systemy, których odbiorniki są zainstalowane w kabinie statku powietrznego. STAR RWY 29/33 ILS/DME RWY 33 (CAT A/B/C/D) SID RWY 33 Co to jest instrumentalna procedura lotu? To trasa lotu statku powietrznego, która jest obliczona przez projektanta i wykonywana w locie IFR w oparciu o własną nawigację, czyli w oparciu o urządzenia i systemy, których odbiorniki są zainstalowane w kabinie statku powietrznego. Rodzaje instrumentalnych procedur lotu: ze względu na fazę lotu: (SID, lot po trasie (ENR), STAR lub trasa dolotowa, IAP). ze względu na stosowaną metodę nawigacji: konwencjonalne, RNAV. ze względu na zapewniane „prowadzenie” (guidance): w poziomie (nieprecyzyjne) lub w poziomie i pionie (precyzyjne). Obliczenie trasy nominalnej procedury lotu dotyczy zarówno jej planu jak i profilu – dotyczy zatem nie tylko poziomego położenia statku powietrznego względem ziemi ale również określenia wysokości lotu. Trasa nominalna lotu, w zależności od fazy lotu podlega standaryzacji i ograniczeniom, które są zdefiniowane w ICAO DOC 8168 tom II. PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 3

IFR (Instrument Flight Rules) Przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów Lot IFR – lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów Wymagania: Wyposażenie statku powietrznego w urządzenia nawigacyjne i radiokomunikacyjne Posiadanie odpowiednich uprawnień przez załogę Zachowanie minimalnych wysokości lotu IFR (Instrumental Flight Rules) - lot IFR oznacza lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów. Różni się on od VFR (Visual Flight Rules) tym, że polega się tylko na informacjach odczytywanych z kokpitu samolotu. Wymagania: Wyposażenie statku powietrznego w urządzenia nawigacyjne i radiokomunikacyjne Posiadanie odpowiednich uprawnień przez załogę Zachowanie minimalnych wysokości lotu PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 4

Fragment mapy z AIP Polska przedstawiającyprzykład procedury SID RWY 29 dla lotniska Warszawa/Okęcie wraz z opisem słownym. Standardowy gradient wznoszenia 3.3%. MARIA 1G On RWY track to ALT 245/800ft. Turn left (but not before L AY or 1NM DME OKE if L AY is not available) to intercept R 175 WAR to PETEL. At PETEL turn left to intercept R 124 KRN to NIDAS. At NIDAS turn left to intercept R 094 LDZ to MARIA. Climb and maintain 1500m/5000ft unless otherwise cleared by ATC.

Przykład istniejących procedur STAR dla lotniska Warszawa/Okęcie.

Organy służby informacji powietrznej Przedstawione na slajdzie organy powołane są do zapewnienia: Informacji SIGMET Informacji o zmianie sprawności działania urządzeń nawigacyjnych Informacji o zmianach stanu lotnisk i ich urządzeń Informacji o lotach balonów wolnych bez załogi Informacji o warunkach pogody aktualnej i przewidywanej na lotniskach i na trasie lotu Informacji o niebezpieczeństwie kolizji statków powietrznych w przestrzeniach C, D, E, F i Gadsfrff FIC (Flight Information Center) – Przeznaczone jest do zapewniania służb ruchu lotniczego (FIS i ALS) w FIR poza przestrzenią kontrolowaną. W Polsce rolę FIC pełnią sektory FIS zlokalizowane w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu i Warszawie AFIS (Aerodrome Flight Information Service) Jest zapewniana w strefach ruchu lotniskowego i na lotniskach niekontrolowanych. ATIS (Automatic Terminal Information Service) jest to nadawany nieustannie komunikat, w postaci nagrania, zawierający najważniejsze dane operacyjne i warunki meteorologiczne na lotnisku. Piloci zwykle wysłuchują komunikatu ATIS przed skontaktowaniem się z kontrolą lotniska. Komunikaty są aktualizowane gdy nastąpi znacząca zmiana w zawartych informacjach. PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 7

- organy ATC: TWR, APP i ACC – wobec ruchu kontrolowanego GAT; Służby Ruchu Lotniczego – Air Traffic Services (ATS) w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa FIS udziela wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów. Służbę FIS pełnią: - organy ATC: TWR, APP i ACC – wobec ruchu kontrolowanego GAT; - organy FIS: - AFISO (AFIS Officer) – na lotnisku i w ATZ wobec ruchu niekontrolowanego GAT; - sektory FIS do FL95 wobec przelotów w ruchu niekontrolowanym. Służbę Informacji Powietrznej pełnią: Organy kontroli ruchu lotniczego Organy służby informacji powietrznej.

Służby Ruchu Lotniczego – Air Traffic Services (ATS) w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa Służbę Alarmową (ALRS) pełnią organy pełniące służbę ATC oraz organy pełniące służbę FIS. Służba ALRS jest pełniona wobec każdego lotu o którym wiadomo, że znajduje się w zagrożeniu i potrzebuje pomocy. Służbę Informacji Powietrznej pełnią: Organy kontroli ruchu lotniczego Organy służby informacji powietrznej.

- zapobiega zderzeniom się statków powietrznych podczas lotu; Służby Ruchu Lotniczego – Air Traffic Services (ATS) w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa Służba Kontroli Ruchu Lotniczego (ATC): - zapobiega zderzeniom się statków powietrznych podczas lotu; - zapobiega zderzeniom statków powietrznych ze sobą na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu; - usprawnia i utrzymuje uporządkowany przepływ ruchu lotniczego. Służbę ATC pełnią: - służba kontroli lotniska - Aerodrome Control (TWR); - służba kontroli zbliżania Approach Control (APP); - służba kontroli obszaru – Area Control (ACC). Podział Służby Kontroli Ruchu Lotniczego jest zależny od przestrzeni powietrznej, w której jest pełniona oraz od wykonywanych zadań. Wobec lotów kontrolowanych GAT w CTR służbę kontroli lotniska pełni organ kontroli lotniska (TWR) Wobec lotów kontrolowanych GAT w CTR / TMA służbę kontroli zbliżania pełni: - organ kontroli lotniska – TWR (służbę kontroli lotniska i zbliżania) lub - organ kontroli obszaru – ACC (służbę kontroli obszaru i zbliżania) lub - organ kontroli zbliżania – APP 3. Wobec lotów kontrolowanych w AWYs służbę kontroli obszaru pełni organ kontroli obszaru ACC (w szczególnych okolicznościach służbę tę pełni także organ kontroli zbliżania - APP)

VFR (Visual Flight Rules) Przepisy Wykonywania Lotów z Widocznością Lot VFR – lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością Ograniczenia: Warunki meteorologiczne Wykonanie lotu poniżej FL 200 (6100 m STD) Wykonanie lotu na lub powyżej minimalnych wysokości Wykonanie lotu z prędkością poddźwiękową Wykonanie lotu od wschodu do zachodu słońca Wyjątki: Loty specjalne VFR Loty VFR w nocy VFR (ang. Visual Flight Rules) - zasady lotu z widocznością to zestaw zasad w lotnictwie, w zgodności z którymi pilot statku powietrznego może odbywać lot w warunkach pozwalających na kontolę położenia statku za pomocą zewnętrznych punktów odniesienia. Lot wykonywany według tych zasad nazywa się lotem VFR. W locie VFR, za separację odpowiedzialny jest dowódca statku powietrznego. Wyjątkiem są loty VFR w niektórych klasach przestrzeni kontrolowanej. Ograniczenia: Warunki meteorologiczne Wykonanie lotu poniżej FL 200 (6100 m STD) Wykonanie lotu na lub powyżej minimalnych wysokości Wykonanie lotu z prędkością poddźwiękową Wykonanie lotu od wschodu do zachodu słońca Wyjątki: Loty specjalne VFR Loty VFR w nocy PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 11

PROCEDURY LOTU Z VFR To trasa lotu statku powietrznego, która jest wykonywana w locie VFR w oparciu o nawigację prowadzoną na podstawie wzrokowego rozpoznania charakterystycznych obiektów. Procedura lotu z widzialnością to trasa lotu wykonywana w oparciu o nawigację wzrokową. Powyżej przedstawiona jest mapa operacji VFR dla lotniska Warszawa/Okęcie. Innym przykładem procedury lotu VFR może być krąg nadlotnistowy, wyznaczany dla operacji startów i lądowań. PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 12

ATC - ZASADY Służba kontroli ruchu lotniczego powinna być zapewniona dla: wszystkich statków powietrznych wykonujących loty IFR w przestrzeni powietrznej klasy A, B, C, D i E; wszystkich statków powietrznych wykonujących loty VFR w przestrzeni powietrznej klasy B, C i D; wszystkich lotów specjalnych VFR; całego ruchu lotniskowego na lotniskach kontrolowanych; lotów kontrolowanych wychodzących poza przestrzeń powietrzną kontrolowaną w szczególnych sytuacjach (np. w celu ominięcia niebezpiecznych zjawisk pogody, awarii statku powietrznego). Zasady Służba kontroli ruchu lotniczego powinna być zapewniona dla: wszystkich statków powietrznych wykonujących loty IFR w przestrzeni powietrznej klasy A, B, C, D i E; wszystkich statków powietrznych wykonujących loty VFR w przestrzeni powietrznej klasy B, C i D; wszystkich lotów specjalnych VFR; całego ruchu lotniskowego na lotniskach kontrolowanych; lotów kontrolowanych wychodzących poza przestrzeń powietrzną kontrolowaną w szczególnych sytuacjach (np. w celu ominięcia niebezpiecznych zjawisk pogody, awarii statku powietrznego). PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 13

Ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz.U. Nr 249 z poz. 1828 Zgodnie z prawem służby ruchu lotniczego może zapewniać licencjonowany personel. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia te służby w polskiej przestrzeni powietrznej oraz na cywilnych lotniskach kontrolowanych i w przestrzeniach tych lotnisk. Natomiast za zapewnienie lotniskowej służby informacji powietrznej na cywilnych lotniskach niekontrolowanych odpowiada zarządzający lotniskiem. Głównym celem Agencji jest zapewnienie bezpieczeństwa statków powietrznych w FIR Warszawa. Statek powietrzny znajdujący się w powietrzu jest pod stałym nadzorem kontrolerów ruchu lotniczego. Ich zadanie polega na zapewnieniu bezpiecznych odległości (separacji) pomiędzy samolotami (a więc zapewnieniu służby kontroli ruchu lotniczego), oraz - w razie zaistnienia niebezpiecznej sytuacji w powietrzu - na udzieleniu pilotowi pomocy. Działalność Agencji odbywa się na trzech szczeblach kontroli terytorium Polski: Służba kontroli obszaru Służba kontroli zbliżania Służba kontroli lotniska Dodatkowo Agencja zapewnia także służbę informacji powietrznej (FIS) w przestrzeni niekontrolowanej. Współdziała także z organami poszukiwania i ratownictwa (SAR), zapewniając pełnienie służby alarmowej. Funkcje te PAŻP realizuje - między innymi - poprzez utrzymywanie naziemnego sprzętu nawigacyjnego i telekomunikacyjnego w należytym stanie, współpracę z organizacjami międzynarodowymi oraz poprzez zapewnienie środków (technicznych, jak i zasobów ludzkich) w celu zapewnienia służb ATS. PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 14

PAŻP w kontekście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Po raz pierwszy potrzeby transportu lotniczego mogą być finansowane z funduszy UE (2008-2013). Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko uwzględnia wspieranie inwestycji „lotniskowych” oraz nawigacyjnych (rozumianych przez PAŻP jako inwestycje w infrastrukturę żeglugi powietrznej). W ramach programu możliwe będzie finansowanie następujących rodzajów projektów: Budowa i modernizacja terminali pasażerskich, infrastruktury lotniskowej Wsparcie działań zmierzających do przygotowania budowy lotniska Rozbudowa infrastruktury nawigacyjnej Rozbudowa systemów ochrony i bezpieczeństwa lotnisk Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wnioskowania i realizacji przedsięwzięć

Rozwój lotnisk regionalnych - działania W Programie Rozwoju Lotnisk i LUN (przyjęty przez Rząd w 2007) wskazano obszary ciążenia dla lotnisk w Polsce. W przypadku dużych aglomeracji rozwijają się zwykle węzły lotnisk (zwykle z 1 lotniskiem wiodącym oraz lotniskami towarzyszącymi). W przypadku rozwoju nowych lotnisk wskazane jest : Posiadanie prawa własności do gruntów lub dysponowania na cele budowlane Przygotowanie Planu Finansowego określający rodzaj użytkowników lotniska i datę uruchomienia połączeń komunikacyjnych (służby TWR) Przygotowanie dokumentu Master Plan – Planu Generalnego lotniska Wczesne podjęcie rozmów z liniami lotniczymi w celu uzgodnienia rodzajów operacji lotniczych jakie będą wykonywane i typów samolotów W ramach procesu założenia i certyfikacji lotniska konieczne jest przygotowanie: Prognozy i planu organizacji ruchu lotniczego na lotnisku i w jego rejonie ze wskazaniem sposobów uniknięcia kolizji z ruchem prowadzonym z istniejących już sąsiednich lotnisk; Mapy z naniesionymi ograniczeniami wysokości zabudowy na lotnisku i w jego otoczeniu, z uwzględnieniem istniejących przeszkód lotniczych; INOP zawierający m. in. dane techniczno-operacyjne lotniska, w tym charakterystykę pola wzlotów, płaszczyzn wznoszenia (podejścia) oraz przeszkód lotniczych w rejonie lotniska, procedury podejścia do lądowania i procedury odlotu, uwzględniające lokalne ograniczenia wynikające z przepisów o ochronie środowiska.

Rozwój lotnisk regionalnych - działania Planując rozwój lotniska należy: Uwzględnić jego wpływ na rozwój miasta (w szczególności zabudowę wysokościową) Zaplanować i zaprojektować a następnie opublikować w AIP odpowiednie procedury dolotu i odlotu Uwzględnić efekty środowiskowe lotniska (szczególnie hałas) Na podstawie planowanego ruchu lotniczego (wielkość, rodzaj ruchu) założyć wykorzystanie początkowo służby A-FIS a docelowo służby TWR Uwzględnić fakt, że jeśli służbę TWR oraz CNS/ATM ma zapewniać PAŻP, to konieczne jest uzgodnienie tego z PAŻP (umowa/porozumienie o świadczeniu usług) na 3 lata przed datą rozpoczęcia służby 3 lata to okres niezbędny na wyszkolenie personelu i przygotowanie oraz certyfikację infrastruktury Zasady Służba kontroli ruchu lotniczego powinna być zapewniona dla: wszystkich statków powietrznych wykonujących loty IFR w przestrzeni powietrznej klasy A, B, C, D i E; wszystkich statków powietrznych wykonujących loty VFR w przestrzeni powietrznej klasy B, C i D; wszystkich lotów specjalnych VFR; całego ruchu lotniskowego na lotniskach kontrolowanych; lotów kontrolowanych wychodzących poza przestrzeń powietrzną kontrolowaną w szczególnych sytuacjach (np. w celu ominięcia niebezpiecznych zjawisk pogody, awarii statku powietrznego). PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS/KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO - PAŻP 17

Dziękuję za uwagę Adres pocztowy: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ul. Wieżowa 8 02-147 Warszawa website: www.pansa.pl Dział Zarządzania Informacją i Komunikacją tel.:  (+48 22) 574-67-70 faks: (+48 22) 574-67-78 e-mail: info@pansa.pl Rzecznik Prasowy Grzegorz Hlebowicz tel.: 022 574-67-74, 0-609-501-241 faks: 022 574-67-78 e-mail: rzecznik@pansa.pl