Zmiany w procesie podejmowania decyzji refundacyjnych – dostosowanie do dyrektywy przejrzystości Warszawa 19 marca 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Lista leków refundowanych
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Harmonizacja produktów leczniczych roślinnych, homeopatycznych i farmakopealnych Warszawa kwiecień 2008 r. 1.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
PODSUMOWANIE seminarium na temat ustawy refundacyjnej
mgr Małgorzata Cieślak
Wydział Oceny Technologii Medycznych
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Polityka lekowa w Polsce Polska droga do refundacji
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
KS-AOW 2006, KS-AOD 2006, KS-BLOZ aktualizacje systemów aptecznych
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
Poświadczanie dokumentów w KPA
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Dlaczego refundacja leków sierocych wymaga szczególnego podejścia? Krzysztof Łanda HTA Audit.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Zmiany w procesie podejmowania decyzji refundacyjnych – dostosowanie do dyrektywy przejrzystości Warszawa 19 marca 2008 r.

DYREKTYWA (89/105/EWG) Uzasadniona opinia KE z dn. 29 czerwca 2007 r. zarzuca Polsce brak implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy, w tym: 1.Niedotrzymywanie terminów rozstrzygnięć refundacyjnych; 2.Niedotrzymywanie terminów rozstrzygnięć cenowych; 3.Brak uzasadniania rozstrzygnięć refundacyjnych; 4.Brak uzasadniania rozstrzygnięć cenowych; 5.Brak uzasadniania dla kwalifikacji do poszczególnych poziomów refundacyjnych; 6.Brak weryfikowalnych kryteriów dotyczących rozstrzygnięć refundacyjnych, 7.Brak weryfikowalnych kryteriów dotyczących rozstrzygnięć cenowych; 8.Zbytnia ogólność kryteriów; 9.Brak definicji leków na choroby zakaźne lub psychiczne dla osób z upośledzeniem umysłowym, 10.Brak określenia warunków, wg których następuje kwalifikacja do wykazu niektórych chorób przewlekłych.

Część II DYREKTYWA (89/105/EWG) Uzasadniona opinia cd: 11.Brak zapewnienia procedury odwoławczej w stosunku do rozstrzygnięcia; 12.Brak obowiązku informowania wnioskodawcy o przysługujących środkach odwoławczych; 13.Działania protekcyjne w stosunku do polskich producentów leków generycznych; 14.Działania ograniczające umieszczanie na liście leków innowacyjnych Brak obiektywnych i możliwych do sprawdzenia kryteriów rozstrzygnięć stanowi również naruszenia Art. 28 TWE

Część II DYREKTYWA (89/105/EWG) Składanie wniosków Art. 39 ust1. pkt 1 wnioski refundacyjne mogą być składane przez pierwszych 7 dni każdego kwartału Sztywny termin w składaniu wniosków może być traktowany jako ograniczenie uprawnień wnioskodawców. Dyrektywa nie reguluje tej kwestii wprost Proponowane działanie: Usunięcie ograniczenia

DYREKTYWA (89/105/EWG) Terminy rozstrzygnięć Art. 39 ust 6 i 7 pkt 1 wniosek refundacyjny rozpatruje się w ciągu 90 dni, w przypadku łącznego rozpatrzenia z wnioskiem cenowym 180 dni. Terminy w polskim prawie są odwzorowaniem terminów z dyrektywy. Dyskusyjny jest status uchwał ZGL jako rozstrzygnięcia I instancji W przypadku stanowiska pozytywnego nie posiada znamion rozstrzygnięcia W przypadku stanowiska negatywnego posiada cechy zaskarżalnego rozstrzygnięcia I instancji. Proponowane działanie: Wprowadzenie w każdym przypadku indywidualnej decyzji administracyjnej.

DYREKTYWA (89/105/EWG) Sposób dokonywania rozstrzygnięć Art. 36 ust 6 art. 37 ust. 3 i 5 ust. 4b dokonywanie rozstrzygnięć w formie rozporządzeń Ministra Zdrowia: uniemożliwia skuteczne stosowanie środków odwoławczych uniemożliwia identyfikacje terminu rozstrzygnięcia - możliwe terminy to: 1.uchwała ZGL, 2.publikacja projektu rozporządzenia, 3.data podpisania rozporządzenia, 4.wejście w życie rozporządzenia. -Ze względu na długotrwałość procesu legislacyjnego przyjęcie którejkolwiek z tych dat skraca w różnym stopniu czas na merytoryczne rozstrzygniecie. Proponowane działanie: Wprowadzenie w każdym przypadku indywidualnej decyzji administracyjnej z określonym terminem wejścia w życie.

DYREKTYWA (89/105/EWG) Uzasadnienie rozstrzygnięć Art. 36 ust 6 art. 37 ust. 3 i 5 ust. 4b dokonywanie rozstrzygnięć w formie rozporządzeń Ministra Zdrowia: Nie gwarantuje konieczności uzasadniania rozstrzygnięć w poszczególnych przypadkach. Zgodnie z art. 7 ust. 7b obecnie jedynie w przypadku rozstrzygnięcia negatywnego wnioskodawca otrzymuje decyzje wraz z uzasadnieniem. Dyrektywa nakłada obowiązek uzasadnienie rozstrzygnięć negatywnych. Proponowane działanie: Wprowadzenie w każdym przypadku indywidualnej decyzji administracyjnej.

Kryteria refundacyjne Art. 36 ust. 5 i Art. 37 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych konieczność zapewnienia ochrony zdrowia społeczeństwa dostępność do leków bezpieczeństwo stosowania znaczenie leku w zwalczaniu chorób o znacznym zagrożeniu epidemiologicznym i cywilizacyjnym wpływ leku na bezpośrednie koszty leczenia możliwości płatnicze podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych Czy te kryteria są obiektywne i sprawdzalne (zgodnie z dyrektywą)? Czy można dokonać ważenia poszczególnych kryteriów? Proponowane działanie: Określenie obiektywnych i sprawdzalnych kryteriów.

Kryteria ustalania poziomów refundacji Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym: Brak. Dyrektywa nie odnosi się do tej kwestii. Proponowane działanie: Ustalenie kryteriów dla poszczególnych poziomów refundacji w celu zwiększenia przejrzystości.

Kryteria ustalania cen Art. 5 ust. 4 ustawy o cenach Równoważenie interesów konsumentów i przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem i obrotem produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi możliwości płatnicze podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Kryteria ustalania cen Art. 7 ust. 3 ustawy o cenach 1.Poziom cen w krajach o zbliżonej wielkości GDP na jednego mieszkańca 2.Konkurencyjność cenowa 3.wpływ leku na bezpośrednie koszty leczenia 4.Wielkość realizowanych dostaw 5.Koszty produkcji 6.Udowodniona skuteczność leku 7.znaczenie leku w zwalczaniu chorób o znacznym zagrożeniu epidemiologicznym i cywilizacyjnym 8.marża hurtowa liczona przez przedsiębiorcę prowadzącego obrót hurtowy od ceny urzędowej hurtowej wynosi 8,91%... 9.marża detaliczna liczona przez przedsiębiorcę prowadzącego obrót apteczny wynosi: (od 40% do 12% ceny hurtowej – marża degresywna) Czy te kryteria są obiektywne i sprawdzalne (zgodnie przepisami dyrektywy)? Proponowane działanie: Określenie obiektywnych i sprawdzalnych kryteriów.

Negocjacje cenowe Określone w art. 7 ust. 3 upoważnienie dla ZGL do przedstawiania stanowisk w zakresie ustalania cen urzędowych produktów leczniczych w obecnym stanie prawnym jest jedyną podstawą do prowadzenia negocjacji cenowych. Dyrektywa nie precyzuje tej kwestii. Propozycja działań: Zapisanie delegacji do prowadzenia negocjacji w ustawie. Przygotowanie profesjonalnego zespołu negocjatorów. Stworzenie możliwości prawnych dla rozwiązań typu price volume agreement.

Podsumowanie: ustawa z dnia 24 sierpnia 2007r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – opublikowana w dniu 14 września 2007 r. (Dz.U. Nr 166, poz. 1172) pogłębiła transpozycję dyrektywy przejrzystości do polskiego porządku prawnego. Aby zapewnić wzmocnienie przejrzystości w polskim systemie refundacyjnym, podjęta została inicjatywa legislacyjna implementująca proponowane rozwiązania. Przewidziane jest również wzmocnienie roli AOTM w procesie podejmowania decyzji (umocowanie ustawowe).

Dziękuję za uwagę