KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Polityka spójności na lata
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Zaktualizowana Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Prace nad Krajową Polityką Miejską Andrzej Brzozowy Departament Polityki Przestrzennej Seminarium Miasta w obliczu nowej perspektywy finansowej Łódź, 28.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Podstawy planowania przestrzennego
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Informacje w zakresie harmonogramu renegocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, wrzesień.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030 Projekt z 25 stycznia 2011 r. Metropolia sieciowa 2030 Marceli Niezgoda Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 23 lutego 2011 r., Lublin

Czym jest KPZK 2030? KPZK jest najważniejszym krajowym dokumentem strategicznym dotyczącym planowania przestrzennego. Zgodnie z nowym systemem KPZK 2030 stanowi element DSRK i SSRK, które równorzędnie traktują aspekt przestrzenny i społeczno-gospodarczy. KPZK 2030 zrywa z dychotomią planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego: wprowadza współzależność celów polityki przestrzennej z celami polityki regionalnej, wzmacnia efektywność i kreatywność instytucji odpowiedzialnych za planowanie przestrzenne, łączy poziom programowania z poziomem operacyjnym. KPZK będzie stanowić podstawę nie tylko dla planów zagospodarowania przestrzennego województw (PZPW) ale i dla polityk publicznych posiadających wpływ terytorialny i strategii rozwoju regionalnego w perspektywie najbliższych dwudziestu lat. KPZK jest dokumentem planistycznym nowej generacji. KPZK 2030 powstała w oparciu o ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 27 marca 2003 r.

Podstawowe tezy KPZK 2030 KPZK 2030 opiera wizję zagospodarowania kraju na rozwoju sieci powiązań funkcjonalnych krajowych ośrodków wzrostu opartej na policentrycznej metropolii sieciowej. Policentryczna metropolia sieciowa jest siecią dobrze powiązanych, współpracujących miast. Współpraca miast stanowi warunek dla dynamizowania rozwoju kraju, umożliwia pełniejsze wykorzystanie potencjałów rozwojowych rozmieszczonych w różnych częściach kraju, sprzyja osiąganiu spójności terytorialnej i stanowi przeciwwagę dla szybko rosnącej dominacji stolicy. Rdzeń metropolii sieciowej stanowi 25 najważniejszych polskich miast, do których dowiązano ośrodki subregionalne i lokalne. Policentryczna metropolia sieciowa jest otwarta na oddziaływania sieci europejskich ośrodków metropolitalnych. Odejście od wskazanej w Koncepcji Polityki Przestrzennego Zagospodarowana Kraju z 2001 roku idei rozwoju w pasmach, opartej na tezie zwornikowego położenia Polski w Europie, gdzie rozwój miał zależeć od włączenia się Polski w sieci tranzytowe. Uwzględnienie strefy morskiej w planowaniu rozwoju, dotychczas nieobecnej w strategicznych dokumentach poziomu krajowego oraz wprowadzenie planowania na obszarach funkcjonalnych. Dążenie do przywrócenia w kraju ładu przestrzennego, budowy zintegrowanego hierarchicznego systemu planowania – jako podstawy koordynacji działań rozwojowych minimalizując powstawanie konfliktów.

Wizja przestrzennego zagospodarowania Polski 2030 Polska przestrzeń jest konkurencyjna i innowacyjna dzięki wykorzystaniu potencjału policentrycznej metropolii sieciowej Polska przestrzeń jest zintegrowana i spójna zarówno zewnętrznie, jak wewnętrznie, dzięki czemu wszyscy mieszkańcy uczestniczą w procesach rozwojowych Polska przestrzeń, zachowując bogactwo walorów dziedzictwa przyrodniczego kulturowego, jest rozpoznawalna Polska przestrzeń jest odporna na różne zagrożenia związane z bezpieczeństwem energetycznym naturalnym W polskiej przestrzeni panuje ład dzięki uporządkowanemu systemowi prawnemu i efektywnym instytucjom publicznym KONKURENCYJNOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ BEZPIECZEŃSTWO ŁAD PRZESTRZENNY BOGACTWO I RÓŻNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA SPÓJNOŚĆ WEWNĘTRZNA

Cel strategiczny Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju realizuje cele rozwoju kraju w odniesieniu do całości przestrzeni polskiej i jej wyodrębnionych elementów. Cel strategiczny odnoszący się do przestrzeni musi więc wspomagać wzrost konkurencyjności Polski, zapewniać sprawność funkcjonowania państwa i jednocześnie promować spójność w jej trzech podstawowych wymiarach. W związku z powyższym cel strategiczny polityki przestrzennego zagospodarowania kraju jest następujący: Efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej terytorialnie zróżnicowanych potencjałów rozwojowych dla osiągania ogólnych celów rozwojowych – konkurencyjności, zwiększenia zatrudnienia, sprawności funkcjonowania państwa oraz spójności w wymiarze społecznym, gospodarczym i terytorialnym w długim okresie. Osiąganie tego celu musi się odbywać z zachowaniem spójności przyrodniczo- -kulturowej służącej realizacji konstytucyjnej zasady zrównoważonego rozwoju.

1

Harmonogram prac nad KPZK 2030 Konsultacje społeczne, uzgodnienie międzyresortowe, zebranie opinii (m.in. Komisji Wspólnej Rządu Samorządu Terytorialnego, Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności, PRGP oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Generalnego Inspektora Sanitarnego), luty – I połowa marca Tematyczne spotkania konsultacyjne w: Zielonej Górze nt. współpracy transgranicznej, Lublinie nt. metod pomocy obszarom peryferyjnym i problemowym, Bydgoszczy nt. współpracy miast i policentrycznej metropolii sieciowej, Szczecinie nt. zintegrowanego planowania na morzu i lądzie Warszawie – podsumowanie wniosków z konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych 21 lutego 23 lutego 28 lutego 14 marca II połowa marca Posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego ds. Polityki Rozwoju, Posiedzenie Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej i prezentacja stanowiska PRGP do KPZK 2030 (Warszawa, MRR), Przyjęcie dokumentu przez Radę Ministrów 21 lutego 23 lutego 24 lutego 2 marca 22 lub 29 marca

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Uwagi i wnioski prosimy kierować do 2 marca 2011 r. na adres: konsultacje_kpzk@mrr.gov.pl lub na adres pocztowy: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa z dopiskiem „Konsultacje KPZK 2030”