Problemy beneficjentów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w kontekście zamówień publicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Zmiany w „Taryfikatorze”,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
Nowelizacja ustawy i jej cele
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości i naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych w przedsięwzięciach Funduszu Spójności Piotr Makuch, Rafał Konarski.
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POSTĘPOWANIACH PRZETARGOWYCH Zmiany umów.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
BŁĘDY W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W RAMACH PROW
Stosowanie Ustawy Prawo zamówień publicznych w ramach PROW 2007 – kontrole administracyjne Warszawa, grudzień 2014 r. Bronisław Pietrala 1.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Problemy beneficjentów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w kontekście zamówień publicznych

Problemy beneficjentów ZPORR w kontekście zamówień publicznych: 1.Problemy na rynku usług budowlanych 2.Problemy związane z brzmieniem ustawy Prawo zamówień publicznych problemy zgłaszane przez beneficjentów dotyczą poszczególnych przepisów PZP, w tym instytucji wykluczenia nierzetelnych wykonawców, możliwości waloryzacji kontraktów 3. Problemy ze stosowaniem ustawy PZP pojawiają się na różnych stadiach realizacji inwestycji presja czasu – okres programowania rażące/nie rażące naruszenia PZP skutkujące/ nie skutkujące nieważnością umowy z wykonawcą najczęstsza przyczyna nieprawidłowości w projektach (54% procent wszystkich nieprawidłowości zgłoszonych do Komisji Europejskiej za okres do końca 2007 r. w ramach wszystkich programów operacyjnych) Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Wzrost cen materiałów budowlanych

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele W roku 2007 odnotowano gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych. W skali całego roku średni koszt zakupu wzrósł o 29,6%. Zgodnie z analizą zawartą w raporcie ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o. o. sytuacja taka była wynikiem m.in..: napływu środków UE uruchomienia wielu funduszy spółdzielczych (prace ociepleniowe budynków mieszkalnych na osiedlach) prosperity na rynku usług budowlanych zmian fiskalnych w sektorze budownictwa Początek 2008 roku charakteryzował się jedynie drobnymi wahaniami cen.

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Wzrost cen materiałów budowlanych

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Wzrost cen materiałów budowlanych

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Według raportu Barometr Manpower Perspektywy Zatrudnienia Polska Q2/08 jedna trzecia pracodawców na rynku budownictwa w ciągu najbliższego kwartału zamierza zwiększyć zatrudnienie. Zasadniczym problemem w chwili obecnej jest jednak niedobór wykwalifikowanych pracowników. Dla ponad połowy firm budowlanych najczęstszą barierą są też koszty zatrudnienia oraz konkurencja (za ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. ). Według raportu sporządzonego przez ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. na klimat koniunktury w budownictwie największy wpływ ma produkcja budowlano-montażowa na rynku krajowym. Jednocześnie najmniej korzystanie na klimat koniunktury wpłynęła sytuacja finansowa przedsiębiorstw oraz opóźnienia płatności za wykonane roboty budowlano-montażowe.

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Problemy ze stosowaniem PZP przez beneficjentów ZPORR – najczęstsze problemy na etapie tworzenia dokumentacji przetargowej np. niezgodne z ustawą zapisy SIWZ, wybór niewłaściwego trybu na etapie procedury przetargowej np. nie dopełnienie obowiązku publikacji ogłoszenia, udział osób podlegających wyłączeniu z mocy ustawy (art.17), zmiany w treści oferty na etapie podpisywania umowy z wykonawcą np. zawarcie umowy przed upływem terminu na wniesienie lub rozpatrzenie protestu na etapie realizacji zamówienia np. niedopuszczalna przez ustawę modyfikacja umowy z wykonawcą (art.144)

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Problemy ze stosowaniem PZP przez beneficjentów ZPORR – najczęstsze nieprawidłowości* na tym polu (1) Naruszenie zasad uczciwej konkurencji Wprowadzenie do SIWZ wymogu posiadania na terenie Polski przedstawicielstwa handlowego oraz autoryzowanego serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego Jednym z kryteriów oceny ofert była odległość serwisu od Zamawiającego (w km). Jest to niedozwolone kryterium oceny ofert ustalone na podstawie właściwości wykonawcy W opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazał konkretne produkty konkretnych producentów * Zgodnie z definicją nieprawidłowości w rozumieniu rozporządzeń 1681/94 oraz 1831/94

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Problemy ze stosowaniem PZP przez beneficjentów ZPORR – najczęstsze nieprawidłowości na tym polu (2) Nieprawidłowe ogłoszenia o zamówieniach Treść ogłoszenia zamieszczonego na tablicy ogłoszeń w siedzibie zamawiającego różniła się od treści ogłoszenia przekazanego UZP w zakresie warunków udziału w postępowaniu Treść ogłoszenia przesłanego do UZP jest niezgodna z treścią ogłoszenia udostępnioną w siedzibie zamawiającego oraz opublikowaną w prasie w zakresie warunków uczestnictwa w postępowaniu przetargowym

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Problemy ze stosowaniem PZP przez beneficjentów ZPORR – najczęstsze nieprawidłowości na tym polu (3) Nieprawidłowo przeprowadzone postępowania o zamówienia publiczne Osoby podlegające wyłączeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonywały czynności w postępowaniu, dokonały oceny oferty i podpisały umowy w sprawach zamówień publicznych. Zamówienia na dostawę podręczników udzielono firmie, której jedynym wspólnikiem jest Zamawiający, a prezesem Zamawiającego i Wykonawcy jest ta sama osoba - jedyny członek Zarządu. Beneficjent udzielał zamówień podmiotom powiązanym z nim kapitałowo i osobowo

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Problemy ze stosowaniem PZP przez beneficjentów ZPORR – najczęstsze nieprawidłowości na tym polu (4) Nieprawidłowy wybór wykonawcy Zgodnie z wzorem umowy, która była załącznikiem do SIWZ i stanowiła jej integralną część, Zamawiający wymagał udzielenia 3-letniej gwarancji na przedmiot umowy. Zamawiający wymagał też od wykonawców złożenia oświadczenia o akceptacji postanowień załączonego wzoru umowy. Wykonawca, który został wybrany jednoznacznie oświadczył, że na dostarczony sprzęt zostanie udzielona gwarancja określona w kartach gwarancyjnych producentów. Okres gwarancji na poszczególne elementy przedmiotu zamówienia został określony przez niego w wykazie okresu gwarancyjnego wg kart gwarancyjnych producentów. Z wykazu wynika, że Wykonawca na wiele elementów przedmiotu umowy, zaproponował krótsze terminy gwarancji. Tym samym Zamawiający wybrał ofertę, która powinna być odrzucona na mocy art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP (treść oferty nie odpowiada treści SIWZ). Dodatkowo po przeprowadzeniu postępowania Zamawiający zmodyfikował zapis dotyczący gwarancji w stosunku do zapisu we wzorze umowy, dostosowując go do treści wybranej oferty

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Nieprawidłowy wybór wykonawcy cd. Zamawiający określił w SIWZ warunek, by ubiegający się o udzielenie zamówienia zrealizowali w okresie ostatnich dwóch lat co najmniej dwie roboty budowlane możliwie zbliżone do przedmiotu zamówienia o wartości nie mniejszej niż 0,2 miliona złotych każda. Następnie dokonał wyboru wykonawcy, który udokumentował wykonanie czterech inwestycji, z których tylko jedna przekroczyła minimalny próg wartości. W tej sytuacji wykonawca powinien być wezwany do uzupełnienia dokumentacji, a w przypadku braku uzupełnienia – wykluczony

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Problemy ze stosowaniem PZP przez beneficjentów ZPORR – najczęstsze problemy (5) Niedozwolona modyfikacja SIWZ Zamawiający dokonał zmiany zapisów SIWZ w części dokumentu określającej warunki, jakie spełnić musi wykonawca, by ubiegać się o udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 38 ust. 5 PZP, modyfikacja treści SIWZ nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, a także warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania.

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele Stosowanie w ramach ZPORR dokumentu Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE Do tych naruszeń PZP, w których nie jest możliwe oszacowanie nieprawidłowo wydatkowanej kwoty Projekty nie rozliczone Projekty, w których Prezes UZP nie stwierdził rażącego naruszenia, które skutkuje nieważnością umowy z wykonawcą

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Ul. Wspólna 2/ Dziękuję za uwagę