Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
innowacyjna wielkopolska
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie: racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.

Ministerstwo Infrastruktury Zagadnienia polityki transportowej państwa na tle rozwoju regionalnego w oparciu o wybrane fragmenty badania ankietowego MRR, cz. II Maciej Jankowski Podsekretarz Stanu Podsekretarz Stanu Ministerstwo Infrastruktury Ministerstwo Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury Polityka transportowa państwa a polityka regionalna Polityka transportowa państwa jest powiązana z polityką regionalną, m.in. poprzez ogólnopolski zakres inwestycji infrastrukturalnych i ogólnopolski zakres interwencji w funkcjonowanie transportu Zadania przyszłej polityki regionalnej powinny wspierać rozwój infrastruktury transportowej zarówno w ramach regionów, jak i w skali całego kraju

Ministerstwo Infrastruktury Wybrane długoterminowe uwarunkowania rozwoju transportu mające wpływ na przyszłą politykę transportową i regionalną Należy brać pod uwagę niepewność obecnie istniejących prognoz wieloletnich, wobec zmieniającej się dynamicznie sytuacji w otoczeniu makroekonomicznym w Europie i na świecie. Przykład 1: w przypadku wystąpienia drastycznego (w stosunku do stanu obecnego) wzrostu cen ropy naftowej może nastąpić zmiana zachowań użytkowników transportu, w szczególności w zakresie rozwoju motoryzacji indywidualnej Przykład 2: wprowadzenie rygorystycznych regulacji w zakresie ochrony środowiska może znacząco zmienić kierunki przyszłego rozwoju transportu

Ministerstwo Infrastruktury Wybrane długoterminowe uwarunkowania rozwoju transportu mające wpływ na przyszłą politykę transportową i regionalną Uwzględniając powyższe zastrzeżenia, w oparciu o dzisiejsze dane wyjściowe można założyć: Znaczny wzrost przewozów ładunków transportem samochodowym ogółem Szybki wzrost zapotrzebowania na przewozy samochodowe międzynarodowe w obsłudze ładunków polskiego handlu zagranicznego i przewozów tranzytowych Wolniejszy od dynamiki transportu drogowego, wzrost przewozów ładunków transportem kolejowym

Ministerstwo Infrastruktury Wybrane długoterminowe uwarunkowania rozwoju transportu mające wpływ na przyszłą politykę transportową i regionalną Dalszy wzrost liczby samochodów osobowych Silną konkurencję motoryzacji indywidualnej dla transportu zbiorowego Konieczność przeprowadzenia szeroko zakrojonych inwestycji w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego dla wzmocnienia jego konkurencyjności i zapewnienia możliwości rozwoju Wzrost przeładunków w polskich portach Wzrost przewozów lotniczych, w tym na trasach krajowych

Ministerstwo Infrastruktury Badanie ankietowe cz. II Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa W Ankiecie poruszono szereg zagadnień, sformułowanych w sposób uniwersalny (bez specyfiki branżowej) Z uwagi na ograniczony zakres czasowy prezentacji, proponujemy rozwinięcie odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na jedną istotną kwestię poruszoną w kwestionariuszu, dotyczącą celów polityki regionalnej państwa (pytanie 2 Ankiety) Zagadnienie przedstawiono w kontekście wpływu realizowanej polityki transportowej na realizację celów polityki regionalnej

Ministerstwo Infrastruktury Badanie ankietowe cz. II Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Pytanie 2: Cele polityki regionalnej państwa wyznaczone w Strategii Rozwoju Kraju na lata , które powinny być nadal realizowane na poziomie centralnym: a.) Podniesienie konkurencyjności gospodarczej wszystkich regionów Synergia pomiędzy polityką transportową na poziomie krajowym, a polityką transportową na poziomie regionalnym - uwzględnianie priorytetów regionów w dokumentach strategicznych. Zasada subsydiarności - Inicjatywa regionalna – Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy – w tym przypadku inicjatywa regionalna znajduje wsparcie na poziomie centralnym.

Ministerstwo Infrastruktury Badanie ankietowe cz. II Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa b.) Wyrównywanie szans rozwojowych obszarów problemowych Przeznaczenie oddzielnych środków finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na rozwój infrastruktury transportowej m.in. w aglomeracjach miejskich i obszarach przemysłowych, itp.

Ministerstwo Infrastruktury Badanie ankietowe cz. II Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa d.) Inne cele w kontekście nowych wyzwań krajowych oraz europejskich. Prowadzenie działań na rzecz poprawy zdolności Polski do pełnienia roli kraju tranzytowego (1) Likwidacja wąskich gardeł w transporcie lądowym, w szczególności na odcinkach transgranicznych; Oddzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego – kontynuacja budowy drogowych obwodnic miast; Rozwój cech multimodalnych szlaków tranzytowych, m.in. nieograniczony dostęp do portów morskich od strony lądu i morza, rozbudowa i wielofunkcyjność portów morskich; Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;

Ministerstwo Infrastruktury Badanie ankietowe cz. II Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Prowadzenie działań na rzecz poprawy zdolności Polski do pełnienia roli kraju tranzytowego (2) Realizacja zadań infrastrukturalnych na Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T); Tworzenie efektu sieci – powiązanie infrastruktury wszystkich rodzajów transportu wpisanych do sieci TEN-T; Optymalizacja jakości połączeń pomiędzy stolicami regionów i największymi aglomeracjami miejskimi.

Ministerstwo Infrastruktury Przebieg drogowej i kolejowej sieci TEN-T w Polsce

Dziękuję za uwagę. Maciej Jankowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo Infrastruktury