6. Program Ramowy UE Priorytet Aeronautyka. FP6 - Program Pracy dla aeronautyki l Cele s Realizacja społecznych oczekiwań co do bardziej ekonomicznego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VIII FORUM INŻYNIERSKIE nt. Zaawansowane technologie motorem wzrostu gospodarczego Targi INNOWACJE-TECHNOLOGIE- Maszyny ITM Polska w Poznaniu – 8 czerwiec.
Advertisements

Życiorys mgr inż. Krzysztof Bruniecki Katedra Systemów Geoinformatycznych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na kierunku.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński 7. Program Ramowy Wstęp
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
na podstawie dokumentów dostępnych EC Krajowy Punkt Kontaktowy PR UE
BADANIA W TRANSPORCIE DROGOWYM, ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY I INTEGRACJA (konkursy 2003 roku)
BADANIA SOCJO - EKONOMICZNE w ENERGETYCE
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński Priorytet 6. Zrównoważony rozwój zmiany globalne i ekosystemy 6.1.Zrównoważone systemy.
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
KPK, Wiesław Studencki. Research infrastructures Instytuty badawcze Naukowcy Główni zainteresowani.
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
Zamówienia publiczne a innowacje
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Mgr inż. Marcin Kulawiak Katedra Systemów Geoinformatycznych, WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: 2006-studium doktoranckie ETI PG
Co to jest SOA Czym SOA nie jest
Politechnika Warszawska PASR, Akcja Przygotowawcza do Programu Badań nad Bezpieczeństwem Preparatory Action on Security Research (PASR) Wzrost.
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej IST 6PR-3 call Krajowy Punkt Kontaktowy 6PR UE Tematyka 3 Konkurs Priorytetu Tematycznego.
6. Program Ramowy Implementacja priorytetu 3 Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy 9 czerwca 2003 – Targi Poznańskie.
Ogłoszenie Zamknięcie: dla nowych instrumentów, 6 marca 2003 (pierwszy etap); 26 czerwca, 2003 (drugi etap). Dla pozostałych, 10 kwiecień (jeden.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nauki o życiu, genomika i biotechnologia dla zdrowia człowieka
Konkursy łączone w priorytecie NMP 27 kwietnia 2004 r. Warszawa Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Efektywność Energetyczna
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
EUROPEJSKA POLITYKA KOSMICZNA
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Warszawa 6 Października 2004 Projekt ETISMARLAND – promocja udziału MŚP z obszaru transportu powierzchniowego w europejskich projektach badawczych.
Mark Redman Punkt Kontaktowy ENRD 28 November 2011.
Centra Doskonałości FP5 EESD NAS-2 S.Sagan, Polska w Programach Ramowych UE Warszawa, 25 kwietnia 2006 Doświadczenia Centers of Excellence -
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Planowanie przepływów materiałów
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
05/03/2002 European Commission - Directorate-General for Research Instruments.doc 1 Instruments for implementing FP6 priority themes Instrumenty priorytetów.
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Bydgoszcz, r. Rola laboratoriów RCI-II w rozwoju badań naukowych Uniwersytetu Dariusz Boroński Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego.
Ramowe programy badawcze Unii Europejskiej Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy PB UE IPPT PAN Warszawa, Świętokrzyska 21 tel fax
Branżowy Punkt Kontaktowy 6.PR – Dział Współpracy Międzynarodowej i Programów UE, Politechnika Opolska Monika Świech Zagadnienia.
Wood Group – przegląd możliwości Lider na rynkach światowych: - usług dla przemysłu przetwórstwa ropy i gazu i energetycznego - inżynierii dna morskiego.
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Inteligentny budynek PRACA DYPLOMOWA Agnieszka Brylińska.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
1 GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY 6. PROGRAM RAMOWY UE FUNDUSZE STRUKTURALNE 7. PROGRAM RAMOWY UE PLATFORMY TECHNOLOGICZNE EUROPEJSKA INICJATYWA DLA ROZWOJU.
1 This project is co-financed by ERDF and made possible by INTERREG IVC programme KNOWLEDGE NETWORK MANAGEMENT IN TECHNOLOGY PARKS SIECI ZARZĄDZANIA WIEDZĄ.
JERZY BUZEK POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO 7. Program Ramowy jako źródło finansowania rozwoju regionalnego, postępu technologicznego i innowacyjnego.
Wdrożenie Foglight w Urzędzie Dozoru Technicznego
WYMAGANIA BANKÓW Środowisko. WB IFC (International Finance Corporation) EBRD.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Znaczenie komunikacji w łańcuchach dostaw
Polska w ESA Szanse i wyzwania Departament Innowacji i Przemysłu „Polska w kosmosie wczoraj, dziś, jutro” 13 listopada 2014 r.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
MAŁOPOLSKIE CENTRUM NAUKI MALOPOLSKA SCIENCE CENTER.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Zapis prezentacji:

6. Program Ramowy UE Priorytet Aeronautyka

FP6 - Program Pracy dla aeronautyki l Cele s Realizacja społecznych oczekiwań co do bardziej ekonomicznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku transportu s Zdobycie dla aeronautyki europejskiej pozycji lidera globalnego z konkurencyjnym łańcuchem dostaw, włączając w to małe i średnie przedsiębiorstwa. l Obszar badawczy s Wzmocnienie konkurencyjności przemysłu na rynku globalnym s Poprawa wpływu na środowisko w odniesieniu do emisji i hałasu s Poprawa bezpieczeństwa samolotów s Zwiększenie wydajności operacyjnej systemu transportu powietrznego

6. PR - Dwa podejścia w programie pracy dla aeronautyki l Otwarte oddolne podejście badawcze celem poprawy bazy technologicznej i rozwoju innowacyjnych koncepcji oraz przełomu technologicznego otwierającego drogę dla stopniowych zmian w lotnictwie. (Głównie Instrumenty klasyczne) l Skoncentrowane podejście badawcze odgórne integrujące masę krytyczną obszaru technologicznego, działań i środków niezbędnych do osiągnięcia ambitnych celów. (Preferowane Nowe Instrumenty)

Obszary badawcze : Õ Zintegrowane projektowanie i rozwój produktu Õ Wytwarzanie Õ Utrzymanie Õ Aerodynamika Õ Obniżenie ciężaru konstrukcji Õ Zmniejszenie ciężaru wyposażenia i zamiana sposobu zasilania wyposażenia pokładowego Õ Napęd Õ Zmniejszenie obciążenia załogi pracą ą Õ Środowisko w kabinie Õ Usługi pokładowe dla pasażerów Õ Nowe koncepcje samolotów i przełomowych technologii Cele badawcze : s zmniejszenie kosztów opracowywania i rozwoju samolotów o 20% w krótkim i 50% w długim okresie s zmniejszenie kosztów operacyjnych samolotów o 20% w krótkim i o 50% w długim okresie s zwiększenie możliwości wyboru dla pasażerów odnośnie kosztów podróżowania, czasu dotarcia na miejsce, usług na pokładzie i komfortu Wzmocnienie konkurencyjności

Obszary badawcze: Õ Napęd Õ Aerodynamika Õ Obniżenie ciężaru konstrukcji Õ Redukcja ciężaru wyposażenia i zamiana sposobu zasilania wyposażenia pokładowego Õ Spalanie Õ Hałas zewnętrzny Õ Produkcja Õ Eksploatacja Õ Nowe koncepcje samolotów i przełomowych technologii Cele badawcze: s redukcja CO 2 o 50% na pasażerokilometr w długim okresie s redukcja NOx o 20% w krótkim i 80% w długim okresie s redukcja hałasu zewnętrznego o 4-5 dB w krótkim okresie i o 10 dB w długim okresie. s zmniejszenie wpływu na środowisko produkcji i eksploatacji samolotów i komponentów Wpływ na środowisko

Domeny badawcze: Õ Oddziaływania człowiek-maszyna Õ Zapobieganie wypadkom Õ Zwiększenie szans przeżycia po wypadkach Õ Bezpieczeństwo samolotów Õ Nowe koncepcje samolotów i technologie przełomu Cele badawcze: s redukcja wypadkowości o 50% w krótkim i 80% w długim okresie s osiągnięcie 100% zdolności uniknięcia lub wykrycia i przeciwdziałania ludzkim błędom s łagodzenie skutków wypadków s redukcja do zera ryzyka akcji terrorystycznych na pokładzie Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo

Obszary badawcze Obszary badawcze Õ Pokładowe i naziemne zautomatyzowane systemy pomocy Õ Systemy nadzoru komunikacji i nawigacji Õ Procedury kierowania lotami, które umożliwią wprowadzenie nowych koncepcji włączając koncepcje the free-flight concept w przyszłym europejskim systemie ATM Cele badawcze : s Optymalizacja wykorzystania przestrzeni lotniczej i lotnisk, konsekwencją czego będzie zmniejszenie opóźnień lotów, poprzez zintegrowany europejski system zarządzania ruchem powietrznym, który ułatwi dojście do Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Zwiększenie operacyjnej wydajności systemu transportu powietrznego

l Umocnienie konkurencyjności 1 konkurs s Zintegrowane, inteligentne, wielodyscyplinarne projektowanie w rozszerzonych przedsiębiorstwach s Utrzymanie strukturalne, włączając monitorowanie zdrowia, wykrywanie uszkodzeń i and maintenance-free concept s Zintegrowana, inteligentna, elastyczna produkcja 6.PR - Plan pracy dla aeronautyki Zagadnienia dla projektów zintegrowanych (IP)

l Poprawa wpływu na środowisko w odniesieniu do emisji i hałasu 1 konkurs s Wielodyscyplinarne podejście do środowiskowej akceptacji transportu naddźwiękowego s Integracja technologii dla przyjaznego środowisku i pasażerom helikoptera 6.PR - Plan pracy dla aeronautyki

l Poprawa bezpieczeństwa samolotów (3-ci obszar) 1 konkurs s Integracja technologii powietrznych dla poprawy bezpieczeństwa lotów i działania w każdych warunkach pogodowych s Bezpieczeństwo działania samolotów 6.PR - Program pracy dla aeronautyki Zagadnienia dla projektów zintegrowanych (IP)

l Wzrost operacyjnej wydajności i bezpieczeństwa systemu transportu powietrznego 1-y konkurs s Zaawansowane: podejście i lądowanie s Współpraca ATM i innych systemów zarządzania lotem s Zaawansowane systemy kontroli i zarządzania przemieszczaniem samolotów na lotniskach s Sprawność lotnisk 6.PR - Program pracy dla aeronautyki Zagadnienia dla projektów zintegrowanych

l Wzmocnienie konkurencyjności (1-y obszar) s Tunele dla aerodynamicznych zastosowań i zaawansowanych technologii pomiarowych l Poprawa wpływu na środowisko w odniesieniu do emisji i hałasu (2-gi obszar) s Integracja możliwości badawczych zajmujących się oddziaływaniem emisji lotniczych na środowisko 6. PR - Program pracy dla aeronautyki Zagadnienie dla sieci doskonałosci

Research Areas for Space in FP6 l General objectives directed towards application fields s GALILEO: Strategic European infrastructure to change transport sector and foster related services s GMES: operational capability to provide information to the user community as per EC Action Plan ( ) s Satellite Telecommunications: to provide affordable and economically viable services to the largest possible customer base

Research Areas for Space in FP6 l Structure and approach s All 3 areas directed towards marketable products and pre-operational services s GALILEO activities to be implemented through the Joint Undertaking All 3 areas to be coordinated with ESA

GMES: Objectives and Research Domains l OBJECTIVES s To reach pre-operational capability for environment and security through integration and pre-operational validation of existing or planned research results (EC, ESA, national entities and FP6) l RESEARCH DOMAINS s land cover and vegetation1 s water resources s ocean and marine applications1 s atmosphere s risk management1 s security 1 1- will have related projects in first call

GALILEO: Objectives and Research Domains l OBJECTIVES s develop applications and services using satellite positioning, navigation and timing infrastructures s demonstrate ability to provide safe, efficient and cost effective positioning, timing and navigation systems l RESEARCH DOMAINS s applications s user segment s standardisation and certification s deployment of local components

SATCOM: Objectives and Research Domains l OBJECTIVES s Support EU policies and validate space technology for public services, i.e. health, education, emergency systems and transport. l RESEARCH DOMAINS s Network and Service interoperability s End to end satellite telecommunication systems 1 s Convergence and integration of satellite communications with other Space application domains 1- will have related projects in first call

Possible Scenario FP6 Aeronautics Budget ( ) Total Budget – Aeronautics 840 ( ) – Space 235 1st Call – Aeronautics259 (240+19) – Space Galileo 20 GMEs 45 Satcom 15 M