Pwc.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zadania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska związane z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Małgorzata Tomczak Główny Inspektorat.
Grupy producentów rolnych
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Istota i funkcje podatku
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Źródła prawa podatkowego
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Branżowa Organizacja Odzysku S.A.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
System zbiórki odpadów
Opłata produktowa i depozytowa dr hab. inż. Janusz Mikuła
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
ORGANIZACJA ODZYSKU ODPADÓW I OPAKOWAŃ EKOLA S.A.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Zielony Punkt Łódź, ul. Zachodnia 70, tel/fax: (42) , NIP REGON: Sąd Rejonowy dla.
Wszystko na temat faktur…
ORGANIZACJA ODZYSKU ODPADÓW I OPAKOWAŃ EKOLA S.A.
Segreguj odpady według nowej zasady
Podatki Vat.
Podatki Dalej. Vat W dniu 1 maja 2004r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535,
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
Zwolnienie z VAT na fakturze
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Dr inż. Karolina Bondarowska
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Zapis prezentacji:

pwc

The American Chamber of Commerce Obowiązki w zakresie obrotu produktami w opakowaniach Kluczowe aspekty operacyjne & finansowe Praktyczne implikacje biznesowe Tomasz Barańczyk Dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers 24 lutego 2004 roku, Warszawa

Opłata produktowa – kluczowe obowiązki administracyjne (1) Przedsiębiorca lub Organizacja są zobowiązani do poinformowania marszałka województwa o: fakcie wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach lub produktów, podlegających obowiązkom określonym przez Ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej [„Ustawa o obowiązkach i opłacie”] (w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności) osiągniętych poziomach recyklingu z podziałem na poszczególne ich rodzaje (w formie rocznego sprawozdania składanego do 31 marca roku następnego) wysokości należnej opłaty produktowej z podziałem na rodzaje opakowań, produktów i ich masy oraz ilości (w formie rocznego sprawozdania składanego do 31 marca roku następnego) PricewaterhouseCoopers

Opłata produktowa – kluczowe obowiązki administracyjne (2) Obowiązek wpłaty opłaty produktowej na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego (do dnia 31 marca każdego roku) Obowiązek prowadzenia szczegółowej ewidencji opakowań (począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r.) Obowiązek w zakresie rozliczenia opłaty powstał po raz pierwszy na koniec 2002 roku, a pierwszy termin zapłaty upłynął w dniu 31 marca 2003 roku PricewaterhouseCoopers

Kwestie administracyjne / operacyjne (c.d.) – oznakowanie opakowań Prawidłowe oznaczenie opakowań określające: rodzaj materiałów wykorzystywanych do produkcji opakowania możliwość wielokrotnego użycia opakowania przydatność opakowania do recyclingu Dotyczy opakowań z aluminium i tworzyw sztucznych Implikacje w zakresie znakowania opakowań od dnia 1 maja 2004 r. 5 PricewaterhouseCoopers

Opłata produktowa – mechanizm obliczenia & stawki Ustawa o obowiązkach i opłacie stanowi, że opłata produktowa to iloczyn stawki opłaty [w wartości określonej przez przepisy wykonawcze] i różnicy pomiędzy wymaganym, a osiągniętym minimalnym poziomem recyklingu przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie lub ilości produktów lub opakowań, Stawki opłaty za 1 kg lub 1 sztukę opakowania lub produktu będą rokrocznie zmieniane o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych i będą ogłaszane przez Ministra właściwego do spraw środowiska do 30 września każdego roku w „Monitorze Polskim” PricewaterhouseCoopers

Roczne poziomy odzysku – przykłady (w %) Systematyczne zwiększanie poziomów odzysku aż do 2007 roku 2007 2006 2005 2004 2003 2002 Urządzenia klimatyzacyjne Opony Oleje smarowe Opakowania z materiałów naturalnych (drewno i tekstylia) Opakowania z papieru i tektury Opakowania z tworzyw sztucznych 50 45 30 25 20 15 75 70 60 35 22 19 17 13 11 9 7 5 48 42 39 38 37 18 14 10 PricewaterhouseCoopers

Opłata produktowa - przykład liczbowy Przykładowe dane dotyczące obrotu opakowaniami w 2004 r.: materiał tworzywa sztuczne papier/tektura opony* wprowadzono (kg): 500 000 600 000 400 000 wymagany przepisami poziom recyklingu (kg): 70 000 234 000 200 000 faktycznie osiągnięty poziom recyklingu w 2004 r. (kg): 10 000 100 000 140 000 różnica: 60 000 134 000 60 000 stawka opłaty za 1 kg (PLN): 2,56 0,61 2,05 Opłata produktowa (PLN): 156 600 81 740 123 000 *Opony pneumatyczne do samochodów osobowych PricewaterhouseCoopers

Opłata produktowa – kluczowe implikacje podatkowe Zgodnie z Ustawą o obowiązkach i opłacie w odniesieniu do opłaty produktowej stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, a uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę przedsiębiorcy Obowiązek uiszczenia opłaty produktowej przedawnia się po 5 latach od końca roku kalendarzowego, w którym powinna nastąpić dana wpłata Zgodnie z interpretacjami Ministerstwa Finansów opłata produktowa co do zasady jest odliczalna dla celów podatkowych Nie jest odliczalna dodatkowa opłata produktowa nałożona przez marszałka województwa za nieterminową płatność Koszt wynagrodzenia organizacji odzysku powinien być w pełni odliczalne podatkowo 9 PricewaterhouseCoopers

Opłata produktowa – obowiązki firmy podsumowanie uwag (1) Zgłoszenie do marszałka województwa i ewidencjonowanie opakowań Selektywna zbiórka odpadów opakowaniowych i poddanie ich recyklingowi – (prowadzenie odzysku opakowań w praktyce nie zawsze jest to możliwe) Obliczenie wysokości opłaty produktowej i złożenie sprawozdania do marszałka województwa Wpłacenie opłaty produktowej na konto marszałka województwa 10 PricewaterhouseCoopers

Opłata produktowa – obowiązki firmy podsumowanie uwag (2) Wprowadzenie kaucji na opakowania stosowane dla środków niebezpiecznych Właściwe oznaczanie opakowań Obowiązek informowania klientów o: dostępnych systemach zwrotu, zbiórki i odzysku, właściwym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi, znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach. 11

Obowiązki producenta/importera niebezpiecznych substancji chemicznych [„Substancje”]: Wg regulacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych [„Ustawa o opakowaniach”]: Ustalenie wysokości kaucji na opakowania jednostkowe Substancji (od 10% do 30% wartości produktu) Odbiór na własny koszt od sprzedawcy opakowań wielokrotnego użytku i odpadów opakowaniowych po Substancjach Zwrot pobranej kaucji po przyjęciu opakowań i odpadów od użytkowników Substancji w sytuacji, gdy zobowiązany do tego sprzedawca przerwał lub zakończył działalność Posiadanie zezwolenia na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów (na zasadach określonych w przepisach o odpadach) PricewaterhouseCoopers

Obowiązki sprzedawcy Substancji: Pobór kaucji od użytkownika Substancji (producent lub hurtownik na własny koszt odbiera od detalisty opakowania wielokrotnego użytku) Zbiórka opakowań i odpadów od użytkowników oraz zwrot pobranej kaucji Posiadanie zezwolenia na zbiórkę lub transport odpadów opakowaniowych po Substancjach (na zasadach określonych w przepisach o odpadach) Sprzedawcy nie wypełniający ww. obowiązków podlegają karze grzywny 13 PricewaterhouseCoopers

Obowiązki użytkownika Substancji Ustawa o opakowaniach nakłada na użytkownika substancji obowiązek zwrotu opakowań i odpadów po substancjach do ich sprzedawcy. Użytkownicy nie wypełniający ww. obowiązków podlegają zgodnie z przepisami ustawy o opakowaniach karze grzywny Wątpliwości interpretacyjne: Czy użytkownik musi zwracać opakowania i odpady do sprzedawcy, od którego je kupił, czy też może zwrócić je do każdego innego punktu prowadzącego sprzedaż Substancji? Czy producent/importer przekazując Substancje w opakowaniach bezpośrednio użytkownikowi (np. w formie próbek, darowizn, etc.) jest sprzedawcą w rozumieniu ustawy o opakowaniach? 14 PricewaterhouseCoopers

Implikacje praktyczne związane z kaucjonowaniem Substancji Nie powinno być kaucji na szczeblu hurtowym Kaucja występująca na szczeblu detalicznym wpłynie na wzrost ceny Substancji Obowiązek uiszczenia kaucji rodzi potencjalne problemy z finansowaniem po stronie użytkowników Kaucja powinna być generalnie neutralna podatkowo (nie powinna wpływać na rozliczenia w zakresie podatku dochodowego i VAT) 15 PricewaterhouseCoopers

Prawo unijne – regulacje prawno-podatkowe & finansowe Cel podatków ekologicznych oraz opłat produktowych w świetle rozwiązań unijnych - zachowanie, ochrona i poprawa jakości środowiska naturalnego Ok. 300 aktów w formie Dyrektyw i Rozporządzeń w dziedzinie ochrony środowiska (dotycz. m.in. zagospodarowania odpadów, zanieczyszczeń przemysłowych, chemikaliów) Podatki i opłaty ekologiczne – przykłady praktyki funkcjonowania rozwiązań legislacyjnych przyjętych w wybranych krajach europejskich (Wielka Brytania, Holandia, Niemcy etc.) Obowiązki dostosowawcze i projekcje zmian polskich regulacji ekologicznych na tle unijnych – prognoza kierunków zmian oraz możliwy wpływ na praktyczną działalność firm 16 PricewaterhouseCoopers

Obowiązki w zakresie obrotu produktami w opakowaniach Kontakt Tomasz Barańczyk Dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Al. Armii Ludowej 14 00-638 Warszawa Tel.: (22) 523 48 52 Fax.: (22) 523 46 00 E-mail: tomasz.baranczyk@pl.pwc.com 17 PricewaterhouseCoopers

Pwc