Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w procesie aktywizacji społeczno – zawodowej
Historia Centrum DZWONI – inne spojrzenie na niepełnosprawność Osoba niepełnosprawna intelektualnie przy odpowiednim, uwzględniającym stopień jej niepełnosprawności wsparciu, asyście, może i powinna funkcjonować w społeczeństwie na ogólnych zasadach odnoszących się do wszystkich ludzi
Historia Centrum DZWONI 1. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, działanie 1.4, na lata 2004 – 2006, finansowany ze środków EFS 2. Program „TRENER PRACY – zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych”, finansowany ze środków PFRON
Zasięg terytorialny projektu Kołobrzeg Giżycko Kamień Pomorski Nidzica Poznań Zgierz Warszawa Głogów Bytom Jarosław Warszawa, 23-24.10.2009 r
Podstawa działalności Centrum DZWONI Wpis Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (PSOUU) do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia jako: Agencja pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej Agencja doradztwa personalnego Agencja poradnictwa zawodowego Warszawa, 23-24.10.2009 r
Cele Centrum DZWONI Centrum DZWONI jest pierwszą w Polsce agencją pośrednictwa pracy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, wprowadzającą światowe standardy zatrudnienia wspomaganego i wykorzystującą doświadczenia międzynarodowych ekspertów. Głównym celem działalności Centrum jest aktywizacja zawodowa grupy najbardziej wykluczonej z rynku pracy, zaś misją pełnienie roli „pomostu” między pracodawcą, a osobą niepełnosprawną.
Koncepcja Centrum DZWONI Osoby z niepełnosprawnością intelektualną podejmują pracę zarobkową na otwartym rynku pracy Niepełnosprawny pracownik ma zapewnione stałe wsparcie Praca zarobkowa oznacza takie samo wynagrodzenie za pracę, jak w przypadku pracowników sprawnych Każda OSOBA ma dostęp do indywidualnego poradnictwa i wsparcia dostosowanego do jej potrzeb
Koncepcja Centrum DZWONI Poprzez swoje działania: Zmieniamy wizerunek osoby niepełnosprawnej intelektualnie w społeczeństwie z biernego odbiorcy pomocy społecznej na aktywnego obywatela; Stwarzamy realną szansę na znalezienie i utrzymanie pracy zarobkowej dla ONI, a tym samym umożliwiamy im niezależność ekonomiczną, wpływamy na poprawę jakości życia i samooceny; Budujemy społeczeństwo obywatelskie, w którym każdy ma równe szanse, prawa i obowiązki;
Zakres działania Centrum DZWONI 1. Klient – osoba niepełnosprawna intelektualnie 2. Rodzina 3. Pracodawca 4. Współpracownicy
1. Klient – osoba niepełnosprawna intelektualnie Indywidualny Plan Działania – KARIERA ZAWODOWA Wsparcie w procedurze zatrudnienia, określenie warunków zatrudnienia (organizacja i wymiar pracy) Stałe monitorowanie przebiegu pracy, ewentualne szkolenia wyrównawcze Równolegle prowadzenie grup wsparcia dla osób pracujących
2. Rodzina osoby niepełnosprawnej intelektualnie Konsultacje i porady indywidualne Spotkania grupowe – wymiana doświadczeń Panele informacyjne dotyczące kwestii formalno – prawnych zatrudnienia
3. Pracodawca Wyszukiwanie właściwych pracowników Szkolenie nowych pracowników Utrzymywanie dobrych pracowników
4. Współpracownicy Panele informacyjne dotyczące funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną Budowanie pozytywnych relacji zespołowych
Zespół Centrum DZWONI
Działania doradcy zawodowego Ocena predyspozycji i preferencji zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną Opracowywanie Indywidualnego Planu Działania (IPD) dla OSOBY Przygotowanie osób do podjęcia zatrudnienia poprzez prowadzenie warsztatów z zakresu poruszania się po rynku pracy Pomoc w wyborze miejsca praktyk zawodowych i zatrudnienia
Działania psychologa Ocena poziomu umiejętności społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną Motywowanie przyszłych pracowników poprzez prowadzenie warsztatów z zakresu kompetencji społecznych Prowadzenie grup wsparcia dla osób już zatrudnionych Bieżące rozwiązywanie trudności i problemów
Działania trenera pracy Weryfikowanie umiejętności osoby w praktyce – prowadzenie 1-2 dniowych warsztatów praktycznych Przygotowanie osoby niepełnosprawnej do wchodzenia w rolę pracownika; Przeprowadzenie szkolenia na stanowisku pracy; Dążenie do pełnego włączenia pracownika niepełnosprawnego w przedsiębiorstwie; Pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów zawodowych i społecznych – stały monitoring zatrudnienia
Dopasowanie pracy STANOWISKO PRACY (ZAKRES CZYNNOŚCI) UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DO WYKONYWANIA ZADAŃ STANOWISKO PRACY (ZAKRES CZYNNOŚCI) UMIEJETNOŚCI PRACOWNIKA
Określenie potrzeb wsparcia POZIOM UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANYCH W PRACY (OKREŚLONE PRZEZ ANALIZĘ ZADANIA) WSPARCIE TRENERA PRACY DEFICYT UMIEJĘTNOŚCI POZIOM UMIEJĘTNOŚCI OSOBY
Nasze sukcesy lata 2006-2009 1249 osób, które skorzystały z usług oferowanych przez Centrum DZWONI 394 osób, które uzyskały pomoc i wsparcie w zatrudnieniu pracy na otwartym pracy 253 firmy, z którymi współpracujemy Falenty, 19.09.2009.
Osoby niepełnosprawne objęte wsparciem
Osoby niepełnosprawne zatrudnione Falenty, 19.09.2009.
Inne formy aktywizacji
RYNEK PRACY – przykładowe branże, stanowiska pracy
GASTRONOMIA Falenty, 19.09.2009.
USŁUGI
PRODUKCJA
HANDEL Falenty, 19.09.2009. Falenty, 19.09.2009.
OGRODNICTWO Falenty, 19.09.2009. Falenty, 19.09.2009.
PIEKARNIE
BIURA
BIBLIOTEKI
Problemy i trudności Brak stałego finansowania projektu, konieczność wnioskowania (niepewność!) o środki finansowe Obawa i lęk rodziców przed utratą świadczeń socjalnych pobieranych przez niepełnosprawne dzieci oraz przed ich zbytnia samodzielnością „Trudny” rynek pracy; kryzys gospodarczy Stereotyp postrzegania osoby z niepełnosprawnością intelektualną (skutek – trudności w urzędach i instytucjach)
Monika Zakrzewska Monika. zakrzewska@psouu. org. pl tel Monika Zakrzewska Monika.zakrzewska@psouu.org.pl tel. (022)848 03 44 tel. kom. 696 4444 62