Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Program Rozwoju Młodych Talentów (PRMT)
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
system zarządzania zasobami ludzkimi
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Badanie opinii i postaw członków Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN na temat aktualnej sytuacji w Polsce Wrzesień 2007 RAPORT PRZYGOTOWANY DLA.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Kształcenie praktyczne
(na podstawie badań ankietowych)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
FUNKCJA PERSONALNA.
OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU JELENIOGÓRSKO – LEGNICKIEGO Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Podlaski Absolwent Absolwenci kierunków turystycznych, informatycznych i medycznych na rynku pracy dr Jarosław Kilon.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO -PEDAGOGICZNA
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Badanie losów absolwentów Wydziału Nauk o Żywności ANKIETA SATYSFAKCJI – bezpośrednio po studiach wypełniana VI – X 2013 Warszawa, 2014 Biuro Karier i.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ocenianie holistyczne
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2012 roku mgr Marlena Włodkowska mgr in ż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Raport po ocenie 360° - fragment
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów Prezentacja wyników badania Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów Warszawa 2005

Główne cele badania: Zebranie informacji na temat samooceny studentów w zakresie posiadania umiejętności menedżerskich, w tym tzw. umiejętności miękkich, a także potencjału w tym zakresie * Zebranie opinii pracodawców na temat przygotowania studentów do funkcjonowania w środowisku pracy Sprawdzenie w jakim stopniu uczelnie przygotowują studentów do poruszania się na konkurencyjnym rynku pracy. Zestawienie opinii pracodawców i studentów

Szczegółowe pytania badawcze i metodologia badanie ilościowe – kwestionariusz samooceny Jak studenci sami oceniają swoje przygotowanie w zakresie umiejętności menedżerskich i tzw. miękkich? Jak ta samoocena jest związana z typem studiowanej uczelni? Jak studenci różnych rodzajów uczelni postrzegają swoje mocne i słabe strony? badanie jakościowe – 13 wywiadów indywidualnych z pracodawcami różnych branż i pracownikami agencji doradztwa personalnego Jak umiejętności menedżerskie i tzw. miękkie oceniają pracodawcy – osoby, które zatrudniają studentów i mogą później obserwować jak sobie radzą na swoich stanowiskach pracy? Jakie są słabe i mocne strony polskich studentów? badanie ilościowe – kwestionariusz MAPP Jakim potencjałem dysponują polscy studenci – w jakich obszarach mają wewnętrzną motywację do podejmowania działań wymaganych przez środowisko pracy, a nie związanych bezpośrednio z ich kompetencjami merytorycznymi? Jakim potencjałem w tym zakresie dysponują studenci różnych typów uczelni?

Umiejętności menedżerskie, w tym tzw. umiejętności miękkie O co pytaliśmy? Umiejętności menedżerskie, w tym tzw. umiejętności miękkie i interpersonalne Ogólne nastawienie na zarządzanie, zainteresowanie tą dziedziną Proaktywne podejście do wyzwań i problemów oraz samodzielność działania Gotowość podejmowania nowych wyzwań Zarządzanie zmianami, elastyczność podejścia Wytrwałość, determinacja w osiąganiu celów Samodzielność decyzji, ryzyka, odpowiedzialności Przekładanie strategii na konkretne zadania Styl myślenia Myślenie całościowe, problemowe, koncepcyjne Podejście koncepcyjne, twórcze Komunikacja Komunikacja, przekaz i odbiór informacji Umiejętności kierownicze Wywieranie wpływu na ludzi, perswazja Nadzór nad pracą innych, przydzielanie, kontrola Mobilizowanie, organizowanie potencjału ludzi Przyjmowanie przywództwa, dominacja Umiejętność pracy w zespole Bezpośrednie kontakty i interakcje z ludźmi Nastawienie na działanie zespołowe

SAMOOCENA STUDENTÓW

Ocena przydatności umiejętności menedżerskich biznesowe uczelnie uniwersytety politechniki odsetek odpowiedzi „5 – zdecydowanie przydatne” (n = 300) kreatywność, twórcze rozwiązywanie problemów 61% 59% 61% 62% umiejętności związane z komunikacją z ludźmi 60% 61% 63% 55% radzenie sobie ze stresem 56% 58% 56% 55% określanie celów 56% 56% 51% 61% umiejętność rozwiązywania konfliktów 55% 54% 57% 55% umiejętności negocjacyjne 54% 54% 49% 58% zarządzanie czasem 53% 55% 45% 59% organizowanie sobie pracy 53% 54% 53% 52% asertywność w kontaktach z ludźmi 49% 47% 61% 38% zarządzanie ludźmi 46% 44% 42% 51% zarządzanie zmianami 39% 38% 39% 39% wywieranie wpływu na innych 36% 35% 43% 31%

Samoocena studentów w zakresie umiejętności menedżerskich i tzw Samoocena studentów w zakresie umiejętności menedżerskich i tzw. miękkich wszyscy studenci (n=300) studenci uniwersytetów (n=100) studenci uczelni biznesowych (n=100) studenci politechnik (n=100) 1 – zdecydowanie nie posiadam takich umiejętności 2 3 4 5 – zdecydowanie posiadam takie umiejętności 6 – nie wiem, trudno powiedzieć Większość studentów dość wysoko ocenia swoje umiejętności menedżerskie i tzw. miękkie

Umiejętnościami najczęściej przypisywanymi sobie przez studentów (70% i więcej twierdziło, że „raczej” lub „zdecydowanie” posiada te umiejętności), były: Samodzielność w wyznaczaniu swoich celów, podejmowaniu decyzji i branie za nie odpowiedzialności oraz proaktywne podejście do rozwiązywania problemów Wytrwałość i konsekwencja w dążeniu do celów Twórcze myślenie – kreatywność i podchodzenie do problemów z różnych punktów widzenia Umiejętność organizacji pracy – podziału jej na konkretne etapy i zadania

Samoocena studentów w zakresie posiadania umiejętności menedżerskich, w tym tzw. miękkich okazała się bardzo wysoka. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, czy jest ona spójna z ich postrzeganiem przez pracodawców

OPINIE PRACODAWCÓW

Na ile istotne są umiejętności menedżerskie i tzw Na ile istotne są umiejętności menedżerskie i tzw. miękkie z punktu widzenia pracodawców? W procesie rekrutacji coraz mniejszą rolę przywiązuje się do wykształcenia kierunkowego kandydatów, a coraz WIĘKSZĄ – predyspozycjom osobowościowym i umiejętnościom pozamerytorycznym. Za najcenniejszych kandydatów do pracy uważa się tych studentów/absolwentów, którzy są aktywni poza uczelnią - odbywają staże, praktyki, biorą udział w konkursach, projektach, podejmują się działalności w organizacjach studenckich, wolontariackich etc.

Jakie umiejętności pozamerytoryczne u absolwentów są najbardziej istotne dla pracodawców? Myślenie perspektywiczne i planowanie, umiejętność ogarnięcia całości procesu i oceny wagi jego poszczególnych elementów Elastyczność, umiejętność adaptacji do nowego środowiska i nowych wyzwań Samodzielność, proaktywność, inicjatywa, umiejętność podejmowania działań bez nieustannego wsparcia ze strony pracodawcy Kreatywność, odwaga i umiejętności w zakresie proponowania własnych rozwiązań Umiejętność otwartego komunikowania swoich pomysłów i problemów

Czy umiejętności menedżerskie, w tym tzw Czy umiejętności menedżerskie, w tym tzw. miękkie potrzebne są WSZYSTKIM studentom/absolwentom? W opinii części respondentów, znaczenie umiejętności menedżerskich i tzw. miękkich jest nieco niższe w przypadku absolwentów rekrutowanych na stanowiska specjalistyczne. Pozostali badani pracodawcy nie podzielali jednak tego poglądu: Badani ci twierdzili, że w obecnych czasach mają możliwość wyboru spośród bardzo wielu dobrych absolwentów-specjalistów i w tej sytuacji posiadanie umiejętności pozamerytorycznych stanowi znaczącą ,,wartość dodaną” i istotne kryterium selekcji Podkreślano wagę omawianych umiejętności u specjalistów jako konieczny element dobrego funkcjonowania w środowisku biznesowym

ZESTAWIENIE: SAMOOCENA studentów i OPINIA pracodawców w zakresie posiadania umiejętności menedżerskich Według pracodawców studenci mają tendencję do zawyżania własnej samooceny. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych okazuje się, że deklaracje absolwentów są często puste i nie poparte konkretnymi przykładami. Część badanych twierdzi, że studenci w ograniczonym stopniu posiadają omawiane umiejętności. Niektórzy pracodawcy wysoko oceniali te umiejętności u studentów. Jednak oceny takie charakterystyczne były dla pracodawców z dużych firm, którzy w długim procesie rekrutacji eliminują osoby o słabszych kompetencjach i którzy bezpośrednio stykają się tylko z najlepszymi.

Opinie pracodawców – czy uczelnie pomagają rozwijać umiejętności menedżerskie? Według opinii pracodawców uczelnie w niewielkim stopniu stwarzają okazję do rozwijania u studentów omawianych umiejętności. Pracodawcy wskazują na fakt, że najmniej szans na rozwój w tym zakresie podczas studiów mają studenci politechnik Studenci kierunków politechnicznych uznawani byli przez część respondentów za osoby posiadające: słabiej rozwinięte umiejętności menedżerskie, w tym tzw. miękkie. Związane jest to z: profilem takich uczelni, koncentrujących się na przedmiotach specjalistycznych oraz naturalnymi skłonnościami osób wybierających kierunki techniczne. mniejsze umiejętności w zakresie właściwego zaprezentowania się podczas rozmów kwalifikacyjnych

Czy zdaniem studentów szkoła pomogła w rozwinięciu tych umiejętności? wszyscy studenci (n=300) studenci uniwersytetów (n=100) studenci uczelni biznesowych (n=100) studenci politechnik (n=100) 1 – zdecydowanie nie pomogła 2 3 4 5 – zdecydowanie pomogła 6 – nie wiem, trudno powiedzieć Większość studentów jest zdania, że studia rozwinęły u nich takie umiejętności.

Czy studenci posiadają naturalne skłonności w kierunku rozwijania danych typów umiejętności menedżerskich, w tym tzw. miękkich? Aby odpowiedzieć na to pytanie posłużyliśmy się specjalistycznym kwestionariuszem MAPP

Co to jest MAPP? MAPP to narzędzie badającego wewnętrzne motywacje w danych obszarach, pozwalające stwierdzić, czy badani studenci posiadają naturalną skłonność do podejmowania określonych działań i rozwijania swoich umiejętności

– wyniki powyżej 64 punktów na skali 0 – 100 (n = 300) Wyniki MAPP Odsetek osób wśród badanych studentów, które przejawiają silną motywację do poszczególnych zachowań według MAPP – wyniki powyżej 64 punktów na skali 0 – 100 (n = 300) Przekładanie strategii na konkretne zadania Gotowość podejmowania nowych wyzwań Zarządzanie pracą ludzi Podejście kreatywne, twórcze Konsekwencja, wytrwałość w osiąganiu celów Komunikacja, przekaz i odbiór informacji Myślenie całościowe, problemowe, koncepcyjne Bezpośrednie kontakty i interakcje z ludźmi Zarządzanie zmianami, elastyczność podejścia Nastawienie na pracę zespołową Gotowość podejmowania decyzji, ryzyka, odpowiedzialności Zarządzanie potencjałem ludzi Wywieranie wpływu na ludzi, perswazja Tendencja do przejmowania przywództwa Osoby o wysokim natężeniu motywacji w danym obszarze będą miały tendencję do aktywnego poszukiwania możliwości podejmowania działań i kształcenia się w nim.

Wyniki MAPP Różnice między studentami różnych kierunków

Różnice między studentami różnych kierunków Wyniki MAPP Różnice między studentami różnych kierunków W zakresie natężenia motywacji w poszczególnych obszarach wystąpiły pewne różnice między studentami różnych typów uczelni. Największe różnice w stosunku do ogółu respondentów wystąpiły w następujących obszarach: Studenci uniwersytetów mieli wyraźnie silniejszą motywację w obszarach: myślenie całościowe, problemowe i koncepcyjne - 55% (33% studentów uczelni/kierunków biznesowych, 17% studentów politechnik) bezpośrednie kontakty i interakcje z ludźmi – 48% (34% studentów uczelni/kierunków biznesowych, 15% politechnik) nastawienie na pracę zespołową – 47% (31% studentów uczelni/kierunków biznesowych, 12% studentów politechnik) Studenci uczelni/kierunków biznesowych mieli silniejszą motywację w obszarach: przekładanie strategii na konkretne zadania – 57% (39% studentów uniwersytetów, 33% studentów politechnik) Studenci politechnik mieli generalnie słabszą od ogółu respondentów motywację we wszystkich obszarach, oprócz: konsekwencja, wytrwałość w osiąganiu celów – 41% (23% studentów uniwersytetów, 44 % studentów uczelni/kierunków biznesowych)

Wyniki MAPP Warto jednak zwrócić uwagę, że około 60% badanych studentów posiada przeciętną lub niską motywację do podejmowania działań istotnych z punktu widzenia pracodawców. Osoby te stoją zatem przed podwójnym wyzwaniem: Muszą zdać sobie sprawę ze swoich naturalnych ograniczeń w tym zakresie Jeśli chcą u siebie wykształcić dane umiejętności, na przykład z powodu zapotrzebowania na nie przez pracodawcę, muszą włożyć więcej wysiłku i starań w ich rozwijanie

WNIOSKI

WNIOSKI Umiejętności menedżerskie, w tym tzw. miękkie oraz interpersonalne są bardzo istotne dla pracodawców i coraz częściej stanowią istotne kryterium selekcji w procesie rekrutacji. Wielu studentów przecenia swoje umiejętności w omawianym zakresie, co może być związane z dużymi oczekiwaniami środowiska w tym zakresie oraz mylnym i ogólnikowym rozumieniem tych oczekiwań. Na większości wymiarów ok. 30-40% studentów posiada silne motywacje w kierunku rozwijania umiejętności menedżerskich. Według opinii pracodawców większość uczelni nie oferuje możliwości ich rozwijania.