Wykorzystanie badań satysfakcji klientów w zarządzaniu jakością usług publicznych na przykładzie ZUS Departament Obsługi Klientów Listopad 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Advertisements

Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
Badanie satysfakcji klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Zmiana wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenia rentowe 6 lipca 2007 r.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Wyzwania i zagrożenia związane z zarządzaniem przez cele
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
UŁATWIENIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW Zbigniew Derdziuk
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Dobre praktyki stosowane przez Urząd Gminy Sadki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA. PROJEKT Pt.: NOWOCZESNY URZĄD GMINY W SADKACH. NR UDA-POKL /09-00.
Projekt pn. Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Platforma Usług Elektronicznych
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Wyniki i rezultaty projektu CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA. PROJEKT Pt.: NOWOCZESNY URZĄD GMINY W SADKACH. NR UDA-POKL /09-00 DZIAŁANIE.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, dr inż. DARIUSZ NIEĆ
Grupa BRE Banku Szlifujemy diamenty. 2 KRYZYS ? KRY.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Dni Ubezpieczonego w ZUS 7 – 11 października 2013 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Poznaniu.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Aplikacje dla klientów ZUS
3 Źródła informacji o Funduszach Europejskich na lata Krystyna Kubiak Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie badań satysfakcji klientów w zarządzaniu jakością usług publicznych na przykładzie ZUS Departament Obsługi Klientów Listopad 2012 r.

Badanie satysfakcji klientów ZUS Badanie satysfakcji klientów ZUS w części dotyczącej badania przedsiębiorców jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Poprawa jakości usług świadczonych przez ZUS na rzecz przedsiębiorców” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu V Dobre rządzenie, Działania 5.1 Wzmocnienie potencjału administracji rządowej, Poddziałania 5.1.1 Modernizacja systemów zarządzania i podnoszenie kompetencji kadr Czas trwania: od IV kwartału 2010 roku do IV kwartału 2013 roku Etapy badania: siedem etapów badania – 2 razy w roku – w II i IV kwartale Metody badawcze: wywiad telefoniczny CATI wywiad bezpośredni CAPI zogniskowany wywiad grupowy - badanie FGI (fokusowe) Ilość badań realizowanych w ramach VII etapów: 7 badań telefonicznych – zrealizowano 4 (10.000 klientów, z tego 40% stanowią ubezpieczeni, 30 ubezpieczeni, 30 % świadczeniobiorcy) 4 badania bezpośrednie – zrealizowano 2 (3.300 klientów, w tym 1.100 przedsiębiorców, 1.100 ubezpieczonych, 1.100 świadczeniobiorców 2 badania FGI – zrealizowano 2 (30 przedsiębiorców – 3 grupy po 10 przedsiębiorców) Koszt całego badania satysfakcji klientów ZUS: 1.858.110 zł z podatkiem VAT Koszt całego badania przedsiębiorców: 875.960 zł z podatkiem VAT Łącznie zebrano opinię 46 660 klientów

Badanie satysfakcji klientów ZUS - wyniki Ogólna ocena poszczególnych kanałów kontaktów wśród osób które kontaktowały się tymi kanałami Szczegółowa analiza wyników badań w odniesieniu do każdej z badanych grup oraz kanałów kontaktów pozwoliła poznać oczekiwania klientów względem ZUS. Są to: Rozszerzyć zakres spraw możliwych do załatwienia poprzez Internet i telefon Poprawić jakość obsługi telefonicznej Usprawnić obsługę i czas oczekiwania na obsługę w placówkach ZUS Umożliwić rezerwację wizyt w placówkach ZUS Wydłużyć czas obsługi klientów w placówkach ZUS/umożliwić złożenie dokumentów poza godzinami funkcjonowania terenowych jednostek ZUS

Efekty wdrażania Strategii przekształceń… Widoczne efekty wdrażania Strategii przekształceń… z punktu widzenia budowy satysfakcji klienta to m.in.: wdrożenie w czerwcu 2012 r. Platformy Usług Elektronicznych (PUE), która jest środkiem kontaktu i obsługi spraw, Nowy Portal Informacyjny – umożliwiający m.in. składanie wniosków i dokumentów oraz zadawanie pytań przez Internet, zapewniający klientom dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach Centrum Telefonicznej Obsługi Klientów (COT) – umożliwiający telefoniczną obsługę całego zakresu zagadnień związanych z tematyką ZUS, dostęp do spersonalizowanych usług System Kierowania Ruchem (SKR) – umożliwiający wybranie rodzaju spraw i wydanie biletu do właściwego dla jej załatwienia stanowiska, zaplanowanie terminu, godziny oraz tematu spotkania z ekspertem w wybranej jednostce Zakładu, Urzędomaty – umożliwiające klientom dostęp do ZUS 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, pozwalające na składanie papierowych dokumentów ubezpieczeniowych/ wniosków i odbiór potwierdzenia ich złożenia, korzystanie z serwisów internetowych Zakładu, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do Nowego Portalu Informacyjnego i jego funkcjonalności, kontakt z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej w godzinach 8.00-18.00. skrócenie czasu obsługiwania spraw przy jednoczesnym rozszerzeniu katalogu spraw możliwych do załatwienia „od ręki”, poprawa jakości działalności Zakładu przejawiająca się m.in. w zmniejszeniu skali błędów w świadczeniach oraz we wzroście poziomu uporządkowania kont płatników i ubezpieczonych, standaryzacja kosztów w przekroju oddziałowym, gwarantująca realizację zadań z zachowaniem zasad gospodarności, poszanowania środków publicznych i przejrzystości ich wydatkowania. Wszystkie te działania doprowadziły do poprawy wizerunku Zakładu. Zgodnie z wynikami badań prowadzonych przez CBOS na przestrzeni lat 2009-2012 poziom akceptacji dla działań ZUS wzrósł z 20% do 32%. Realizacja celu nadrzędnego Strategii przekształceń… znalazła również swoje odzwierciedlenie we wzroście wskaźnika satysfakcji klientów z poziomu 3,76 w IV kwartale 2010 r. do 3,93 w II kwartale 2012 r 4 4

Metodologia badania mystery shopping W ramach badania jakości obsługi klientów w ZUS w drugiej połowie 2012 r. przeprowadzona została pierwsza z trzech tur badania mystery shopping. Tajemniczy klienci odwiedzili 325 terenowych jednostek organizacyjnych ZUS realizując łącznie 1102 wizyty. 43 oddziały (256 wizyt) 214 inspektoratów (642 wizyty) 68 biur terenowych na terenie całego kraju (204 wizyty) Badanie zrealizowane zostało dla 3 grup klientów tj. przedsiębiorców, ubezpieczonych i świadczeniobiorców. W grupie przedsiębiorców i ubezpieczonych zrealizowano 368 wizyt, w grupie świadczeniobiorców 366. 5

Wynik ogólny WYNIK OGÓLNY - OBSŁUGA Przedstawione poniżej wyniki mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie (trwająca kontrola i weryfikacja). WYNIK OGÓLNY - OBSŁUGA Estetyka - wygląd pracownika i stanowiska pracy Obsługa - profesjonalizm Komunikatywność Obsługa - atmosfera rozmowy Wiedza 8% 32% 25% 10% WYNIK OGÓLNY - INFRASTRUKTURA Wygoda/ komfort obsługi Estetyka - wygląd placówki Przyjazność - organizacja obsługi Informacja - oznakowanie placówki Dostosowanie do obsługi osób niepełnosprawnych 30% 10% 15% Dla poszczególnych obszarów zostały zaprezentowane wyniki nieprzeważone. Na słupkach podano wagi dla obszarów 6

Wynik w podziale na województwa Przedstawione poniżej wyniki mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie (trwająca kontrola i weryfikacja). 76,3% 63,7% 70,1% N=67 N=57 N=57 61,7% 67,5% N=39 N=54 75,4% 70,6% 64,1% N=147 OBSŁUGA 61,7% woj. podlaskie 79,3% woj. świętokrzyskie N=42 N=111 68,6% 65,1% N=78 68% 79,3% N=102 62,5% N=63 73,9% N=39 N=33 N=93 66% 71,3% N=72 N=48 7

Benchmarki z rynku finansowego i motoryzacyjnego Zakres badań jakości obsługi klientów jest ściśle uzależniony od specyfiki badanego rynku i często określonych oczekiwań klientów. Bezpośrednie przełożenie benchmarków zebranych na rynku finansowym czy motoryzacyjnym nie jest zatem możliwe, ponieważ nie daje odpowiedzi na pytanie kto lepiej obsługuje klientów? Możemy natomiast sprawdzić: W jakim stopniu spełniane są oczekiwania klientów podczas wizyty w banku, podczas wizyty w serwisie samochodowym i jak na tle tych oczekiwań wypada obsługa w ZUS-ie? Średni wynik dla branży bankowej wynosi 61,1% („Jakość na bank 2012”, TNS Polska, N=1494) – najwyżej oceniony bank uzyskał wynik 81,8% najniżej 43,3%. Ocenie podlegały wszystkie elementy rozmowy sprzedażowej oraz inne obszary, na które bezpośredni wpływ miał pracownik banku. Na rynku motoryzacyjnym ocenie podlegała zarówno jakość obsługi jak i niezwykle w tym przypadku ważna infrastruktura – średni wynik dla branży 66,3% („TNS Garage Quality Check 2012”, N=130) - najwyżej oceniona sieć serwisów uzyskała wynik 82,6%, najniżej 56,1%. Średni wynik jaki uzyskał Zakład Ubezpieczeń Społecznych – 69,7% pozwala sądzić, że jakość usług świadczonych przez pracowników, w stopniu zbliżonym do innych branż, spełnia oczekiwania klientów. 8

Benchmarki z rynku finansowego Mając na uwadze fakt, że nie można w sposób bezpośredni porównywać ogólnych wyników badania jakości obsługi dla różnych branż, z badania jakości obsługi klientów prowadzonego dla ZUS i badania „Jakość na bank” wyodrębniliśmy obszary, których wyniki można ze sobą zestawić (wyniki nieprzeważone). Należy przy tym zauważyć, że choć wynik badania dla ZUS w obszarze „Obsługi” plasuje się wyżej niż średnia dla banków, to porównanie w poszczególnych obszarach wypada na korzyść dla tych ostatnich. badanie „Jakość na bank” wynik bloku „Estetyka w placówce” - 94,4% badanie dla ZUS - średnia wyniku z dwóch bloków „Informacja - oznakowanie placówki” oraz „Estetyka - wygląd placówki” - 91%. badanie „Jakość na bank” wynik bloku „Wygląd pracownika i stanowiska pracy” - 95,5% badanie dla ZUS –”Estetyka - wygląd pracownika i stanowiska pracy” - 90,5%. badanie „Jakość na bank” wynik bloku „Atmosfera rozmowy” - 79,5% badanie dla ZUS - średnia wyniku z trzech bloków „Obsługa - atmosfera rozmowy”; „Komunikatywność”; „Obsługa – profesjonalizm” - 69,2%. 9

Strona internetowa: www.zus.pl 8 grudnia 2010 r. PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO