Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Warszawa, 09 października 2013 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan CZY PRZEDSIĘBIORSTWA OBRONIŁY.
Stan sektora w regionach
WITOLD POLKOWSKI EKSPERT KONFEDERACJI PRACODAWCÓW POLSKICH
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTW W 2004 r. dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
FUNDUSZE STRUKTURALNE – CO DALEJ ?
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
Spotkanie inaugurujące działalność Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego Opole, dnia 29 października 2008r.
Raport „Adapting to Change”
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU WIELKOPOLSKICH MŚP dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Piła, 30 października 2012 Prezentacja.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Wsparcie w zakresie efektywnego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Własność intelektualna jako narzędzie zwiększania innowacyjności.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka rozwija się dzięki wykształconym i otwartym na zmiany ludziom 25 kwietnia 2007 r.
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
KONKURENCYJNOŚĆ SEKTORA MSP POMORSKIE MSP NA TLE MSP W POLSCE.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Listopad 2008 Co właściciel małej firmy wiedzieć powinien, a o co nie ma czasu zapytać. Nowoczesne oprogramowanie w Twojej firmie Mała firma, szerokie.
UMOWA SPOŁECZNA PRACA. Tegoroczne kampanie wyborcze toczą się w dwudziestopięciolecie powstania Solidarności. To szczególne zobowiązanie i nie wolno o.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Konferencja Innowacyjna gospodarka Innowacyjność w biznesie Panel II Warszawa, 03 marca 2008 r.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Leasingowe CV MMŚP Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują leasingu. Na podstawie wyników badania przygotowanego przez Konfederację Lewiatan.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Mikro, małe i średnie firmy – prognoza
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
2015 rok - plany i wyzwania pomorskich MMŚP Konkurencyjność sektora MMŚP na Pomorzu. Jak wypadamy na tle Polski? Na podstawie wyników badania „Monitoring.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
System rodziny w biznesie może stanowić źródło jego trwałej przewagi konkurencyjnej.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zarządzanie międzynarodowe
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Na podstawie badania „Monitoring kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw”, 2007 i 2008. PKPP Lewiatan oraz ankiety przeprowadzonej w czasie panelu „Kobiety w biznesie” (Kongres Kobiet, 20-21 czerwca 2009 r.) dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan Warszawa, 15 lipca 2009

Czym charakteryzuje się, wg badaczy, przedsiębiorczość kobieca ? Konicznością łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych Efekt: (1) Działanie w obszarach, które pozwalają na niepełne zaangażowanie się w firmie; (2) Działanie na niewielką skalę Własna firma traktowana jest przez kobiety jako miejsca pracy (brak ofert na rynku pracy), a nie jako realizacja pomysłów Efekt: Brak nastawienia na realizację celów ekonomicznych, brak dążenia do wzrostu Mniejszą pewnością siebie Efekt: brak wykorzystywania okazji Awersją do ryzyka Efekt: Awersja do korzystania z finansowania zewnętrznego Umiejętnością budowania relacji z ludźmi Wykorzystywaniem (także) intuicji w działalności gospodarczej Źródło: Julita Wasilczuk, Uwarunkowania prowadzenia firm przez kobiety. Elementy teorii i praktyki.

Wg przedsiębiorczyń najważniejszym powodem dla którego kobiety decydują się na założenie własnej firmy jest chęć realizacji własnych pomysłów i marzeń. Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu „Kobiety w biznesie”, Kongres Kobiet, 20-21.06.2009 (ankietowane 400 pań)

Na ich zawodowe wybory ma wpływ konieczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych... Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu „Kobiety w biznesie”, Kongres Kobiet, 20-21.06.2009 (ankietowane 400 pań)

… oraz stereotypy kulturowe. } 27,9 } 40,9 Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu „Kobiety w biznesie”, Kongres Kobiet, 20-21.06.2009 (ankietowane 400 pań)

Koniczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje Koniczność łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych ? A efektem jest: Działanie w obszarach, które pozwalają na niepełne zaangażowanie się w firmie ? Działanie na niewielką skalę ?

Własność i zarządzanie należy w ponad 50% firm do mężczyzn. Przedsiębiorstwa, w których własność i zarządzanie jest w rękach kobiet stanowią ponad 20% firm. Własność i zarządzanie należy w ponad 50% firm do mężczyzn. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007 i 2008, PKPP Lewiatan

Firmy „kobiece” to w większym stopniu niż firmy „męskie” mikroprzedsiębiorstwa. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Firmy „kobiece” dominują w usługach – w handlu oraz w obsłudze nieruchomości i usługach związanych z obsługą działalności gospodarczej. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje Traktowanie własnej firmy jako miejsca pracy (efekt braku ofert na rynku pracy), a nie jako realizacji pomysłów ? A efektem jest: Brak nastawienia na realizację celów ekonomicznych, brak dążenia do wzrostu ?

Firmy „kobiece” są nastawione na realizację celów ekonomicznych, ale wolą zwiększać rentowność niż skalę działania. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Wolą także modernizować się niż zwiększać możliwości produkcyjne (a tym samym także skalę działania). Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Mniejsza pewność siebie ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje Mniejsza pewność siebie ? A efektem jest: Brak wykorzystywania okazji ?

a firmy „kobiece” zwiększają to zainteresowanie. W okresie dobrej koniunktury firmy „męskie” ograniczają zainteresowanie innowacyjnością, a firmy „kobiece” zwiększają to zainteresowanie. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007, 2008 PKPP Lewiatan

Więcej firm „kobiecych” posiada własne wynalazki i chroni je patentami. Chętniej też, niż firmy „męskie”, sięgają one po kupno patentów. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007 i 2008, PKPP Lewiatan

Awersja do ryzyka ? Awersja do korzystania z finansowania Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje Awersja do ryzyka ? A efektem jest: Awersja do korzystania z finansowania zewnętrznego ?

Awersja do ryzyka w firmach kobiecych jest silniejsza niż w firmach „męskich”. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

W firmach kobiecych w większym stopniu stosowana jest zachowawcza strategia finansowania działalności i rozwoju. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Umiejętność budowania relacji z ludźmi ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje Umiejętność budowania relacji z ludźmi ?

Firmy „kobiece” budują relacje z klientami – to jeden z trzech priorytetów w budowaniu pozycji konkurencyjnej. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Kobiety mają większe zaufanie do konkurentów na rynku ! Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007, PKPP Lewiatan

Może dlatego rzadziej stykają się z korupcją i uważają, że problem staje się coraz mniejszy ! Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP”, 2007, 2008, PKPP Lewiatan

Wykorzystywanie (także) intuicji w działalności gospodarczej ? Czy przedsiębiorczość kobiecą cechuje Wykorzystywanie (także) intuicji w działalności gospodarczej ?

Kobiety potrzebują doradztwa przy budowaniu strategii Kobiety potrzebują doradztwa przy budowaniu strategii. Natomiast starają się mieć dość szeroką wiedzę o wszystkich obszarach działania firmy. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

Kobiety nie są tak otwarte na zmiany jak mężczyźni. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2008, PKPP Lewiatan

I ciągle budują swoją pozycję konkurencyjną przede wszystkim na cenie. Źródło: Badanie „Monitoring kondycji sektora MŚP” 2007, 2008, PKPP Lewiatan

Przedsiebiorczości kobiecej pomogłoby, tak jak firmom „męskim” obniżenie pozapłaacowych kosztów pracy, ale przede wszystkim potrzebują … sieci wzajemnych kontaktów biznesowych Źródło: Ankieta przygotowana i przeprowadzona przez M.Starczewską-Krzysztoszek w trakcie trwania panelu „Kobiety w biznesie”, Kongres Kobiet, 20-21.06.2009 (ankietowane 400 pań)

Najważniejsze w punktu możliwości rozwoju przedsiębiorczości kobiecej jest także: Wprowadzenie do programu nauczania (w gimnazjach i liceach) praktycznych lekcji przedsiębiorczości Profesjonalna edukacja genderowa w szkołach Stworzenie warunków (ułatwień) do zakładania żłobków i przedszkoli, które opiekowałyby się w sposób profesjonalny małą liczbą dzieci Zwolnienie osób fizycznych z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne za osoby zatrudniane do opieki nad dziećmi Zrównanie praw do zasiłku macierzyńskiego kobiet prowadzących działalność gospodarczą z prawami kobiet zatrudnionych na umowę o pracę Wprowadzenie do prawa pracy na stałe elastycznych form zatrudnienia i elastycznego czasu pracy Stworzenie funduszu poręczeń i gwarancji dla mikroprzedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety

Dziękuję.