opiekuńczo-wychowawczych, bezrobocia,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Kontrakty – dofinansowanie aktywnych form pracy socjalnej
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 9-10 marca 2010r. Projekt PO KL Godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn, Działanie 1.1. Wsparcie systemowe instytucji rynku.
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Gmina Zawichost ul. Żeromskiego – 630 Zawichost tel. (015) fax. (015) ail: III Spotkanie informacyjne.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Sposób na sukces? Przykład Fundacji Drugi Domek
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Indywidualny plan działania
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Komplementarność EFS z PO PŻ
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Badanie rezultatów/efektów pracy socjalnej pracowników socjalnych w MOPS w Szczecinku

opiekuńczo-wychowawczych, bezrobocia, MOPS w Szczecinku funkcjonuje w oparciu o model zespołowego rozwiązywania problemów społecznych. W ramach tego modelu działają stałe zespoły pracy socjalnej ds. problemów: opiekuńczo-wychowawczych, bezrobocia, uzależnień i zaburzeń psychicznych, osób starszych i niepełnosprawnych.

CELE PRACY ZESPOŁOWEJ doskonalenie warsztatu pracy jego uczestników poprzez wdrażanie i  wypracowywanie skutecznych metod dokształcanie zawodowe tworzenie projektów i programów pomocowych konsultowanie trudniejszych przypadków indywidualnych klientów superwizja pracy członków zespołu

INNE ZESPOŁY PRACY Oprócz zespołów stałych, powoływane są: zespoły zadaniowe, w tym interdyscyplinarne, w skład których wchodzą przedstawiciele lokalnych służb, organizacji i instytucji mogący pomóc w rozwiązaniu określonego problemu, czy realizacji konkretnego zadania.

BADANIE EFEKTÓW PRACY Efekty pracy pracowników socjalnych monitorowane są w sposób ciągły i systematyczny poprzez wewnętrzne sprawozdania pokazujące zarówno zakres i ilość podejmowanych działań jak też osiągane wyniki. Jednym z badanych aspektów są efekty pracy socjalnej.

określenie problemu ustalenie celu plan działania realizacja działań skutek/efekt Za efekt pracy socjalnej ewidencjonowany na poziomie pracownika socjalnego, przyjmujemy wynik/skutek planowanej pracy z rodziną/osobą, ukierunkowanej na osiągnięcie założonego celu. Aby wykazać efekt należy określić, czy jest on skutkiem działań pracownika wpisujących się w powyższy schemat.

KATEGORIE EFEKTÓW praca socjalna na rzecz poprawy sytuacji: ekonomicznej mieszkaniowej zawodowej stanu zdrowia funkcjonowania osób starszych i niepełnosprawnych funkcjonowania rodziny oraz warunków rozwoju dziecka w  środowisku funkcjonowania osób zaburzonych psychicznie funkcjonowania osób uzależnionych W każdej z w/w kategorii wyróżniliśmy katalog możliwych do osiągnięcia efektów.

I. Praca socjalna na rzecz poprawy sytuacji ekonomicznej rodziny/klienta: Pozyskanie świadczeń z zabezpieczenia społecznego świadczeń alimentacyjnych emerytalno - rentowych świadczeń z funduszu pracy świadczeń rodzinnych , pielęgnacyjnych pozyskanie stypendium. Uzyskanie pomocy materialnej od organizacji pozarządowych, sponsorów. Uzyskanie ulg, umorzeń oraz dofinansowań. Prawidłowe gospodarowanie budżetem domowym terminowe regulowanie wydatków mieszkaniowych racjonalne planowanie bieżących zakupów. Uzyskanie dodatku mieszkaniowego.

II. Praca socjalna na rzecz poprawy sytuacji mieszkaniowej rodziny / klienta:   Pozyskanie mieszkania. Zamiana mieszkania. Uzyskanie zameldowania klienta. Uzyskanie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu. Utrzymanie klienta w miejscu zamieszkania. Zapewnienie rodzinie/klientowi schronienia. Częściowe dostosowanie mieszkania do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Podniesienie standardu zajmowanego lokalu pozyskanie sprzętu gospodarstwa domowego remont mieszkania , naprawy, odświeżenie mieszkania.

III. Praca socjalna na rzecz poprawy sytuacji osoby biernej zawodowo: Nabycie umiejętności poszukiwania pracy. Udział w projekcie KIS. Podjęcie zatrudnienia praca na umowę o pracę, umowa zlecenie, o dzieło praca dorywcza staż / przygotowanie zawodowe prace społecznie użyteczne wolontariat. Podniesienie kwalifikacji zawodowych ukończenie kursu / szkolenia zawodowego, przekwalifikowującego podjęcie / kontynuowanie nauki ukończenie szkoły. Zarejestrowanie się w PUP i utrzymywanie statusu osoby bezrobotnej / poszukującej pracy.

IV. Praca socjalna na rzecz poprawy stanu zdrowia: Uzyskanie uprawnień do świadczeń zdrowotnych. Uzyskanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Systematyczne leczenie. Uzyskanie sprzętu medycznego, ortopedycznego. Udział w rehabilitacji ambulatoryjnej lub stacjonarnej.

V. Praca socjalna na rzecz poprawy funkcjonowania osób starszych i niepełnosprawnych: Uzyskanie przez osobę starszą lub niepełnosprawną opieki ze strony rodziny ze strony gminy (usługi , wolontariat) ze strony służby zdrowia (ZOL, hospicjum, pielęgniarka środowiskowa, opieka pielęgniarska długoterminowa). Uzyskanie miejsca w placówkach opieki dziennej (ŚDS, WTZ, DDP itp.). Uzyskanie wsparcia od organizacji pozarządowych i instytucji zajmujących się osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Umieszczenie klienta w Domu Pomocy społecznej za zgodą bez zgody. Uzyskanie postanowienia sądu dotyczącego sytuacji prawnej osoby starszej i niepełnosprawnej.

VI.  Praca socjalna na rzecz poprawy warunków rozwoju i funkcjonowania dziecka w środowisku: Umieszczenie dziecka w świetlicy socjoterapeutycznej, bądź objęcie programem profilaktycznym. Uzyskanie opinii psychologiczno pedagogicznej. Umieszczenie dziecka w klasie integracyjnej, przedszkolu integracyjnym. Uzyskanie postanowienia sądu dotyczącego sytuacji prawnej dziecka. Umieszczenie dziecka w przedszkolu , żłobku, na wypoczynku w dni wolne od nauki. Zapewnienie dziecku czasowej opieki w okresie braku możliwości sprawowania opieki przez rodzica.

VII. Praca socjalna na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny: Uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych w zakresie doskonalenia umiejętności społecznych. Wprowadzenie wolontariusza do rodziny. Wprowadzenie asystenta rodziny. Prawidłowe wypełnianie ról rodzicielskich. Rozwiązanie konfliktów w rodzinie. Ujawnienie przemocy domowej przez klienta. Wypełnienie niebieskiej karty. Zapewnienie schronienia w sytuacji kryzysowej. Podjęcie terapii: rodzinnej  ,logopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej.

VIII. Praca socjalna na rzecz poprawy funkcjonowania osób zaburzonych psychicznie: Podjęcie przez klienta leczenia psychiatrycznego. Kontynuowanie leczenia psychiatrycznego. Umieszczenie klienta w szpitalu psychiatrycznym; za jego zgodą bez jego zgody w trybie nagłym. Umieszczenie klienta w Domu Pomocy Społecznej w trybie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Uzyskanie postanowienia sądu o ubezwłasnowolnieniu klienta.

IX. Praca socjalna na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin z problemem uzależnienia: Podjęcie przez klienta leczenia odwykowego. Kontynuowanie leczenia odwykowego. Złożenie wniosku o leczenie odwykowe. Podjęcie przez rodzinę terapii dla współuzależnionych. Utrzymywanie przez klienta abstynencji.

CHARAKTER EFEKTÓW efekt operacyjny, czyli sprowadzający się do wykonania przez klienta pewnych działań/czynności, które są tylko etapem/krokiem do osiągnięcia efektu w postaci rozwiązania problemu efekt procesu, czyli działanie długofalowe na które składają się efekty operacyjne i polega na rozwiązaniu problemu

CHARAKTER KATALOGU EFEKTÓW Katalog efektów ma charakter otwarty, zatem jeżeli na etapie jego tworzenia jakiś efekt nie został nazwany, a w praktyce ma miejsce wówczas pracownik może go odnotować wpisując we właściwą kategorię.

DOKUMENTOWANIE EFEKTÓW Pracownicy na swoim poziomie odnotowując efekt, podają w specjalnym rejestrze symbol akt klienta, którego on dotyczy. Pozwala to na ewentualną kontrolę przełożonego, czy z zapisów dokonanych w aktach wynikają działania i opisany efekt.

REJESTR EFEKTÓW LP M-c: Nr akt nr akt 1a 1b 1c 1d 1e 2 3 4a 4b SUMA razem SUMA   Nr akt nr akt 1a 1b 1c 1d 1e 2 3 4a 4b

ROCZNA PÓŁROCZNA KWARTALNA ANALIZA MIESIĘCZNA Badając efekty, pracownicy w karcie podają ilość w poszczególnych kategoriach i formach. Ilości te są następnie sumowane dla poszczególnych zespołów problemowych, a dalej dla obu działów służb socjalnych.

ZALETY BADANIA EFEKTÓW dla klienta i pracownika socjalnego: refleksja i odnotowanie kolejnych etapów zmiany i osiąganych po drodze efektów porządkowanie podejmowanych działań kontrolowanie kierunku i postępu zmiany motywowanie do dalszych działań

ZALETY BADANIA EFEKTÓW dla pracownika socjalnego: zwiększenie świadomości pełnionej roli zawodowej samodzielna analiza i ocena swojej pracy porównanie swojej pracy na tle pracy pozostałych pracowników możliwość wykazania się przed przełożonymi

NARZĘDZIE TO UŁATWIA TAKŻE: wchodzenie w obowiązki nowych pracowników, szczególnie tych, którzy po raz pierwszy podejmują pracę w charakterze pracownika socjalnego jest to pewnego rodzaju podpowiedź, czego może oczekiwać od pracownika klient i przełożeni Prostota tego narzędzia wskazuje na konkretne czynności, działania, które mogą zmienić funkcjonowanie klientów.

Oprócz badania efektów pracy socjalnej, badamy również BADANIE INNYCH OBOWIĄZKÓW PRACOWNIKA SOCJALNEGO Oprócz badania efektów pracy socjalnej, badamy również (w formie miesięcznych sprawozdań) inne obowiązki wykonywane przez pracowników, w tym między innymi: liczbę przeprowadzonych wywiadów, podjętych interwencji, sporządzonych pism w sprawach klientów, kontaktów z innymi instytucjami. Badanie to ma również odniesienie do liczby dni w których pracownik był nieobecny w pracy. Taki system badania pozwala na ocenę wykorzystania czasu pracy przez pracowników, intensywności tej pracy, a także ma przełożenie na osiągane efekty.

ZASADY NADRZĘDNE BADANIA EFEKTÓW bezpieczeństwo pracownika, bo narzędzie szczególnie jemu służy pokazując, że jego codzienna, trudna praca ma sens i choć wolno, to niesie pozytywne zmiany zaufanie przełożonych do pracownika, jego rzetelności i właściwej postawy etycznej

DO CZEGO NIE SŁUŻY Jako kadra zarządzająca nie wykorzystujemy tego badania do takich aspektów jak: wynagrodzenie pracownika, nie wprowadzamy na tym polu również rywalizacji, uważając, iż narzędzie to ma być bezpieczne dla pracownika, a przez to bardziej rzetelne dla nas.

DO CZEGO MOŻE SŁUŻYĆ najczęściej korzystamy z wyników sumowanych pokazując tendencje pracy, zalecając kierunki lub konkretne działania wyniki badania wykorzystujemy pokazując pracę ośrodka, szczególnie w sytuacjach, gdy przychodzi nam konfrontować się z opinią instytucji służącej do wypłacania świadczeń

IV. Praca socjalna na rzecz poprawy stanu zdrowia: FRAGMENT ZBIORCZEGO ZESTAWIENIA EFEKTÓW PRACY SOCJALNEJ PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH MOPS W SZCZECINKU ZA PIERWSZE PÓŁROCZE 2011 ROKU IV. Praca socjalna na rzecz poprawy stanu zdrowia: UPS OW NS B RAZEM 19.Uzyskanie uprawnień do świadczeń zdrowotnych 14 1 5 21 20.Uzyskanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności 18 3 22 21.Systematyczne leczenie 92 44 141 22.Uzyskanie sprzętu medycznego, ortopedycznego 4 2 6 23.Udział w rehabilitacji ambulatoryjnej lub stacjonarnej 10 13

Dziękuję za uwagę