Jak zmienia się świat. Czy nasza edukacja za nim nadąża

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Kogo szukają pracodawcy?
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zawody przyszłości.
Wpływ na polską przestrzeń przewidywanych trendów rozwoju i restrukturyzacji polskiej gospodarki.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Katedra Informatyki i Ekonometrii
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Perspektywy kształcenia się przez całe życie w regionie łódzkim w aspekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Praca Tymczasowa w Polsce Dynamika branży
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Gospodarka Powiatu Sieradzkiego. Firmy ogółem zarejestrowane w rejestrze Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
2020 – DOKĄD ZMIERZAMY czyli o największych wyzwaniach rozwoju Marcin Nowicki Starogard Gdański, 22 października 2010 r.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Lubuska Sieć Centrów Kształcenia Zawodowego
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 6 SPOTKANIE.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Dotacje unijne w praktyce
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Rynek pracy i kształcenie zawodowe w województwie pomorskim wprowadzenie do dyskusji Wiesław BYCZKOWSKI Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Sesja Sejmiku.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Jak zmienia się świat. Czy nasza edukacja za nim nadąża Jak zmienia się świat? Czy nasza edukacja za nim nadąża? Marcin Nowicki Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową

Dzisiejsze 7-10 latki w „sile wieku” będą w 2050 r.

społe-czeństwo obywa-telskie Obyś żył w ciekawych czasach… energia społe-czeństwo obywa-telskie globali-zacja wirtuali-zacja sieci starzenie się techno-logie Chiny poko-lenie Y ekologia € wiedza symbo-liczna

PROJEKTOWOŚĆ I OTWARTOŚĆ (zacieranie granic branżowych) ROSNĄCA NIEPEWNOŚĆ Spirala wiedzy PRZYROST WIEDZY KONIECZNOŚĆ WSPÓŁPRACY INTERDYSCYP., PROJEKTOWOŚĆ I OTWARTOŚĆ (zacieranie granic branżowych) ROSNĄCA ZŁOŻONOŚĆ - KONIECZNOŚĆ SPECJALIZACJI

Piramida wiedzy – gdzie jest nasza edukacja? MĄDROŚĆ zakładam czapkę WIEDZA jest mróz, znam możliwe konsekwencje INFORMACJA odczytuję temp.: -5 st. C DANE patrzę na termometr – źródło danych

Opierajmy się na wiedzy… ale jakiej? Klimat „dla biznesu” (RIS, klastry, patenty) wiedza syntetyczna (inżynierska) wiedza analityczna (naukowa) wiedza symboliczna (super-creative class) Klimat „dla ludzi” (różnorodność, kreatywność, tolerancja, urbanizacja) (wg. Bjřrna T. Asheim’a)

Typy pracy (wg. Roberta Reich’a) „symboliczni analitycy” – inżynierowie, prawnicy, naukowcy, kadra zarządzająca, dziennikarze, konsultanci itp. (mind workers) „pracownicy rutynowi” – robotnicy, brygadziści, nadzorcy, „przetwórcy” danych itp. „pracownicy usług osobistych” – kelnerzy, opiekunowie, fryzjerzy, sprzedawcy itp.

Znaczenie kształcenia ustawicznego Poziom wiedzy „symboliczni analitycy” „pracownicy rutynowi” „pracownicy usług osobistych” Szybkość zmiany

Zawody i branże przyszłości to przeszłość więcej wiedzy wieloaspektowość, złożoność zacieranie tradycyjnego podziału branżowego branże przyszłości trendy rozwojowe zawody przyszłości kompetencje dla rozwoju

Kierunki rozwoju wybranych branż budownictwo (energooszczędne, ekologiczne, inteligentne domy...) handel (internetowy, nowe formy płatności...) chemiczna (biotechnologie, nowe materiały, ekologia...) ICT (usługi) (digitalizacja życia codziennego, „super-interface"...) ICT (przemysł elektroniczny) (high-design, easy-super-high-tech...) pośrednictwo finansowe i obsługa firm (globalna sieciowość...) BPO (międzykulturowość, standaryzacja globalna...) logistyka i transport (digitalizacja, ekologia, multimodalność globalna...) turystyka (medyczna, ekstremalna, spa, ekologiczna...) przemysł rolno-spożywczy (ekologia, zdrowie, energetyka...) przemysł samochodowy (ekologia, energooszczędność, digitalizacja...) przemysł stoczniowy (energetyka, offshore...) przemysł drzewno-meblowy (high-design, ekologia...)

Naprawdę najwyższy czas na zmianę system to edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna life-long i life-wide learning – szkoła i nauczyciel jako „integrator” szkoła zabija kreatywność – a powinna ją rozwijać modułowość jako odpowiedź na wielowymiarowość projektowość – praca zespołowa, odpowiedzialność, rozwój talentów itd. różnorodność – „industrialny” model ujednolicenia nie pasuje do XXI w. przenikanie i uzupełnianie: edukacja-biznes-administracja-nauka- społeczeństwo (podejście foresight’owe) elastyczność form i treści – wysoka kontekstowość koniec negatywnej selekcji i struktur długiego trwania kompetencje międzykulturowe i interpersonalne – rozwój, bezpieczeństwo, szczęście

Naprawdę najwyższy czas na zmianę - szkolnictwo zawodowe i ustawiczne popyt ma decydować o treści, jakości i cenie szkoleń badania przedsiębiorców to za mało – konieczny stały foresight (wielowymiarowe badanie trendów społecznych i gospodarczych) firma to uniwersytet – life-long learning elastyczna, otwarta, funkcjonalna „certyfikacja” kwalifikacji i kompetencji wyprowadzić uczniów/kursantów ze szkół – life-wide learning

ZAWODY/ kwalifikacje modułowe cechy osobowe i kompetencje kluczowe „Potrzeby rynku pracy” projekcja struktury kluczowe klastry/branże demografia (+ migracje) zróżnicowania przestrzenne STRUKTURA GOSPODARKI projektowość/sieciowość globalizacja/otwartość digitalizacja przyrost wiedzy TRENDY GOSPODARCZE I SPOŁECZNE POLITYKA SPOŁ.-GOSPOD. strategie rozwoju polityki UE polityka edukacyjna KOMPETENCJE ZAWODOWE ZAWODY/ kwalifikacje modułowe KWALIFIKACJE ZAWODOWE (wiedza zawodowa + umiejętności) KOMPETENCJE: EDUKACJA osobiste społeczne (interpersonalne) organizacyjne menadżerskie cechy osobowe i kompetencje kluczowe

„Badania” rynku pracy Jak jest? Jak powinno być? wykorzystanie danych statystycznych rozproszenie, brak wniosków synteza, wnioskowanie przyczynowo-skutkowe czym jest „rynek pracy”? głównie analizy bezrobocia podejście holistyczne prognozowanie cząstkowe, ograniczone, głównie modele ekonometryczne sieci dialogu, techniki foresightowe przystępność i dostępność informacji „dla specjalistów” zróżnicowane formy i zakres