Ogólne zalecenia Instytucji Zarządzającej w zakresie przygotowania Planów Działania na 2011 r.
Zalecenia natury przekrojowej dotyczące wszystkich Priorytetów PO KL IZ PO KL dostrzega konieczność ograniczenia do niezbędnego minimum liczby kryteriów wyboru projektów o charakterze administracyjno – technicznym (np. dotyczącym liczby składanych wniosków przez wnioskodawcę, lokalizacji biura projektu, siedziby wnioskodawcy, okresu realizacji projektu, sytuacji finansowej wnioskodawcy itp.) na rzecz kryteriów o charakterze merytorycznym odnoszących się np. do doboru grupy docelowej, doboru charakteru i formy udzielanego wsparcia, obszaru geograficznego do którego skierowane zostanie wsparcie lub określonej branży gospodarki. Duża liczba stosowanych dotąd kryteriów administracyjno – technicznych nie przyczynia się do podnoszenia jakości i efektywności realizowanych projektów, a często powoduje trudności o charakterze interpretacyjnym i wdrożeniowym. W zakresie kryteriów wyboru projektów o charakterze administracyjno – technicznym, których zastosowanie będzie konieczne, IZ PO KL będzie dążyć do ich ujednolicenia pod względem treści (np. dopuszczalnej liczby wniosków składanych przez projektodawcę w różnych konkursach), brzmienia i interpretacji. IZ PO KL zaproponuje jednolite podejście do ww. kryteriów po analizie propozycji kryteriów przedstawionych przez Instytucje Pośredniczące.
Zalecenia natury przekrojowej dotyczące wszystkich Priorytetów PO KL IZ PO KL dostrzega konieczność większej koncentracji działań Instytucji Pośredniczących w obszarach objętych wsparciem PO KL, w których dotychczasowy postęp finansowo – rzeczowy nie jest wystarczający. Przykładem takiej koncentracji mogą być Działania 9.2 i 9.3, których stan realizacji i osiągniętych wskaźników jest znacznie niższy niż w przypadku Poddziałań i 9.1.2, a mimo to większa koncentracja działań Instytucji Pośredniczących skupiona była dotychczas na realizacji działań w obszarach edukacji przedszkolnej i programów rozwojowych szkół prowadzących kształcenie ogóle. IZ PO KL weryfikując propozycje Planów działania na 2011 r. przedstawione przez Instytucje Pośredniczące dokona analizy zgłoszonych propozycji pod kątem zapewnienia równomiernego postępu w realizacji wszystkich celów PO KL.
Priorytet VIII - Poddziałanie Ukierunkowanie wsparcia na firmy, które dotychczas nie skorzystały z dofinansowania szkoleń (kryterium dostępu), Ukierunkowanie wsparcia na pracowników mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (kryterium dostępu), Ukierunkowanie wsparcia na szkolenia, które kończą się powszechnie uznawanymi certyfikatami (kryterium dostępu), Preferowanie udziału w szkoleniach osób w wieku 45+ (kryterium strategiczne), Preferowanie udziału w szkoleniach osób z wykształceniem co najwyżej średnim (kryterium strategiczne), Preferowanie udziału w szkoleniach osób niepełnosprawnych i wykorzystania cross-financingu na dostosowanie infrastruktury szkoleniowej dla tych osób (kryterium strategiczne), Preferowanie szkoleń z zakresu efektywności energetycznej i efektywności korzystania z zasobów [powiązanie ze strategią "Europa 2020"], Preferowanie doradztwa z zakresu efektywności energetycznej w przedsiębiorstwie (kryterium strategiczne, min. 10 pkt) [powiązanie ze strategią "Europa 2020"].
Priorytet VIII - Poddziałanie Preferowanie projektów obejmujących kompleksowe wsparcie w ramach outplacementu (kryterium strategiczne, min. 25 pkt), Realizacja form wsparcia zawartych w Pakiecie Antykryzysowym PO KL (dodatki motywacyjne i realokacyjne) na zasadach zawartych w Pakiecie (z zastosowaniem ustalonych w Pakiecie kryteriów wyboru projektów)*, *Pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Europejskiej na przedłużenie na 2011 r. Pakietu Antykryzysowego przewidzianego początkowo na lata 2009 – 2010.
Priorytet VIII - Poddziałanie Znaczne zwiększenie alokacji na konkursy w tym Poddziałaniu, Preferowanie komplementarności z Działaniem 3.1 PO IG (wsparcie inwestycyjne w spółki spin-off i spin-out) poprzez nawiązanie współpracy beneficjentów PO KL z beneficjentami PO IG (kryterium strategiczne, min. 10 pkt), Preferowanie projektów obejmujących współpracę B+R i biznesu (staże i szkolenia praktyczne; tymczasowe zatrudnienie w MŚP wysoko wykwalifikowanego personelu) (kryterium strategiczne, min. 20 pkt), Preferowanie poszukiwania (dzięki współpracy B+R i biznesu) rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej w przedsiębiorstwie (kryterium strategiczne, min. 10 pkt) [powiązanie ze strategią "Europa 2020"].
Priorytet IX Rozpoczęcie (w województwach, które nie rozpoczęły tego przedsięwzięcia w 2010 r.) lub kontynuacja projektów indywidualizacji nauczania w klasach I-III szkół podstawowych (9.1.2), Zapewnienie komplementarności projektów w Priorytecie IX z inwestycjami współfinansowanymi z innych niż EFS środków wspólnotowych, Zapewnienie wykorzystania sprzętu techno-dydaktycznego oraz ICT zakupionego ze środków EFS w latach w projektach realizowanych w obecnej perspektywie finansowej, Zapewnienie wykorzystania w projektach zwalidowanych rezultatów PIW EQUAL, Rozpoczęcie w 2011 r. działań związanych z realizacją celów określonych w strategii Europa 2020, dotyczących m.in. kształcenia w zawodach związanych z zieloną gospodarką (w szczególności 9.2 i 9.3), Zapewnienie odpowiedniego wsparcia szkołom, do których uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w szczególności 9.2), Zwiększenie udziału uczniów (9.1.3 i 9.2) oraz osób dorosłych (9.3. i 9.4) niepełnosprawnych w realizowanych projektach.
Projekty innowacyjne i współpracy ponadnarodowej IP podejmując decyzję o uwzględnieniu projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej w 2011 r., powinny wziąć pod uwagę skalę i zakres projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej wybranych do dofinansowania w ramach Planów działania 2009 oraz W związku z tym, iż w większości przypadków współpraca ponadnarodowa była uwzględniana jako kryterium szczegółowe w projektach innowacyjnych, a nie przewidywano ogłoszenia konkursów na projekty ponadnarodowe w ramach Działań/Poddziałań określonych w SzOP lub też łączono te konkursy z konkursami na projekty ponadnarodowe, czego konsekwencją był brak wyboru tego typu projektów wyłonionych do dofinansowania lub ich realizacja w ograniczonym zakresie, szczególną uwagę należy zwrócić na dotychczasowe działania ponadnarodowe i zapewnić ich realizację w 2011 r.
Projekty innowacyjne i współpracy ponadnarodowej Zgodnie z rekomendacją Grupy roboczej ds. kwestii horyzontalnych, wynikającą z dłuższej realizacji projektów innowacyjnych, rok 2011 powinien być, co do zasady, ostatnim rokiem na rozpoczynanie nowych działań w tym zakresie. Dla Planów działania na 2010 r. zalecano minimum alokacji na poziomie 1% w przypadku Priorytetów, w których realizacji działań innowacyjnych i ponadnarodowych nie przewidziano w 2009 r., oraz 2% w przypadku Priorytetów, w których realizacja tych działań została przewidziana w 2009 i 2010 r. W 2011 r. poziom alokacji powinien osiągnąć minimum 4% alokacji (łącznie od początku realizacji PO KL) na cały okres programowania dla danego Priorytetu, biorąc pod uwagę faktyczną kontraktację w ramach działań przewidzianych Planami działania 2009 oraz planowaną lub faktyczną kontraktację według Planów działania 2010 oraz zapewniając realizację tak podejścia innowacyjnego, jak i ponadnarodowego.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ