Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji.
Nowa rola pacjentów w leczeniu i zdrowieniu
„Hotel U Pana Cogito – miejsce pracy, rozwoju i zdrowienia”
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa, realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Analiza wyników ankiety
Prawa i obowiązki ucznia
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Świadomość, która obala stereotypy
Psychosocial Support For The Persons Marginalized In Community Wsparcie psychospołeczne dla osób marginalizowanych żyjących w środowisku otwartym.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Instytut Spraw Publicznych
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
CENTRUM WSPÓŁPRACY SZKOŁY I RODZINY PUNKT KONSULTACYJNY.
Model współpracy instytucji publicznych i organizacji pozarządowych na rzecz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami Aleksander Waszkielewicz Fundacja.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Problemy pacjentów wieku podeszłego z perspektywy PTG
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Pełnosprawny Student VIII
Stowarzyszenie „Otwórzcie Drzwi”
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
Osoba niepełnosprawna
Elementy geometryczne i relacje
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
Opracowała: Katarzyna Płatek
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Zapis prezentacji:

Promocja i profilaktyka w zakresie zdrowia psychicznego w grupach studenckich Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka Stowarzyszenie „Otwórzcie Drzwi”

O ile założenia profilaktyki w odniesieniu do innych działów medycyny są proste, to w stosunku do problemu zdrowia i zaburzeń psychicznych są znacznie bardziej skomplikowane. W większości przypadków nie wiemy wszystkiego o przyczynach tych zaburzeń, ale możemy być pewni, że są one bardzo złożonej natury. Z tego powodu wszelkie programy zapobiegania są bardzo trudne...

Trudności w procesie zdrowienia i radzenia sobie z niepełnosprawnością: gdy społeczeństwo w sposób jawny bądź ukryty odmawia osobom chorującym psychicznie prawa do godnego życia w lokalnej wspólnocie W opiniach Polaków z 2008 r. chorujący psychicznie traktowani są gorzej niż inni, gdy chodzi o prawo do: Pracy, zatrudnienia (80%) Poszanowania godności osobistej (68%) Wykształcenia, edukacji (65%)

W działaniach profilaktycznych przyjmujemy założenie skuteczności bezpośredniego kontaktu z osobami chorującymi psychicznie Spotkania edukacyjne

Spotkania edukacyjne jako metoda profilaktyki w zakresie ochrony zdrowia psychicznego: „wiedza z pierwszej ręki” jako paradygmat współczesnej polityki społecznej i zdrowotnej; „pacjent jako nauczyciel” – doświadczenia kliniczne dydaktyków; „ustrukturowany dialog” jako kierunek współczesnych badań nad redukcją piętna.

Ustawa o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnością (projekt) Uwzględnianie problematyki niepełnosprawności w kształceniu na poziomie wyższym; uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych, w charakterze konsultantów osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością

Stosunek do osób chorujących psychicznie: 1996 2008 Życzliwy 73% 65% Obojętny 18% 26% Niechętny 5% Trudno powiedzieć 4%

2008 Stosunek do osób chorujących psychicznie: 1996 Brak kontaktu Życzliwy 73% 65% 54% Obojętny 18% 26% 33% Niechętny 5% 6% Trudno powiedzieć 4% 7%

2008 Stosunek do osób chorujących psychicznie: 1996 Brak kontaktu Pośredni kontakt Życzliwy 73% 65% 54% 56% Obojętny 18% 26% 33% 37% Niechętny 5% 6% 4% Trudno powiedzieć 7% 3%

2008 Stosunek do osób chorujących psychicznie: 1996 Brak kontaktu Pośredni kontakt Osobisty kontakt Życzliwy 73% 65% 54% 56% 72% Obojętny 18% 26% 33% 37% 21% Niechętny 5% 6% 4% Trudno powiedzieć 7% 3% 2%

Stowarzyszenie „Otwórzcie Drzwi” ul. Czarnowiejska 13/8 30-054 Kraków tel. (12) 6330329 13

W spotkaniach edukacyjnych w roku akademickim 2008/2009 wzięło udział 213 studentów I roku Wydziału Lekarskiego CMUJ... 14

51,1%

Po spotkaniach edukacyjnych u 79% respondentów nastąpiła pozytywna zmiana wyobrażenia o osobach chorujących psychicznie. 16

Najczęściej pojawiały się wypowiedzi dotyczące „normalnego” funkcjonowania chorujących, samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności (22,6%). Kolejno wyróżnić można wypowiedzi dotyczące możliwości dzielenia się swoim doświadczeniem przez osoby chorujące oraz zaskoczenie, że są one świadome swojej choroby (16,7%).

W spotkaniach edukacyjnych wzięło udział 148 studentów UJ Instytutu Socjologii (specjalność pracy socjalnej) oraz Instytutu Pedagogiki (specjalność resocjalizacja)... Najbardziej drogocenna była wypowiedź dotycząca własnych doświadczeń życiowych, problemów. 18

Czy uważasz, że przeprowadzone szkolenie pozwoliło Ci lepiej zrozumieć osobę chorującą psychicznie? 19

Pozytywna zmiana wyobrażenia: Zmienił się mój wizerunek osoby psychicznej. Zrozumiałem, że obraz (stereotyp) powszechny takiej osoby jest mylny. Nie należy generalizować tych osób, ale należy ich traktować jak normalnych ludzi, współczuć im, nie odwracać się od nich, nie unikać, spróbować zrozumieć i pomóc. Osoby chorujące mogą wykonywać każdy rodzaj pracy, takiej odpowiedzi udzieliło aż 57% (!) 20

Przez edukację do akceptacji *** Porozmawiajmy o chorobie psychicznej