EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA 14 MARCA 2008 PRZEDSTAWICIELSTWO KOMISJI EUROPEJSKIEJ WARSZAWA ZANIM KLIKNIESZ – POZNAJ SWOJE PRAWA
ORGANIZATORZY PATRONAT MEDIALNY PATRONAT MEDIALNY Komisja Europejska Przedstawicielstwo w Polsce Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów RzecznikUbezpieczonych
EUROPEJCZYCY NA ZAKUPACH W SIECI Dane: GEMIUS 2007, za
Polacy chętniej kupują na aukcjach niż w sklepach internetowych: 33% z nas wybiera tylko aukcje. 33% z nas wybiera tylko aukcje. 19% internautów korzysta wyłącznie ze sklepów internetowych. 19% internautów korzysta wyłącznie ze sklepów internetowych. AUKCJE INTERNETOWE BARDZIEJ POPULARNE TNS OBOP dla UOKiK
ZNAJOMOŚĆ PRAW (72%) ę Zdecydowana większość (72%) internautów jest błędnie przekonana, że podczas zakupów w sieci konsumentom przysługują dokładnie takie same prawa co podczas zakupów w tradycyjnych sklepach. TNS OBOP dla UOKiK
OD KOGO KUPOWAĆ? TNS OBOP dla UOKiK
ZWROT WYBRANYCH TOWARÓW Jedynie 21% internautów wie, że zwrot zakupionego towaru bez podania przyczyny jest możliwy w ciągu 10 dni i że trzeba w takiej sytuacji napisać pisemne oświadczenie o rezygnacji z zakupu. Jedynie 21% internautów wie, że zwrot zakupionego towaru bez podania przyczyny jest możliwy w ciągu 10 dni i że trzeba w takiej sytuacji napisać pisemne oświadczenie o rezygnacji z zakupu. 65% ankietowanych słusznie twierdzi, że prawo do zwrotu dotyczy równie płyt audiowizualnych, kaset w oryginalnych opakowaniach. 65% ankietowanych słusznie twierdzi, że prawo do zwrotu dotyczy równie ż płyt audiowizualnych, kaset w oryginalnych opakowaniach. TNS OBOP dla UOKiK
FORMY PŁATNOŚCI Najpowszechniejsza forma - płatność gotówką przy odbiorze. Najpowszechniejsza forma - płatność gotówką przy odbiorze. 37% respondentów płaci w ten sposób za zakupy dokonane w sieci Kolejne: przelew bankowy (31%) Kolejne: przelew bankowy (31%) karta płatnicza (28%) karta płatnicza (28%) TNS OBOP dla UOKiK
REKLAMACJE 44% Tylko 44% respondentów złożyło w przypadku otrzymywania towaru niezgodnego z opisem reklamację u sprzedawcy. 19% 19% nie zrobiło nic. 1% Zaledwie 1% z nas zwróciło się o pomoc do organizacji konsumenckiej. TNS OBOP dla UOKiK
EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA 14 MARCA 2008 PRZEDSTAWICIELSTWO KOMISJI EUROPEJSKIEJ WARSZAWA ZANIM KLIKNIESZ – POZNAJ SWOJE PRAWA