Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Szkolenie wprowadzające w tematykę zakupów w sieci

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Szkolenie wprowadzające w tematykę zakupów w sieci"— Zapis prezentacji:

1 Szkolenie wprowadzające w tematykę zakupów w sieci
HANDEL PRZEZ INTERNET Szkolenie wprowadzające w tematykę zakupów w sieci

2 Definicja Handel elektroniczny (e-commerce) to sprzedaż prowadzona za pośrednictwem sieci WWW.

3 Dane dla Polski W 2009 Polacy wydali na zakupy przez Internet 13,43 miliarda zł (2,2% obrotów w handlu ogółem). Prognoza na 2010 – wzrost o 20%. Liczba zarejestrowanych, zweryfikowanych sklepów – 6 547 (kwiecień 2010). Liczba osób kupujących w Internecie 8,5 mln (2009).

4 Sieć – gdzie Polacy robią zakupy?
60% platformy aukcyjne 40% sklepy internetowe

5 Sklepy i aukcje – podstawowe różnice
Sprzedaż towarów nowych Sprzedaż towarów nowych i używanych Stała cena Cena licytowana Wśród sprzedających są sklepy i osoby indywidualne

6 Co najczęściej kupujemy?
Kategoria Udział w sprzedaży on-line Auto & Moto Delikatesy Dom & Ogród Dziecko Foto & RTV-AGD Hobby Komputer Książki & Multimedia Odzież Prezenty & Akcesoria Sport & Turystyka Zdrowie & Uroda 6,6 1,3 14,3 27,6 3,7 10,9 10,5 6,4 5,4 7,6 4,4 Tabela 1: źródło – „e-Handel Polska 2009”, Sklepy24.pl

7 Najpopularniejsze sklepy
Merlin.pl – muzyka, film, książka Komputronik.pl - oprogramowanie Militaria.pl – akcesoria militarne Intymnie.pl – odzież damska i bielizna Travelplanet.pl - turystyka Euro.com.pl – RTV, AGD, elektronika Źródło: Money.pl 2009

8 Najpopularniejsze serwisy aukcyjne
allegro.pl eBay.pl świstak.pl

9 Porównywarki cen Porównywarki to platformy, które zbierają informacje o cenach nowych towarów w Internecie. W porównywarkach można znaleźć opinie o sklepach internetowych. Najpopularniejsze porównywarki to: ceneo.pl cokupic.pl nokaut.pl

10 E-apteki (I) Główną zaletą internetowych aptek są ceny. Ceny leków mogą być niższe nawet o kilkadziesiąt procent. Apteka internetowa, aby działać legalnie, musi mieć placówkę prowadzoną w sposób tradycyjny. (Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 14 marca 2008 r.) Wszystkie apteki prowadzące sprzedaż wysyłkową znajdują się na ogólnie dostępnej liście Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego. Każda apteka internetowa powinna na swojej stronie zamieścić skan zezwolenia na prowadzenie działalności wydany przez WIF.

11 E-apteki (II) W aptekach internetowych możemy kupić leki nierecepturowe (OTC) oraz leki wydawane wyłącznie na receptę (RX). Leki OTC możemy otrzymać przesyłką. Leki RX możemy odebrać wyłącznie we wskazanej w zamówieniu internetowym tradycyjnej aptece po okazaniu recepty. Należy pamiętać, że ceny leków w dniu odbioru mogą się różnić od ceny w dniu zamówienia. Najpopularniejsze e-apteki:

12 E-apteki (III) Zanim kupisz lek – sprawdź, czy kupujesz w legalnie działającej aptece. Inaczej nie masz pewności, gdzie przechowywane są leki. To może zagrażać zdrowiu.

13 Rodzaje handlu w Internecie
Handel pośredni zamawianie towarów materialnych i usług przez Internet a następnie dostarczanie ich tradycyjnymi kanałami (poczta, kurierzy) do klienta. Handel bezpośredni zamawianie niematerialnych towarów i usług przez Internet, płatność i dostarczenie do klienta odbywa się również przez Internet (na przykład oprogramowanie). Handel bezpośredni + pośredni zamawianie towarów przez Internet, a odbieranie w placówce tradycyjnej.

14 Formy i sposoby zapłaty
KIEDY JAK Klient płaci przy zamawianiu towarów. Klient płaci przy odbiorze towarów. Tradycyjnie: przelew z placówki banku, przekaz bankowy. Elektronicznie.

15 Rodzaje płatności elektronicznych (I)
Karta kredytowa. Karta płatnicza do płatności w Internecie (w Polsce na razie tylko PKO BP Inteligo wydaje taką kartę). Karta do płacenia przez Internet – taką kartę ładuje się bezpośrednio z konta w trakcie dokonywania zakupów w Internecie (mBank, Multibank, BZW WBK).

16 Rodzaje płatności elektronicznych (II)
System kontowy (indywidualna umowa klienta ze sprzedającym, w której ustalają oni warunki dostawy, wielkość, kwoty dostawy, szczegóły umowy. Sprzedający otwiera klientowi konto, a ten reguluje zapłatę raz na jakiś czas. Ten system stosuje się najczęściej przy transakcjach sklepów z dostawcami). Czeki elektroniczne (Digital Checks, Digital Bank Checks). Płatność poprzez SMS.

17 Systemy PayPal, PayU Jeśli z jakichkolwiek przyczyn nie chcemy przez Internet płacić kartą (kredytową, płatniczą), warto skorzystać z systemów PayPal lub PayU. Systemy umożliwiają szybkie i bezpieczne regulowanie płatności online. Płacąc za pomocą któregoś z tych systemów, nie musisz podawać numeru swojej karty ani danych bankowych. Umożliwiają one wysyłkę pieniędzy za pomocą poczty elektronicznej. Wystarczy, by wpłacający i odbiorca posiadali konto . Większość sklepów internetowych i aukcji obsługuje systemy PayPal lub PayU.

18 Regulacje prawne Ustawa z dnia 2 marca 2000 roku o Ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ustawa DzU 144, poz. 1204). Dostosowuje ona rodzime prawo do standardów unijnych w zakresie uprawnień konsumentów. Krajowe przepisy znajdują zastosowanie we wszystkich sytuacjach, gdy umowa zostaje zawierana na odległość. Art. 6 ust. 1 ustawy ustala, co oznacza umowa zawierana na odległość. Umowy zawierane za pośrednictwem Internetu należy uznać za jeden z rodzajów umów zawieranych na odległość. Definicja konsumenta została zawarta w art. 22 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

19 Odstąpienie od umowy Kupujący ma prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od zakupu bez podania przyczyny (art. 7 ustępu 1 ustawy). Odstąpienie przyjmuje najczęściej postać zwrotu zakupu. W przypadku towarów – zwrot musi nastąpić w ciągu 10 dni od daty otrzymania towaru. W przypadku usług – zwrot musi nastąpić w ciągu 10 dni od zawarcia umowy. Sprzedający nie ma prawa nie przyjąć towaru lub kwestionować odstąpienia od umowy. Sprzedający nie ma prawa żądać odstępnego (kary).

20 Kiedy nie można odstąpić (I)
Nie można odstąpić od umowy, gdy usługa już trwa i rozpoczęła się za zgodą konsumenta, przed upływem 10-dniowego terminu do odstąpienia od umowy (np. wakacje). Nie można zwrócić nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu ich oryginalnego opakowania (kasety video i audio, CD, DVD i inne).

21 Kiedy nie można odstąpić (II)
od świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą (np. usługa krawiecka), od świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu (np. artykuły spożywcze), od świadczenia usługi dostarczania prasy.

22 Wyłączenia dotyczą również:
Sprzedaży z licytacji. Umów dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu. Sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta. Świadczenia usług turystyczno-wypoczynkowych (tj. zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii).

23 Zalety zakupów w Internecie (z punktu widzenia klientów)
Oszczędność czasu. Wygoda – łatwy i szybki dostęp do informacji. Możliwość porównywania konkurencyjnych ofert. Możliwość lepszego zapoznania się z ofertą (brak ograniczeń czasowych). Dostęp do szerszego asortymentu towarów. Dostęp do oferty sklepów na całym świecie. Bardziej szczegółowe opisy towarów.

24 Zalety zakupów w Internecie (II)
Niższe ceny. Możliwość przeglądania oferty oraz obsługa klienta 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Możliwość wyszukiwania towarów według dowolnego kryterium, na przykład ceny, rodzaju, koloru. Nowe możliwości niedostępne w tradycyjnych sklepach, na przykład: możliwość wysłuchania części utworu w sklepie sprzedającym płyty, możliwość przeczytania recenzji książki w internetowej księgarni.

25 Wady Obawy towarzyszące potencjalnym klientom:
Brak zaufania do sprzedawców. Brak fizycznej możliwości obejrzenia towaru. Strach przed podaniem danych osobowych. Czas oczekiwania na przesyłkę.

26 Komentarze Zaufanie wśród kupujących i
sprzedających budują systemy komentarzy i opinii: Serwisy aukcyjne tworzą specjalne systemy komentarzy. Sklepy proszą kupujących o opinie. Im większa ilość dokonanych transakcji, tym większa ilość komentarzy i opinii. Bardziej szczegółowy komentarz pozwala na wyrobienie bardziej szczegółowej opinii.

27 Zalety handlu elektronicznego dla firm (I)
Redukcja kosztów. Dostęp do nowych klientów. Efektywność – prezentacja oferty 24 godziny na dobę, 365 dni w roku bez zwiększenia kosztów oraz szybki kontakt z partnerami. Interaktywność – handel on-line może dostarczyć sprzedającemu znacznie więcej informacji o kliencie, jego potrzebach, guście, upodobaniach itd.

28 Zalety dla firm (II) Brak konieczności zdobywania specjalnych zezwoleń na otwarcie sklepu internetowego. Obniżenie kosztów połączeń telekomunikacyjnych. Wzrost poziomu sprzedaży. Wzrost wartości firmy, wzmocnienie jej pozycji.

29 Wady Zapewnienie bezpieczeństwa płatności przez Internet.
Niepewność co do rzetelności kontrahenta. Brak możliwości obejrzenia, przymierzenia towaru. Niewielka liczba wydanych kart kredytowych oraz kart płatniczych (do płatności w Internecie) w Polsce. Brak możliwości bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, który może doradzić, rozwiać wątpliwości (w przypadku mniej rozbudowanych serwisów).

30 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Szkolenie wprowadzające w tematykę zakupów w sieci"

Podobne prezentacje


Reklamy Google