INFOOŚRODEK USTROŃ 28 - 30 maja 2008 r..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
PRG Państwowy Rejestr Granic
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
XVIII warsztaty INFO-OŚRODEK
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Zmiany w Prawie Geodezyjnym:
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
Aktualne zagadnienia prawne.
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Udostępnianie informacji z bazy katastralnej
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Wykład 8 Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
OBLICZANIE WYSOKOŚCI OPŁATY nowe przepisy prawa
Aleph Raporty, raport danych osobowych, ubytki OPAC.
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
Pracownicze dane osobowe
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Właściwość sądów administracyjnych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Zmiana imienia i nazwiska
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Zakres obowiązywania kpa
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Pracownicze dane osobowe
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
POWIAT WŁOCŁAWSKI.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Ewidencja gruntów i budynków
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Procedury związane z obsługą zgłoszeń prac geodezyjnych,
Rządowa administracja zespolona w administracji
USTALENIA ZESPOŁU KONSULTACYJNEGO W PRZEDMIOCIE ZAGADNIENIA:
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Zapis prezentacji:

INFOOŚRODEK USTROŃ 28 - 30 maja 2008 r.

Schemat organizacyjny WINGiK

Finanse Harmonogram wydatkowania środków z działu 010 i 710 - informacja do WINGiK-a o zmianie w terminie do 8-go dnia każdego poprzedzającego miesiąca. Terminy wydatkowania środków z działu 010 i 710 – konieczność informowania WINGiK-a o fakcie niewykorzystania w terminie do 1 października br. Dodatkowe środki w rozdziale 01005 i 71013 – informacja do końca czerwca 2008. Celowość i efektywność wydatkowania środków budżetowych (art. 35). Budżet 2009 – czerwiec - zapotrzebowanie na środki (ilość etatów).

Fundusz GZGiK Brak przepisów wykonawczych – podstawowy dokument plan finansowy określony w uchwale budżetowej. Planowanie i wykorzystanie Funduszu w danym roku budżetowym. Monitoring wykorzystania środków za I półrocze, potem kwartalnie)

Kontrole 2008–2009 Terminowość zgodnie z Prawem Geodezyjnym i KPA

Technika GPS Pomiary w obecnym stanie prawnym ASG_EUPOS (likwidacja ASG-PL z dniem 01-04-2008 r) Projekt rozporządzenia i wytycznych WYTYCZNE TECHNICZNE G-1.12 Pomiary satelitarne oparte na systemie precyzyjnego pozycjonowania ASG-EUPOS (Projekt z dnia 1.03.2008 r. z poprawkami) Nowe technologie pomiaru a obecne instrukcje INSTRUKCJA TECHNICZNA G-4 POMIARY SYTUACYJNE I WYSOKOŚCIOWE § 3 Stosowanie metod, narzędzi i materiałów nie przewidzianych niniejszą instrukcją jest dopuszczalne, a metod będących wynikiem postępu technicznego jest zalecane, pod warunkiem zachowania wymaganych dokładności opracowań wynikowych.

Ustawa o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego Możliwości nowelizacji ustawy – przygotowany projekt. Oszacowanie (realnych) kosztów realizacji ustawy.

Stan modernizacji ewidencji gruntów i budynków

Udostępnianie danych z operatu ewidencji gruntów i budynków

1. Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące: Art. 20 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne określa zakres przetwarzanych w ewidencji gruntów informacji: 1. Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:   1)   gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty,   2)   budynków - ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych,   3)   lokali - ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej. 2. W ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także:   1)   właściciela, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części,   2)   miejsce zamieszkania lub siedzibę osób wymienionych w pkt 1,   3)   informacje o wpisaniu do rejestru zabytków, 4) wartość nieruchomości. Podobny podział zawarty jest także w rozporządzeniu w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U. Nr 38, poz. 454); § 10. 1. Ewidencja obejmuje: 1) dane liczbowe i opisowe dotyczące gruntów i budynków oraz lokali, 2) dane dotyczące właścicieli nieruchomości

Udostępnianie danych ewidencyjnych następuje na podstawie przepisów art. 24 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów budynków (Dz.U. nr 38, poz. 454). Art. 24. 1. Informacje o gruntach, budynkach i lokalach zawiera operat ewidencyjny, który składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów. 2. Informacje o gruntach, budynkach i lokalach zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne. Informacji tych udziela się odpłatnie. 3. Wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, które mają interes prawny w tym zakresie, a także na żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego. 4. Starosta zapewnia nieodpłatnie gminom bezpośredni dostęp do bazy danych ewidencji gruntów i budynków bez prawa ich udostępniania osobom trzecim.

§ 51. 1. Starosta udostępnia dane ewidencyjne w formie: 1) komputerowych wydruków mapy ewidencyjnej, rejestrów, kartotek, zestawień, wykazów i skorowidzów, o których mowa w § 22-32, 2) wypisów z rejestrów i kartotek, 3) wyrysów z mapy ewidencyjnej, 4) plików komputerowych, 5) informacji przekazywanych ustnie i wizualnie. § 52. 1. Starosta uwierzytelnia komputerowe wydruki, wypisy i wyrysy, o których mowa w § 51 ust. 1, przez opatrzenie ich stosowną klauzulą. 2. Treść i formę wypisów oraz wyrysów, a także treść zamieszczanych na nich klauzul określa załącznik nr 5 do rozporządzenia

ZAŚWIADCZENIA: Wypisy i wyrysy – przesłanki do wydania określa art. 24 ust.3 Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Zaświadczenia o innej treści – art. 217 - 219 Kpa Wniosek o wydanie zaświadczenia - Organ prowadzący ewidencję powinien przede wszystkim zbadać przesłanki art. 24 ust. 3 lub przesłanki wynikające z art. 217 (zarówno § 2 ust. 1 jak i ust. 2 ww. artykułu), a następnie wydać dokument lub odmówić w drodze postanowienia.

Organ prowadzący ewidencję powinien przede wszystkim wyjaśnić czy wnioskujący żąda wydania zaświadczenia czy też jedynie chce uzyskać określone informacje. Jeśli to będzie warunek konieczny powinien rozpatrywać kryterium istnienia interesu prawnego. Jego brak byłby wówczas podstawą do odmowy – w formie postanowienia - wydania zaświadczenia (wypis, wyrys).

Np. przepisy art. 943 Kpc, stanowią wystarczającą podstawę do wydania zaświadczenia o żądanym zakresie informacji. Art. 943. § 1. Przy wniosku o dokonanie opisu i oszacowania wierzyciel powinien: 1) złożyć wyciąg - a w razie potrzeby odpis księgi wieczystej albo zaświadczenie sądu wystawione na podstawie zbioru dokumentów prowadzonego dla nieruchomości, zawierające wskazanie jej właściciela i wykaz ujawnionych w tym zbiorze obciążeń, jeżeli zaś nieruchomość jest objęta katastrem nieruchomości - także odpowiedni wyciąg; 2) wskazać miejsce zamieszkania uczestników postępowania. (...)

INFORMACJE: Jeżeli wnioskodawca jest zainteresowany jedynie uzyskaniem informacji z operatu ewidencyjnego, powinien podać dane umożliwiające określenie (lokalizację) przedmiotu, którego dotyczą żądane informacje (powinna być zawsze określona konkretna nieruchomość, jej numer ewidencyjny bądź adres). Organ natomiast powinien ocenić, czy posiada żądaną informację, czy jest ona jawna, czy też podlega jakiejś szczególnej ochronie gwarantowanej innymi przepisami prawa oraz czy organ może ją wydać bezpośrednio z rejestru ewidencji gruntów i budynków w formie przewidzianej w powołanym wyżej § 51 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Należy zauważyć, iż udostępnianie informacji w formie innej niż zaświadczenie następuje w drodze wykonywania przez organ czynności materialno-technicznych. Odmowa wydania informacji nie może następować w trybie i na podstawie kryteriów stosowanych przy wydawaniu zaświadczeń.

Dane osobowe w ewidencji gruntów i budynków § 53. 1. Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 44 pkt 5, stosuje się odpowiednio przepisy o ochronie danych osobowych. § 44. Do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji należy: 1) utrzymywanie systemu informatycznego obsługującego bazy danych ewidencyjnych w ciągłej gotowości operacyjnej, 2) utrzymanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi, 3) archiwizacja wycofanych danych ewidencyjnych, 4) udostępnianie danych ewidencyjnych, 5) ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem, 6) okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych, 7) sporządzanie powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją, 8) modernizacja ewidencji.

W stanowisku GIODO dotyczącym udostępniania danych z operatu ewidencyjnego wyraźnie jest podkreślony zakres stosowania ustawy o ochronie danych osobowych przy prowadzeniu ewidencji – zakres wynika z zapisu w § 53 ust. 1, który nakłada obowiązek stosowania tej ustawy przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 44 pkt.5, czyli polegających na ochronie danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem. A więc tylko w tym zakresie ustawa powinna mieć zastosowanie. Zadanie starosty określone w § 44 pkt.5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001 r., dotyczy obowiązku zabezpieczenia zbiorów danych osobowych, o którym mowa w rozdziale 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz.U. nr 101 z 2002 r., poz.926 z późn.zm.) Zgodnie z art.36 w/cyt. ustawy administrator danych jest zobowiązany do zastosowania środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych, a w szczególności powinien zabezpieczyć dane przed dostępem do nich osób nieupoważnionych, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

Szczegółowo powyższe zagadnienia reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz.U. Nr 100, poz. 1024).

Dobra osobiste Zgodnie z art.23 Kodeksu Cywilnego dobra osobiste człowieka, którymi są w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. O naruszeniu dóbr osobistych mówimy wówczas, gdy zostają one zagrożone cudzym działaniem, chyba że nie jest ono bezprawne. Biorąc pod uwagę powyższe, działanie organu prowadzącego operat ewidencyjny polegające na udzieleniu informacji z operatu ewidencyjnego nt. gruntów i budynków, (które zgodnie z art. 24 ust.2 ustawy z dnia 17.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne są jawne), nie stanowi naruszenia dóbr osobistych.