Odimienna nauka czytania I. Majchrzak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYPOSAŻENIE ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Advertisements

JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
METODA DOBREGO STARTU.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
METODA DOBREGO STARTU.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Percepcja słuchowa.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
REKLAMA – SZTUKA CZY TECHNIKA.
Pogoda w j. niemieckim Zajęcia przeprowadzone w dniu r. w klasie III a
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Rozumienie czytanego tekstu
Analizator słuchowy to:
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
MEDITATIO. Lectio divina..
Jak dobierać książki do biblioteki dla dzieci
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Komputerowe malowanki
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Tworzenie prezentacji multimedialnej
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
ROZPOZNAWANIE ODGŁOSÓW ZWIERZĄT
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
Recepty na dobre czytanie
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Charakterystyka metody Glenna Domana
GLOTTODYDAKTYKA.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Nauka czytania. Metoda Glenna Domana.
Percepcja słuchowa.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Odimienna nauka czytania I. Majchrzak

Irena Majchrzak – socjolog: Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; Od ponad 20 lat jej zainteresowania skupiają się wokół wprowadzania dziecka w świat pisma; Autorka odimiennej metody nauki czytania „Nazywanie świata”.

Czytanie to ćwiczenie niezależności umysłowej; kluczem do nauki czytania jest to co najbliższe, najbardziej nacechowane tj. imię dziecka Założenia: litery stanowią oddzielne elementy podczas gdy między głoskami występują wzajemne zależności; w celu rozpoznania liter uruchamiamy jedynie analizator wzrokowy, analiza i synteza słuchania są zbędne podczas czytania; wyeliminowanie kształtowania świadomości fonologicznej ma rzecz sfery znaczeniowy poprzez rozpoznania związków między wyrazem a desygnatem.

Odimienna metoda nauki czytania – cechy: rozrywkowa; Bezstresowa; Wizualna; Łatwa; Tania; Terapeutyczna; Wtajemniczająca; Skuteczna; Ruchowa; Intymna; Uniwersalna; Rozumna;

ETAP I - Czytanie globalne własnego imienia wg Majrzchak: Cel: pobudzenie sfery intelektualnej i afektywnej na widok graficznego symbolu samego siebie. Poznanie zapisu graficznego własnego imienia połączone z jego całościowym wybrzmiewaniem; Dostarcza różnic pomiędzy zapisem poszczególnych liter; Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych imion.

Etap II – Ściana pełna liter Cel: poznanie wszystkich liter alfabetu poprzez kojarzenie dźwięku z jego obrazem graficznym. Prezentacja kolejno każdego dnia jednej litery alfabetu (odpowiadającej jakiemuś imieniu); Reprezentowanie większości liter oraz imion innych dzieci.

ETAP III - Targ liter: Cel: nabycie symbolicznego prawa do użytkowania wszystkich liter alfabetu i tworzenia wyrazów. Zabawy i gry z wykorzystaniem liter, sylab, wyrazów; Dzieci mają koperty z literami swojego imienia, tworzą wyrazy, wymieniają się literami.

ETAP IV - Nazywanie świata: Cel: nadawanie przedmiotom z otoczenia ich symbolicznych pisemnych reprezentacji. Etykietowanie przedmiotów znajdujących się w sali; Dobieranie podpisów do ilustracji w formie wyrazów, zdań.

Pierwsze lektury: „Opowieści sowy” – czyta osoba dorosła, dzieci dobierają obrazy do tekstów. „W obronie dziecięcego rozumu” – Majchrzak uważa, że inne koncepcje czytania są niewłaściwe, gdyż czytanie to rozumienie tekstu. Ćw. słuchu fonematycznego są potrzebne, ale przy nauce pisania.

Zadanie 1 „Zaczarowane słowa” – losujmy napisy, odczytujemy je po cichu i rysujemy przedmioty, których nazwę odczytaliśmy i cechy tego przedmiotu, np. wielkość, kolor, itp.

Zadanie 2 Siedzimy w kole Zadanie 2 Siedzimy w kole. Chętna osoba losuje kartkę z nazwą przedmiotu znajdującego się w sali. Odczytuje po cichu. Następnie odszukuje wzrokiem ten przedmiot i głośno określa położenie przedmiotu oraz jego charakterystyczne cechy. Zadaniem pozostałych jest odgadniecie co to za przedmiot.

Dziękuję za uwagę