Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
ECVET European Credit System for Vocational Education and Training
Instytut Badań Edukacyjnych
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Krajowe Centrum Europass.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
dr Anna Okońska-Walkowicz
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Beata Michalska Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Europass+ Partnerzy: f-bb Forschungsinstitut Betriebliche Bildung (GR),Fundación Tripatia (ES), MEDEF Franche Comte (FR), afpa- association nationale pour.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Definicje w uznawalności wykształcenia
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Projekty transferu innowacji Leonardo da Vinci realizowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów Marcin Słowikowski.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
dr inż. Krzysztof Symela
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
PROJEKT Certyfikowany trener kształcenia i szkolenia zawodowego w branży budowlanej PL01-KA ZAŁOŻENIA PILOTAŻOWEGO WDROŻENIA W POLSCE.
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
This project has been funded with support the European Commission
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych mgr Katarzyna Sławińska Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki Zakład Badań Edukacji Zawodowej Seminarium naukowe ITeE-PIB, dn. 10.02.2012

Obszar działalności Zakładu Badań Edukacji Zawodowej (ZBEZ) Plan prezentacji Obszar działalności Zakładu Badań Edukacji Zawodowej (ZBEZ) Europejska Rama Kwalifikacji (ERK) Polska Rama Kwalifikacji (PRK) Projekty europejskie realizowane w ZBEZ powiązane z ERK i PRK Dorobek naukowo-badawczy – perspektywa rozwoju 2/19

Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki Zakład Badań Edukacji Zawodowej prowadzi działalność naukowo-badawczą, projektową oraz wdrożeniową w obszarze pedagogiki pracy, kształcenia zawodowego i ustawicznego, w szczególności dotyczących: projektowania innowacyjnych, modułowych programów nauczania dla zawodów oraz pakietów edukacyjnych w systemie szkolnym oraz w ramach ustawicznej edukacji zawodowej, projektowania krajowych standardów kwalifikacji zawodowych, badań porównawczych europejskich systemów kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz implementacji instrumentów wspierających kształcenie formalne, pozaformalne i nieformalne oraz kwalifikacji, kompetencji i umiejętności zawodowych w ramach uczenia się przez całe życie. 3/19

Komplementarność badań i prac projektowych OPPIG z europejskimi instrumentami VET Strategia uczenia się przez całe życie (LLL) Komunikat - New Skills for New Jobs Kompetencje kluczowe Europejskie instrumenty wspierające rozwój umiejętności zawodowych EQF/NQF Europejskie i krajowe ramy kwalifikacji Osiem kompetencji kluczowych: Porozumiewanie się w języku ojczystym i obcym; matematyczne; informatyczne; umiejętność uczenia się; społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna ECTS / ECVET - Systemy punktów kredytowych w szkolnictwie wyższym oraz w kształceniu i szkoleniu zawodowym EUROPASS – Suplement do dyplomu Europejskie ramy odniesienia dla zapewniania jakości kształcenia i szkolenia zawodowego (EQAVET) 4/19

Przykłady literatury przedmiotu badań Źródło: CEDEFOP (Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) www.cedefop.europa.eu 5/19

Europejska Rama Kwalifikacji (EQF) Europejska Rama Kwalifikacji jest wspólnym europejskim punktem odniesienia, wiążącym systemy kwalifikacji poszczególnych krajów. Rama funkcjonuje jako instrument przełożenia, dzięki któremu kwalifikacje stają się bardziej czytelne i łatwiejsze do zrozumienia w różnych państwach i systemach w Europie. Główne cele Ramy to: promocja mobilności obywateli pomiędzy krajami oraz ułatwianie im uczenia się przez całe życie. 6/19

Europejska Rama Kwalifikacji jako punkt odniesienia do EUROPEJSKIE RAMY KWALIFIKACJI JAKO PUNKT ODNIESIENIA DO KRAJOWYCH RAM KWALIFIKACJI ( zalecenie KE Europejska Rama Kwalifikacji jako punkt odniesienia do krajowych ram kwalifikacji (zalecenie KE z 23 kwietnia 2008) Krajowa/Polska Rama Kwalifikacji to system służący do opisu i klasyfikowania kwalifikacji ze względu na poziomy osiągnięć scharakteryzowane według przyjętych w danym kraju zestawów kryteriów (mających jednak jasne odniesienia do ram europejskich). Kraj A Kraj B Kwalifikacja B A EQF - Wiedza - Umiejętności - Kompetencje 26 krajów przyjęło 8 poziomów w tym Polska, Irlandia i Słowenia 10 poziomów, Szkocja 12 poziomów, Islandia i Norwegia 7 poziomów 7/19

Europejska Rama Kwalifikacji - definicje Kwalifikacja – formalny wynik procesu oceny i walidacji uzyskany w sytuacji, w której właściwy organ stwierdza, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z określonymi standardami. Efekty uczenia się – określenie tego, co osoba ucząca się wie, rozumie i potrafi wykonać w wyniku uczenia się, które jest dokonywane w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji. Wiedza – zbiór faktów, zasad, teorii i praktyk powiązanych z dziedziną pracy lub nauki. Umiejętności – zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Kompetencje – udowodniona zdolność stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych, społecznych lub metodologicznych ukazywana w pracy, nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej. Źródło: zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/C 111/01/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie 8/19

9/19

Główne cele wprowadzenia Polskiej Ramy Kwalifikacji Przejście z systemu edukacji opartego na „nauczaniu treści programowych" do systemu opartego na „efektach uczenia się” Stworzenie systemu dogodnego dla realizacji strategii uczenia się przez całe życie Uelastycznienie systemu edukacji Zapewnienie większej integracji wszystkich trzech sektorów edukacji w Polsce: ogólnej, zawodowej, wyższej Stworzenie warunków ułatwiających uznawanie kwalifikacji nadawanych w Polsce w innych krajach, zwłaszcza w państwach członkowskich UE Zrealizowanie zobowiązań wynikających z uregulowań w ramach UE. 10/19

Poziomy kwalifikacji ERK/PRK w Polsce Polska zobowiązana jest do ustanowienia Krajowej Ramy Kwalifikacji do roku 2012 11/19

Korzyści wynikające z wprowadzenia Polskiej Ramy Kwalifikacji Większa przejrzystość krajowego systemu kwalifikacji i edukacji Wyższy poziom zaufania do jakości kwalifikacji nadawanych w Polsce Lepsze i łatwiejsze dopasowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy Wyższa zatrudnialność absolwentów i osób znajdujących się na rynku pracy Wyższa mobilność pracowników - europejska i krajowa 12/19

Wiedza ERK a projekt PRK (deskryptory uniwersalne) IBE, stan prac na dzień 20.01.2012 \ 13/19

Umiejętności ERK a PRK (deskryptory uniwersalne) IBE, stan prac na dzień 20.01.2012 14/19

Kompetencje ERK a PRK (deskryptory uniwersalne) IBE, stan prac na dzień 20.01.2012 15/19

Supporting system for nonformal and informal learning for low-skilled workers – System wsparcia uczenia się pozaformalnego i nieformalnego dla osób o niskich kwalifikacjach 16/19

Supporting system for nonformal and informal learning for low-skilled workers – System wsparcia uczenia się pozaformalnego i nieformalnego dla osób o niskich kwalifikacjach REZULTATY PROJEKTU Modułowy program szkolenia i pakiety edukacyjne - montaż systemów suchej zabudowy (3 poziom ERK) E-pakiet edukacyjny dostosowany do wymagań środowiska informatycznego (technologia e-learning) i do różnych form szkoleniowych, szczególnie w trybie pozaformalnym i nieformalnym Szkolenie pilotażowe z udziałem pracowników wykonujących montaż systemów suchej zabudowy Procedura walidacji kompetencji zawodowych na wzór rozwiązań istniejących w systemie ECVET 17/19

Process Industry LEarning Unit Project PILE UP – Efekty uczenia się w procesach przemysłowych PILE UP Cele i zadania projektu: transfer jednostek efektów uczenia się w kształceniu i szkoleniu zawodowym, które mają służyć podniesieniu kwalifikacji pracowników w profilach zawodowych: operator w przemyśle chemicznym oraz technik konserwator w przemyśle chemicznym. Rezultat końcowy: raport porównujący istniejące profile zawodowe, zadania zawodowe, jednostki efektów uczenia się, kwalifikacje na poziomie krajowym i europejskim dla: operatora w przemyśle chemicznym oraz dla technika konserwatora, we wszystkich krajach partnerskich (3-4 poziom ERK); pilotażowe wdrożenie (szkolenie) rozpoznanych jednostek efektów uczenia się w przemyśle poprzez badanie praktycznej przydatności dla pracowników w sektorze chemicznym. rekomendacje dotyczące wykorzystania efektów kształcenia i wdrożenia systemu ECVET. Partnerstwo: ROC West Brabant (Holandia) – koordynator, Kenteg (Holandia), SBG (Niemcy), BEMAS (Belgia), ITeE – PIB (Polska), NAVET (Bułgaria), Guido Walt (Szwajcaria). Czas realizacji: 01.11.2011 – 31.10.2013 r. 18/19

Udział w projektach międzynarodowych Globalization and opportunities – vocational education in transnational career Globalizacja a możliwości - kształcenie zawodowe drogą kariery międzynarodowej Leonardo da Vinci Partnerships Economic Literacy in Education – Umiejętności ekonomiczne w edukacji, Grundtvig Supporting system for nonformal and informal learning for low-skilled workers – System wsparcia uczenia się pozaformalnego i nieformalnego dla osób o niskich kwalifikacjach, Leonardo da Vinci Transfer Innowacji Process Industry LEarning Unit Project PILE UP - Efekty uczenia się w procesach przemysłowych PILE UP, Leonardo da Vinci – Transfer of Innovation Publikacje Gag M., Sławińska K., Sołtysiak M. (2011): Globalisation and Opportunities: Vocational Education for Transnational Careers. Radom ITeE-PIB, 210 stron. Charles B., Kozieł E., Sławińska K.(2011): Economic litearcy in Education. Radom ITeE-PIB, 138 stron. Kramek Z., Sławińska K.: System wsparcia uczenia się pozaformalnego i nieformalnego dla osób o niskich kwalifikacjach, Edukacja Ustawiczna Dorosłych nr 3/2011, s. 73-80. 19/19