w kontekście rozwoju człowieka dorosłego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Aktywność zawodowa osób 50+ i strategie zarządzania wiekiem
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Znaczenie podręcznika
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
w nowej podstawie programowej
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
NeuroDevelopmental Treatment
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
O aktywności dorosłych i seniorów
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WARSZTATY COACHING WSPOMAGAJĄCE TEMPO ROZWOJU ICH UCZESTNIKÓW I SPRZYJAJĄCE POLEPSZENIU EFEKTÓW DZIAŁANIA, ZMIERZAJĄCE DO NABYCIA UMIEJĘTNOŚCI.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Pedagogika ogólna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Osoby starsze na rynku pracy
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
 To świadome,dobrowolne i nieodpłatne działanie na rzecz innych, potrzebujących pomocy, wykraczające poza związki rodzinne, przyjacielskie i koleżeńskie.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Programy wspierania rodziny
Doskonalenie nauczycieli granty
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

w kontekście rozwoju człowieka dorosłego Ocena "Metodologii wydłużania aktywności zawodowej osób w wieku powyżej pięćdziesięciu lat" w kontekście rozwoju człowieka dorosłego dr hab. prof. KUL Mariola Łaguna

Aktualność tematu Publikacja podejmuje bardzo aktualny temat aktywności zawodowej osób w okresie późnej dorosłości. Wpisuje się dobrze w dyskusję wokół kwestii podwyższania wieku emerytalnego.

Zalety podręcznika Autorzy konsekwentnie zrealizowali pomysł przejścia od ogólnych analiz socjo-demograficznych do konkretnych wskazówek, w jaki sposób wydłużać aktywność zawodową osób starszych. Zaproponowali interesujące formy praktycznych oddziaływań, które mogą być wykorzystane w przyszłości. Użyteczna pomoc dla osób projektujących i realizujących wsparcie aktywności zawodowej osób starszych.

Wyzwania pracy z osobami dorosłymi Potrzeba szkoleń i wsparcia dla osób dorosłych Tempo zmian Niewystarczalność wiedzy zdobytej w szkole Wydłużenie życia Zmiany systemowe Potrzeba rozwoju Zróżnicowanie doświadczeń życiowych. Stereotypy na temat funkcjonowania osób dorosłych, zwłaszcza starszych.

Wyzwania pracy z osobami dorosłymi Potrzeba szkoleń i wsparcia dla osób dorosłych Seria GWP „Szkolenia”

Wyzwania pracy z osobami dorosłymi Potrzeba szkoleń i wsparcia dla osób dorosłych Tempo zmian Niewystarczalność wiedzy zdobytej w szkole Wydłużenie życia Zmiany systemowe Potrzeba rozwoju Zróżnicowanie doświadczeń życiowych. Stereotypy na temat funkcjonowania osób dorosłych, zwłaszcza starszych.

Średnia dorosłość od ok. 30-40 do 50-60 lat Większość zdolności intelektualnych utrzymuje się na ustabilizowanym poziomie. Obniżanie się inteligencji i zdolności uczenia się nie jest nieuniknione ani nieodwracalne. Spada prędkość przetwarzania informacji, szybkość reagowania tam, gdzie czas jest ograniczony i mierzony w sekundach czy minutach. Wolniejsze rozwiązywanie problemów, bo odnoszą je do całego dotychczasowego doświadczenia. U niektórych osób pamięć może się pogarszać, ale możliwe jest jej doskonalenie. Doświadczenie i praktyka w dużym stopniu niwelują ewentualne problemy z pamięcią i uwagą. Mądrość - zdolność do wydawania trafnych sądów na temat ważnych, lecz trudnych do jednoznacznego zdefiniowania problemów życiowych; związana z bogatym doświadczeniem.

Późna dorosłość powyżej 55.-60. roku życia Stopniowy spadek inteligencji płynnej, zdeterminowanej cechami biologicznymi, która decyduje o przetwarzaniu informacji i nabywaniu nowych sprawności. Inteligencja skrystalizowana, która wiąże się z doświadczeniem życiowym, utrzymuje się na stałym poziomie, a nawet może wzrastać. Wyraźne obniżenie sprawności intelektualnej występuje dopiero u osób walczących z chorobą lub bliskich śmierci. Zdolność uczenia się – osoby te mogą z powodzeniem nabywać nowe kompetencje.

Różne koncepcje szczęścia, satysfakcji z życia Podejście hedonistyczne – suma pozytywnych doznań, sprzyjających okoliczności zewnętrznych. Podejście eudajmonistyczne – zaangażowanie w realizację wartościowych celów, spełnienie osobistych i prospołecznych dążeń.

Satysfakcja z życia Wyraz globalnej subiektywnej oceny własnego życia. Ocena ta wynika z dwu przesłanek: satysfakcji z życia – poznawczego osądu dotyczącego stopnia zgodności między stanem faktycznym (własną sytuacją życiową) a posiadanym standardem; reakcji emocjonalnych na napotykane zdarzenia.

Trzy ważne obszary Zaangażowanie w realizację osobiście znaczących celów, w pracę, w życie rodzinne. Poznawcza ocena satysfakcji z życia – ważna rola także satysfakcji z pracy. Reakcje emocjonalne – zadowolenie z tego, co nas spotyka. Zależności między tymi obszarami są przedmiotem badań.

Jak wspierać zaangażowanie i satysfakcję z życia osób starszych? Badania nad: zaangażowaniem w realizowane cele życiowe, zaangażowaniem w pracę, zaangażowaniem w wolontariat, podejmowaniem szkoleń, efektami coachingu. Zapraszam do współpracy! laguna@kul.pl